Babiš kritizuje Ťoka

Babiš kritizuje Ťoka kvůli kolapsu D1 za „měkkost“. Mám jiný manažerský styl, brání se ministr

Babiš kritizuje Ťoka
Babiš kritizuje Ťoka kvůli kolapsu D1 za „měkkost“. Mám jiný manažerský styl, brání se ministr

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Premiér Andrej Babiš (ANO) kritizuje svého ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO). Je dle Babiše měkký a měl by přitvrdit. Uvedl to v kontextu dálnice D1, kde v minulém týdnu v hustém sněžení kolabovala doprava. „Pan ministr je měkký na svoje podřízené,“ uvedl Babiš a naznačil, že musí Ťok přitvrdit, aby se ve vládě udržel. Ťok na Babišova slova reagoval, že měkký není a má „prostě jiný manažerský styl“.

„Já budu chtít slyšet od ministra, pokud skutečně Ředitelství silnic a dálnic už dva měsíce ví, že ta firma nefunguje, tak proč to neřešili, ale až když vznikl problém. Volalo mi kvůli tomu plno známých. Je to špatně,“ uvedl v rozhovoru pro sobotní iDNES Babiš s tím, že je Ťok měkký na své podřízené. Nezapomněl se ale „vymluvit“ na předchozí ministry dopravy. „Já beru kritiku D1, ale také je potřeba se podívat na to, co jsme zdědili, jací ministři tam byli před námi,“ dodal Babiš. ANO přitom spravuje ministerstvo dopravy už pět let.

Na Babišova slova už ministr Ťok zareagoval. „Nejsem měkký, mám prostě jiný manažerský styl, než má pan premiér. Nechci být klonem Andreje Babiše. Nejsem na rozdíl on něho přesvědčený, že dobrých výsledku dosáhnete tím, že budete na lidi řvát a říkat jim, že jsou neschopní úředníci, ale že se jich zastanete a potom jim soukromě řeknete, co chcete a jak chcete, aby pracovali. A to člověk nemusí křičet na jednání nebo v médiích,“ uvedl pro Novinky.cz.

Dálnice D1 zabrala podstatnou část politické debaty v předvánočním týdnu. Politici se k opravovanému úseku dálnice D1 na Vysočině, kde v minulém týdnu v hustém sněžení kolabovala doprava, vyjadřovali i ve čtvrtek ve sněmovně. Premiér Babiš uvedl, že je situace na D1 problémem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ne osobně ministra dopravy Dana Ťoka. Sněmovní většina ve čtvrtek debatu o dálnici nepřipustila. Ťok prohlásil, že by rád zrychlil výběr firmy, která opravu mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem převezme. Silničáři tam ve čtvrtek dokončili rozšíření vozovky.

Babiš se v rozhovoru vyjádřil i ke kauze Čapí hnízdo, v níž čelí trestnímu stíhání. Na dotaz, zda stále považuje Čapí hnízdo za nejlepší projekt, který kdy vymyslel, jak od něj zaznělo v dokumentu Matrix AB, odkázal na dceřino těhotenství. „Já jsem to řekl, ale moje bývalá firma to nechtěla. Potom přišla moje starší dcera s nápadem. Když přišla s jednou paní, že by to chtěly dělat jako projekt a že si na to seženou dotaci, tak jsem byl rád, že do toho půjdou. Ale pak se něco stalo. Byla krize a dcera dvakrát otěhotněla. Já to nechci řešit,“ uvedl Babiš a zopakoval, že podle něj nešlo o podvod. V dotační kauze Čapí hnízdo je kromě Babiše spolu s dalšími lidmi trestně stíhaná i jeho dcera, již zmínil, a syn z prvního manželství. 

Babiš se vyjádřil i k plánovaným školním obědům pro děti zdarma, které opozice považuje za populismus. Podle premiéra nebudou pro všechny děti, ale pouze pro ty, na které rodiče berou přídavky. „Nemá to platit pro privátní ani pro církevní školy, jen pro státní. Přemýšleli jsme, jak to udělat, aby to nebylo byrokratické, a vyšlo nám to tak, že by se to mělo týkat rodin, které berou přídavky na děti. Celkově z žáků, když vezmeme mateřské školy a první a druhý stupeň, to je asi milion a sto padesát tisíc dětí, nám to vyšlo na deset procent,“ uvedl pro iDNES.

, red