Sedmnáctiletí za volantem se zkušeným řidičem a na dálnici 150 km/h, navrhuje Kupka
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Za volant by mohli usednout už mladí lidé v sedmnácti letech, pokud by měli asistenci zkušeného řidiče. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka. Tvrdí, že podobné opatření, které už platí na Slovensku, pomáhá ke zvýšení ohleduplnosti na silnicích. Zároveň dodal, že jeho resort zvažuje zvýšení maximální rychlosti na dálnicích, k čemuž by mohlo dojít na určitých částech dálnic za přispění ideálních podmínek počasí.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se dosud nejvíce uvedl ve své funkci tím, že oznámil snížení slevy na jízdné pro studenty a seniory ze 75 procent na padesát. Nyní v rozhovoru pro deník Právo uvedl, o jakých dalších další konkrétních změnách jeho ministerstvo uvažuje.
„Zabývám se tím, co zavedli na Slovensku, kde je možné už od 17 let za asistence zkušeného řidiče řídit motorové vozidlo. Odezvy jsou takové, že to velmi významně přispívá k ohleduplnějšímu chování v silničním provozu. Protože v přítomnosti zkušeného řidiče, často rodiče, začínající řidiči získávají první návyky,“ řekl Kupka s tím, velké množství dopravních nehod je způsobeno nedostatkem řidičských zkušeností a odhadu toho, co může rychlá jízda způsobit.
Za zásadní pak ministerstvo dopravy bere také vytvoření nového bodového systému, který by podle Kupky měl sněmovnou projít ještě letos. Platit by mohl začít v polovině roku 2023 nebo začátkem roku 2024. „Klíčové je, aby v tom byla logika, která lidem bude zřejmá, a aby věděli, že v případě nejvážnějších přestupků, které mají často za následek úmrtí nebo vážné poškození zdraví, tomu bude odpovídat bodová sankce,“ vysvětlil Kupka s tím, že rozdělení by odpovídalo stupňům dva, čtyři a šest bodů. „V případě šestibodových sankcí u nejvážnějších přestupků by pak platilo pravidlo dvakrát a dost,“ řekl ministr.
Se změnou bodového systému by podle Kupky za určitých okolností mohlo dojít ke zvýšení rychlostního limitu na dálnicích. Minulá vláda Andreje Babiše přišla s návrhem na plošné zvýšení maximální rychlosti na dálnicích na 140 kilometrů v hodině. „Já se kloním k tomu, a je to i obsahem programového prohlášení vlády, aby za přesně určených podmínek v úsecích s moderní telematikou a v okamžiku, kdy tomu bude odpovídat provoz a povětrnostní podmínky, mohly proměnné dopravní značky zvýšit limit až na 150 kolimetrů za hodinu,“ řekl Kupka.
V určitých situacích by se naopak mohl limit snižovat, pokud by to vyžadovala aktuální situace. Šlo by tedy o systém, který funguje například v Německu. „To je prokazatelně způsob, jak reálně přispět k bezpečnějšímu pohybu po silniční síti,“ uvedl Kupka.
Podle něj je nyní klíčovou prioritou zrychlit provoz na silnicích vedoucích do zahraničí. Urychlit chce zejména přípravu části D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem s tím, že konkrétní kroky jako příprava soutěže na zhotovitele stavby by měly nastat už letos. „Budu chtít, aby i podoba soutěže v maximální možné míře urychlila samotnou fázi stavební činnosti. I s ohledem na odezvu polské strany, která v přípravě dálničního spojení postupuje rychleji k české hranici, je důležité, aby toto proběhlo co nejrychleji,“ vysvětlil Kupka pro deník Právo.
Co se týká dálnice D52 do Rakouska u Mikulova, Kupka nyní z pozice ministra analyzuje připomínky občanských sdružení, která zatím dokázala stavbu oddalovat. „Pevně doufám, že se podaří celou řadu výhrad a připomínek vyřešit. To spojení Česká republika opravdu potřebuje,“ uvedl Kupka. „Nedávno se i v tisku objevilo technické řešení pro překonání přehradní nádrže Nové Mlýny, kde by mohla vést budoucí dálnice po mostě. To bude nezbytné prověřit, ale věřím, že další kroky povedou k přijatelnému technickému řešení a omezení dopadu stavby na životní prostředí,“ dodal ministr.