Starbucks se musel omluvit dvojici černochů. Jeho pracovníci na ni poslali policii
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Výkonný ředitel kavárenského řetězce Strabucks Kevin Johnson byl nucen omluvit se za zatčení dvojice černošských zákazníků v jedné z poboček firmy v americké Filadelfii. Muži byli personálem obviněni z neoprávněného vniknutí do prodejny, třebaže podle svých slov pouze čekali na svého známého. Incident, který opět rozvířil diskuze o rasovém utlačování, zaznamenaly kamery mobilních telefonů a záběry se vzápětí dostaly na internet. Johnson na jejich základě slíbil důkladné prošetření celé záležitosti.
„Na video natočené zákazníky se mi dívá těžko,“ uvedl Johnson v prohlášení. „Činnosti v něm nekorespondují s hodnotami a cíli společnosti Starbucks. Důvody, na základě nichž byli zavoláni policisté, byly chybné.“ Filadelfský policejní komisař Richard Ross zatčení ovšem stále brání s odůvodněním, že policisté, poté, co byli přivoláni na místo, museli konat. „Neudělali nic špatného,“ nechal se slyšet.
Když hlídka dorazila do kavárny, pracovníci podle Rosse policistům sdělili, že oba muži chtěli na toaletu, a když jim bylo řečeno, že je pouze pro zákazníky, kteří si něco objednají, odmítli opustit prodejnu. „Když o tom budete logicky uvažovat, tak když vám zavolá někdo z nějakého podniku s tím, že nechce, aby tam nějaký člověk dál pobýval, policisté mají v tomto směru plné právo plnit své povinnosti. A to také udělali,“ řekl komisař. Jakékoliv obvinění z rasové zaujatosti vyloučil, také proto, že je sám afroameričan.
Ze zveřejněných záběrů se nicméně zdá, že muži byli policisty vybráni kvůli barvě jejich pleti. Zaznívají na nich i hlasy, které dvojici brání slovy, že nic špatného neprovedla. Podle autorky videa Melissy DePinové zavolali pracovníci prodejny policii na muže proto, že si při čekání na známého nic neobjednali.
We regret that our practices and training led to the reprehensible outcome at our Philadelphia store. We’re taking immediate action to learn from this and be better. A statement from ceo Kevin Johnson: https://t.co/kPav8bEeOX
— Starbucks Coffee (@Starbucks) 15. dubna 2018
Dvojice byla nedlouho po zatčení propuštěna, když Ross a jeho lidé zjistili, že Starbucks nehodlá ve sporu nijak pokračovat. Společnost se naopak omluvila, a to jak ústy svého výkonného ředitele, tak na Twitteru. Johnson k omluvě připojil ujištění, že firma své zaměstnance pro podobné situace lépe proškolí.
Spojené státy se dlouhodobě potýkají s násilnostmi nebo utlačováním páchanými na osobách černé pleti, které často nemají jiný důvod než rasový.