omezení reklamy

Reklamní agentury chtějí odstřihnout kontroverzní weby od peněz

omezení reklamy
Reklamní agentury chtějí odstřihnout kontroverzní weby od peněz

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Reklamní agentury se spojují v boji s tzv. dezinformačními servery. V rámci iniciativy Pozor! Dezinformace! Nekrmit! zavádějí technická opatření, která brání tomu, aby se reklama jejich klientů automaticky zobrazovala na webech se zavádějícím obsahem. Cílem je omezit výdělek těchto stránek. Iniciativa se opírá o seznam dezinformačních webů na portálu Konspirátori.sk.

Mezi agentury, které se v Česku ke kampani přidaly, patří Boomerang, Dorland, Geronimo, McCann Praha, Ogilvy, WMC Grey nebo 1year&more. Zastřešuje je Asociace komunikačních agentur (AKA), která se už v minulosti přidala k Evropskému kodexu zásad boje proti šíření dezinformací.

Iniciativa se opírá o seznam dezinformačních webů na portálu Konspirátori.sk. Ten eviduje také ty české, mezi jinými Aeronet, AC24, Protiproud nebo Pravý prostor. U každého subjektu si čtenář může rozkliknout jeho profil a podívat se na konkrétní případy, kdy daný server přinesl lživé či zavádějící informace. „Cílem není jen bránit šíření nenávistných a destruktivních informací, ale také minimalizovat ohrožení hodnoty značek, které se objevují v nelichotivém kontextu. Nákup on-line reklamy totiž probíhá v on-line prostředí automaticky. Zadavatel nemá přímou kontrolu nad tím, kde se jeho reklama objeví. Může však přijmout taková opatření, která některé weby při nákupu zablokuje,“ vysvětluje asociace.

Asociace se rovněž spojila s s iniciativou Fair Advertising, která na svém twitterovém profilu pravidelně informuje o aktuálním dění na dezinformačních webech. „Budeme poskytovat našim členům pravidelný reporting tak, aby své klienty mohli upozornit, že riskují pověst svých značek. Ochrana a budování jejich hodnoty je přeci základním úkolem profesionální komunikační agentury,“ říká Marek Hlavica, ředitel AKA.

Slovensko jako dobrá volba?

Hlavica považuje data slovenských Konspirátorů za kvalitní. „Po téhle databázi jsme sáhli proto, že na Slovensku existuje už asi dva roky a dá se formou jednoduché adaptace převzít do Česka,“ sdělil deníku Echo24. „Nám nikdo nikdo žádné záruky nedá, samozřejmě neexistuje žádná univerzální a platná shoda, ale kdybychom zabředli do diskuzí, kdo, jestli ano, nebo ne, tak se nikdy nikam nedostaneme,“ dodal s tím, že u slovenské databáze nevidí žádnou zlou vůli nebo riziko.

Ředitel Nadace pro nezávislou žurnalistiku Josefa Šlerky pro Echo24 řekl, že Konspirátori.sk sice používají jinou metodiku než jeho ústav, ale vycházejí mu velmi podobné výsledky. „Rozumím té kritice, která bývá na Konspirátory, že jsou příliš kvalitativní a subjektivní, ale oni jsou otevřeni debatě, měnilo se pořadí webů a myslím, že fungují v tomto ohledu pozitivně,“ uvedl. „Myslím, že v České republice projekt, který by se věnoval širokému novinářskému pojetí, není. Ten přesah do Čech je velmi dobrý, doplnil.

Nemůže být někdo neférově odříznut?

Hlavica je přesvědčen, že k nespravedlivému odstřihnutí běžných zpravodajských webů by docházet nemělo. „Důležitější v téhle iniciativě, než že se něco vypne, je komunikace agentur vůči svým klientům. Musí jim vysvětlit, proč je to nebezpečné,“ míní.

Agentury chystají také školení svých zaměstnanců. Podle Šlerky jde spíše o symbolický akt, třebaže ho vítá. „Pokud jsem to viděl zvenčí, jim přijde, že jim funguje. Ty weby budou penalizovány tím, že nedostanou tak kvalitní reklamy, ale svůj reklamní prostor vždy prodají. Myslím si, že představa, že se takto někoho podaří odříznout od peněz, není úplně pravdivá,“ uzavřel.

 

, jhr

21. ledna 2020