Stavba dálnic

203 kilometrů postavených dálnic a obchvatů? Ťok si jen hraje s čísly

Stavba dálnic
203 kilometrů postavených dálnic a obchvatů? Ťok si jen hraje s čísly

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dálnice se od roku 2014 staví a otevřeno bylo na 203 kilometrů dálnic a silnic první tříd. S tímto prohlášením vystoupil ministr dopravy Dan Ťok s premiérem Andreje Babišem na tiskové konferenci. Do svých výpočtů ovšem zahrnul Ťok i modernizaci D1 a jednotlivé obchvaty ze silnic prvních tříd. Za poslední čtyři roky se tak postavilo necelých 40 kilometrů. „Pan ministr to nerad slyší a nerad přiznává ale to tempo se zpomalilo a je to neúspěch. Minimálně hnutí ANO nebo ministra Ťoka,“ řekl pro Echo24 člen sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Bauer (ODS).

Na tiskové konferenci zazněla z úst premiéra Andreje Babiše a ministra dopravy optimistická čísla. Ve výstavbě je nyní 200 kilometrů nových silnic, kilometr dálnice stojí 152 milionů korun, tedy o 55 procent méně než před 10 lety a připravena je výstavba 150 kilometrů nových silnic. „Za uplynulé období jsme byli kritizováni, že málo stavíme a málo investujeme. Jsem přesvědčen, že po dnešní tiskové konferenci bude jasné, že to není pravda,“ prohlásil na začátku vystoupení Andrej Babiš.

Během své řeči stačil obvinit jednoho z minulých ministrů dopravy Víta Bártu za to, že se nedostatečně staví komunikace. „Za čtyři roky jsme také otevřeli 203 kilometrů dálnic nebo obchvatů, takže je důležité se podívat na ta čísla.“ řekl premiér Andrej Babiš. Do výsledků ovšem započítal Dan Ťok i modernizaci D1, která je opravená v délce 63,3 kilometru.

Člen sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Bauer však se započítáním modernizace do stavby dálnic nesouhlasí. Podle něj se pouze rozšířila o 57 centimetrů. „Já si myslím to samé, co se objevilo ve zprávě NKÚ, která hodnotila výstavbu dálnic za rok 2013 až 2017. Ta jednoznačně konstatuje, že výstavba dálnic v České republice se zpomalila a dostala se na úroveň 16 kilometrů za rok. Pokud by se měla dobudovat dálniční síť, tedy přes dva a půl tisíce kilometrů, tak by se to nezvládlo udělat do roku 2050. Nejenom já, ale tvrdá čísla nezávislé instituce hovoří o tom, že výstavba od roku 2013 se sice zlevnila, i díky inflaci, tempo se ale významně zpomalilo. Mimo jiné se prodloužila i doba přípravy projektů,“ řekl pro Echo24 Jan Bauer.

S číslem nesouhlasí i bývalý ministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař. „To číslo není pravdivé. Nových dálnic je 37,6 kilometru a to je oficiální číslo podle prezentace Ředitelství silnic a dálnic na Stavebním fóru Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Nevím, kam chodí na taková čísla. To vůbec není pravda. To je realita,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař.

344 kilometrů dálnic do roku 2025

Největší problém ve výstavbě nových dálnic vidí předseda vlády Andrej Babiš zejména průtahy při přípravě nových staveb. „Musíme se hlavně zaměřit na urychlení výstavby, celá základní dálniční síť už měla dávno stát,“ řekl. S tím souhlasí i Prachař. „Bez toho, aniž by se něco stalo se stavebním zákonem, zákonem se zadáváním veřejných zakázek nebo novelou zákona o liniových stavbách, si může pan ministr říkat co chce. Jsou to bláboly, protože dneska tou komplikovanou legislativou není možné postavit ani chodník, natož dálnici,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař.

„Ta situace a neschopnost ministerstva dopravy a vlády došla tak daleko, že oni sami nepřišli na to, z jakého důvodu se zpomalila nebo se nezrychlila výstavba dálnic. Oni to umí krásně na tiskových konferencích říkat, ale za těch pět let neudělali vůbec nic. Z toho důvodu se udělala poslanecká iniciativa, protože vláda nebyla schopná přijít s vlastním návrhem a poslanci ji museli tvořit na kolenou. To alespoň pomůže tomu, že se dálnice budou moci stavět rychleji. Jsou tam dvě opatření, tedy sekce doručení a předběžná držba,“ řekl Jan Bauer. Poslanec Občanské demokratické strany dodává, že i poslanci musejí suplovat v tomto případě Ťoka a ministr není schopen předložit vládní novelu.

Předseda vlády Andrej Babiš však si však vytyčil cíl, že chce do roku 2025 postavit 344 kilometrů nových dálnic. „Jsem člověk, který chce mít vše rychle. My tady vedeme nějakou debatu se šéfem Ředitelství silnic a dálnic o termínech, které se mně nelíbí. Řekl jsem panu ministrovi Danu Ťokovi, že musí pana ředitele Kroupu donutit k tomu, aby vše postavil do roku 2025,“ prohlásil Andrej Babiš.

Podle Antonína Prachaře to za určitých předpokladů je reálné. „V tomto právní prostředí nepostavíte ani psí boudu. Musíte změnit celý stavební zákon. Dříve jste zahajovali stavby veřejnou vyhláškou. Dneska se všem účastníkům doručuje oznámení písemně do vlastních rukou. Dovedete si představit, že máte stavět dvanáct kilometrů dálnice a máte šest tisíc vlastníků pozemků? A všem doručíte toto oznámení do vlastních rukou? Do té doby, než se vám vrátí poslední doručenka, tak stavební úřad má nařízenou nečinnost. Když nám to trvalo v roce 2014 celkem čtrnáct a půl roku vyřídit stavební povolení, tak teď to bude trvat padesát. Za stávajícího stavu to není reálné ani sto let,“ řekl pro Echo24 Antonín Prachař.