GALERIE

Sběratelské radosti a vášně

GALERIE
Sběratelské radosti a vášně

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dříve vznikaly v bankách sbírky třeba i z umění nesolventních klientů, které propadlo v jejich prospěch, dnes patří k dobrému jménu bankovní či korporátní instituce, pokud svou sbírku systematicky buduje, vystavuje a spolu s ní i kultivuje a pečuje o společnost. Další službou, na kterou se některé peněžní domy zaměřují, je umělecké poradenství a zprostředkování informačního servisu svým klientům (v Čechách například UniCredit Bank).

Ze zahraničí můžeme zmínit například Deutsche Bank, která kromě 70 tisíc uměleckých děl vlastní i kulturní instituci, spojující podporu výtvarného umění a hudby v PalaisPopulaire, pořádá mezinárodní soutěž Artist of the Year, vydává časopis Art Mag nebo podporuje veletrhy s uměním. Velkými evropskými sbírkami se také po právu pyšní Banco de España, UniCredit Group (založená v 15. století a vlastnící 60 tisíc děl), Collection Société Générale, the European Central Bank Art Collection nebo the UBS Art Collection (ta má v majetku přes 30 tisíc uměleckých položek). V korporátním sektoru můžeme zmínit aspoň sbírku Microsoftu, založenou v 70. letech minulého století, nebo Nadaci Louis Vuitton v pařížském muzeu od architekta Franka Gehryho.

Posláním většiny takových institucí je vedle hlavních ekonomických cílů podporovat primární trh, tedy galerie současného umění a umělce, na sekundární aukční trh obvykle nevstupují. Jde jim o to, podněcovat umělce k tvorbě, vystavování a vzdělávání společnosti. Ze svých sbírek často a rády zapůjčují exponáty do velkých institucí na přelomové výstavy. Umělecká díla tedy neslouží pouze k zušlechtění pracovních prostor sídel vedení banky, ale bývají často vystavena v prostorách dostupných veřejnosti, jako je tomu například v případě Galerie České spořitelny nebo Galerie Magnus Art české J&T Banky v pražském Karlíně.

Se stavbou nové bankovní budovy se majitelům J&T Banky nabídla možnost svou sbírku laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého zpřístupnit veřejnosti v adekvátních prostorách. Následně pak navázali s neobvyklým a českou scénu obohacujícím konceptem vystavovat soukromé sbírky mecenášů a obdivovatelů našeho umění. Aktuálně tedy můžeme vidět výběr z děl v majetku Michala Richtra, zakladatele české pobočky Ogilvy, dnes zastupující Dynamo design, za půl roku uvidíme část sbírky ekonoma Pavla Brože. Motivací galerie je podněcovat sběratelskou vášeň, inspirovat ve způsobu a osobitém přístupu k vytváření malých i velkých sbírek a hrát v českém uměleckém prostředí viditelnou roli. Postupně budeme moci sledovat výsledky osobní dramaturgie sbírek, tedy výběru podle vkusu sběratelů, jejichž znalosti děl často předčí zkušenosti profesionálů z oboru a které vede nejen láska, ale i v dobrém slova smyslu posedlost.

Jiří Hilmar: Bez názvu, 1976, papír, dřevo, 90 x 92 cm, ze sbírky Michala Richtera - archiv

 

Blanka Čermáková

3. dubna 2022