trolejbus v Praze

Metro nebo rychlodráha na letiště? Praha zatím postaví pouze troleje

trolejbus v Praze
Metro nebo rychlodráha na letiště? Praha zatím postaví pouze troleje

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Desítky let se v Praze diskutuje o důstojném spojení s letištěm. Zatímco se politici neustálo přou, zda do Ruzyně zavést metro či rychlodráhu, musí cestující nadále využívat přeplněné autobusy. Přestože nové vedení města a SŽDC tvrdí, že moderní železnice na letiště Václava Havla povede v roce 2028, není ani tento termín stoprocentně jistý. Proto se Praha rozhodla zavést od roku 2023 alespoň trolejbusy.

Namísto současných autobusů 119 se cestující od roku 2023 svezou na letiště velkokapacitními trolejbusy. Chystaná moderní železnice s odbočkou na letiště je investicí Správy železniční dopravní cesty a bude dokončená nejdříve v roce 2028.

„Prioritou je pro nás stále rychlodráha na letiště, která je investicí Správy železniční dopravní cesty a intenzivně na ní spolupracujeme. Kvůli velikosti stavby je to ale řešení nejdřív pro rok 2028. My jsme se rozhodli ulehčit cestujícím co nejdřív. Proto trasu linky 119 zelektrifikujeme a pořídíme dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů. Budou mít na délku 25 metrů, čímž se výrazně zlepší komfort cestujících, ulehčíme dopravě tím, že nebudeme přidávat další autobusové spoje, a zároveň snížíme výfukové emise na nulu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Podporu má Scheinherr i u svého předchůdce Petra Dolínka (ČSSD). Obává se však, že železniční spojení s letištěm v roce 2028 nebude. „Jakákoliv ekologická velkokapacitní doprava v oblasti Veleslavína a letiště je vítaná. Především Veleslavín je přetížený a to má velmi negativní dopady pro místní obyvatele. Rychlodráze velmi fandím, ale obávám se, že tento termín se nestihne,“ uvedl Dolínek pro Echo24.

Přestože Scheinherr mluví o rychlodráze, sám v minulosti přiznával, že o rychlodráhu vyloženě nepůjde, což potvrzuje i SŽDC. Z železnice za téměř 40 miliard korun je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu, další úseky se začnou stavět za dva roky. Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat 25 minut, spojení z Prahy do Kladna pak půl hodiny. Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028.

Elektrifikace linky 119 má podle města využívat synergií v rámci tramvajové napájecí sítě a počítá s provozem většiny vybudované infrastruktury a bateriových tříčlánkových trolejbusů i po zprovoznění železničního napojení na letiště. Vybudovaná infrastruktura bude využita pro prodloužení tramvajové tratě z Divoké Šárky na Dědinu a trolejbusy Praha vyšle na nové elektrifikované linky, například na přetěžovanou linku 112. „Myslíme i na dobu, kdy se na letiště bude moci jezdit vlakem. Vybudovaná infrastruktura i trolejbusy totiž snadno najdou využití jinde,” doplnil náměstek Scheinherr.

Na lince 119 je dnes zajištěn intenzivní provoz autobusů v intervalu 3-5 minut, přičemž celkový počet spojů v jednom směru je až 250. I navzdory nabízenému intervalu dochází k nárazovému přetěžování a zkrácení intervalu by bylo s ohledem na provoz v oblasti Prahy 6 a ekonomiku neefektivní.

 

Vojtěch Šeliga