Drahá kampaň se sousedskými večeřemi. Hnutí ANO skončilo ve ztrátě
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Skoro 160 milionů korun nalilo hnutí ANO do nákladných kampaní v souvislosti s komunálními a senátními volbami v minulém roce. Z výroční finanční zprávy vládního hnutí také vyplývá, že v loňském roce hospodařilo hnutí Andreje Babiše se ztrátou 43 milionů korun. V mínusu skončila i Občanská demokratická strana, sociální demokracie či Piráti.
Hnutí ANO během posledních komunálních voleb neponechalo nic náhodě a do celostátní kampaně nalilo celkem 140 milionů korun. V částce jsou započítány i nákladné sousedské večeře, kterým chtělo hnutí oslovit obyvatele sídlišť v Praze. Kampaň v hlavním městě stála zhruba 50 milionů korun a zahrnovala kromě bezplatného jídla i billboardy, reklamy na internetu či v tisku.
Na senátní volby hnutí vyčlenilo skoro 19 milionů korun. Úspěch však zaznamenal pouze jediný kandidát Miroslav Adámek, i když do druhého kola postoupilo deset uchazečů z hnutí. Drtivý neúspěch tehdy Babiš komentoval tím, že „Senát prostě neumíme“.
V porovnání s volbami v minulých letech se u hnutí ANO jednalo o rekordní částky. V roce 2014 ANO utratilo v komunálních a senátních volbách 65 milionů korun. V předloňských volbách do Poslanecké sněmovny nalilo do kampaně zhruba 83 milionů korun.
Drahá kampaň se ve finanční zprávě projevila tím, že hnutí skončilo v minulém roce ve ztrátě 43 milionů korun. Hnutí také dosáhlo na výnosy ve výši 181 milionů korun a ze státního rozpočtu získalo na 147 milionů korun. Na darech vybralo hnutí 42 milionů korun, kdy největším přispěvatelem byl neúspěšný lídr na pražského primátora Petr Stuchlík. Ten hnutí daroval 3 miliony korun.
Ve ztrátě skončila i nejsilnější opoziční strana ODS. Za minulý rok vykázala ztrátu 13 milionů korun. „Důvodem byly výdaje oblastních a místních sdružení, která do svých kampaní v komunálních volbách investovala našetřené peníze z předchozích čtyř let,“ uvádí ODS ve zprávě.
V mínusu se ocitla i sociální demokracie, která vykázala ztrátu 33 milionů korun. Původně přitom chtěla strana hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Socialisté po zveřejnění výsledků reagovali tím, že chtějí snížit výdaje na zaměstnance o jednu třetinu. Podle strany by se tím platy snížily o 19 milionů korun.
Hospodaření ve schodku zaznamenali i Piráti, kteří vykázali ztrátu skoro 6 milionů korun. Za komunální a senátní kampaň utratila strana skoro 14 milionů korun. „Nad rámec volebních kampaní jsme financovali především analytický tým pro náš poslanecký klub, síť koordinátorů pirátských dobrovolníků a mediální a administrativní zázemí strany. Ve čtyřletém cyklu jsme stále v přebytku, hospodaření strany odpovídá našemu finančnímu plánu,” uvedl poslanec Mikuláš Ferjenčík.