Hospodaření politických stran

Drahá kampaň se sousedskými večeřemi. Hnutí ANO skončilo ve ztrátě

Hospodaření politických stran
Drahá kampaň se sousedskými večeřemi. Hnutí ANO skončilo ve ztrátě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Skoro 160 milionů korun nalilo hnutí ANO do nákladných kampaní v souvislosti s komunálními a senátními volbami v minulém roce. Z výroční finanční zprávy vládního hnutí také vyplývá, že v loňském roce hospodařilo hnutí Andreje Babiše se ztrátou 43 milionů korun. V mínusu skončila i Občanská demokratická strana, sociální demokracie či Piráti.

Hnutí ANO během posledních komunálních voleb neponechalo nic náhodě a do celostátní kampaně nalilo celkem 140 milionů korun. V částce jsou započítány i nákladné sousedské večeře, kterým chtělo hnutí oslovit obyvatele sídlišť v Praze. Kampaň v hlavním městě stála zhruba 50 milionů korun a zahrnovala kromě bezplatného jídla i billboardy, reklamy na internetu či v tisku.

Na senátní volby hnutí vyčlenilo skoro 19 milionů korun. Úspěch však zaznamenal pouze jediný kandidát Miroslav Adámek, i když do druhého kola postoupilo deset uchazečů z hnutí. Drtivý neúspěch tehdy Babiš komentoval tím, že „Senát prostě neumíme“.

V porovnání s volbami v minulých letech se u hnutí ANO jednalo o rekordní částky. V roce 2014 ANO utratilo v komunálních a senátních volbách 65 milionů korun. V předloňských volbách do Poslanecké sněmovny nalilo do kampaně zhruba 83 milionů korun.

Drahá kampaň se ve finanční zprávě projevila tím, že hnutí skončilo v minulém roce ve ztrátě 43 milionů korun. Hnutí také dosáhlo na výnosy ve výši 181 milionů korun a ze státního rozpočtu získalo na 147 milionů korun. Na darech vybralo hnutí 42 milionů korun, kdy největším přispěvatelem byl neúspěšný lídr na pražského primátora Petr Stuchlík. Ten hnutí daroval 3 miliony korun.

Ve ztrátě skončila i nejsilnější opoziční strana ODS. Za minulý rok vykázala ztrátu 13 milionů korun. „Důvodem byly výdaje oblastních a místních sdružení, která do svých kampaní v komunálních volbách investovala našetřené peníze z předchozích čtyř let,“ uvádí ODS ve zprávě.

V mínusu se ocitla i sociální demokracie, která vykázala ztrátu 33 milionů korun. Původně přitom chtěla strana hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. Socialisté po zveřejnění výsledků reagovali tím, že chtějí snížit výdaje na zaměstnance o jednu třetinu. Podle strany by se tím platy snížily o 19 milionů korun.

Hospodaření ve schodku zaznamenali i Piráti, kteří vykázali ztrátu skoro 6 milionů korun. Za komunální a senátní kampaň utratila strana skoro 14 milionů korun. „Nad rámec volebních kampaní jsme financovali především analytický tým pro náš poslanecký klub, síť koordinátorů pirátských dobrovolníků a mediální a administrativní zázemí strany. Ve čtyřletém cyklu jsme stále v přebytku, hospodaření strany odpovídá našemu finančnímu plánu,” uvedl poslanec Mikuláš Ferjenčík.