Sen o železnici pod Prahou dostává jasnější obrysy. Cestující se však jen tak nesvezou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražané čekají již roky na nějaký posun v dopravní infrastruktuře hlavního města, místo toho přicházejí z magistrátu neustále nová omezení, která naopak dopravu komplikují. Naději na zlepšení však přináší Správa železnic, která hledá zpracovatele studie proveditelnosti pro ambiciózní projekt sítě podzemních železnic, tedy takzvaného metra S. Přestože podobná investice jednou posune Prahu blíže západním metropolím, nelze zatím očekávat, že by výstavba začala dříve než za deset let.
Návrh zahrnuje dva tunely. Oba začínají v prostoru Florence a napojují linky z Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na ostatní vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Praha-Eden linky od Hostivaře.
Nové spojení by mělo oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, včetně vysokorychlostních, a mělo by tak odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a vyřešit kapacitní i prostorové problémy trati Smíchov – Hlavní nádraží. Přestože se do země kopne nejdříve za deset let, lze očekávat, že trať bude znamenat revoluci ve využívání hromadné dopravy v Praze.
Pro studii proveditelnosti železničního uzlu Praha v tuto chvíli probíhá výběrové řízení na jejího zpracovatele a předpoklad zahájení prací v případě zdárného dokončení tendru, je září tohoto roku. „Vzhledem k rozsahu této zakázky jsme pro tendr zvolili metodu hodnocení nabídek tzv. Best Value, od které se samozřejmě odvíjí základní termíny vlastního vyhodnocování a ověřování nabídek. Celková doba zpracování studie by měla dle předpokladu činit 28 měsíců od podpisu smlouvy s vítězným uchazečem, to je cca na konci roku 2022,“ sdělila pro Echo24 Nela Friebová za Správu železnic.
Novým vývojem se na svém Facebooku pochlubil také pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě): „Praha v podstatě dostane dvě trasy metra navíc, díky kterým se můžeme těšit na revoluční změnu v přístupu k hromadné dopravě. Metro S nabídne bezkonkurenčně rychlé spojení v rámci celého území města a Středočeši získají lákavou a pohodlnou alternativu k autům.“
Město aktuálně připravuje územně plánovací dokumentaci a projekty jako terminál Smíchov, stanice metra D náměstí Bratří Synků i nový bezbariérový vstup stanice metra Karlovo náměstí se podle Scheinherra projektovaly tak, aby nepřekážely budoucím stanicím a tunelům metra S.
Nové tratě odlehčí metru, umožní rychlé spojení obcí ve Středočeském kraji přímo s centrem Prahy a také díky nim budeme moct více rozvíjet dálkovou železniční dopravu včetně té vysokorychlostní. Příměstské a městské železniční linky totiž udělají místo na kolejích a půjdou z povrchu pod zem. „Bereme si inspiraci z Lipska nebo švédského Malmö, kde podzemní vlaky už několik let křižují podzemí měst a zcela změnily dynamiku pohybu po metropolích a ulevily tamní infrastruktuře,“ dodal náměstek.