Problémy pražských tramvají. Vozy 15T se vrací na původní tratě včetně té do Modřan, říká DPP
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražský dopravní podnik (DPP) se v poslední době potýká s nepříjemnou skutečností, že nejmodernější tramvaje typu 15T nefungují, tak jak by měly. Zmizely proto z některých náročnějších tratí a spekulovalo se také o možném snížení povolené rychlosti z 60 na 40 kilometrů v hodině. DPP však věří, že problémy v brzké době vyřeší a tramvaje, které mají tvořit základ vozového parku DPP, se vrátí na všechny tratě.
Drážní úřad zahájil v listopadu správní řízení s pražským dopravním podnikem kvůli jeho nejnovějším tramvajím typu 15T, které mají problémy s koly, několik vozů během roku vykolejilo. DPP se ale brání, že problémů příliš nebylo. „Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) eviduje u 250 ks tramvají typu 15T za celou dobu jejich provozu od roku 2011 v pražské MHD pouze 4 mimořádné události v provozu (v rozpětí let 2016 – 2019) způsobené mechanickou závadou kol, kvůli které vůz nemohl pokračovat v jízdě,“ uvedl podnik v tiskové zprávě.
„V pondělí 25. 11. 2019 jsme začali u vytipovaných 120 kol tramvají 15T stávající pryžové segmenty měnit za nové, které jsme pod dohledem Drážního úřadu testovali do letošního července, a které v testech vykázaly nejlepší parametry, a jejichž použití schválil Drážní úřad. V této souvislosti jsme se interně rozhodli, že do doby, než dojde k výměně stávajících pryžových segmentů za nové, dočasně přesuneme tramvaje 15T na provozně méně náročné tratě,“ uvedl pro Echo24 mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
Dodal však, že by se tramvaje měly brzy vrátit. „S tím, jak se nám postupně daří měnit segmenty za nové, postupně vracíme i tramvaje 15T zpět na původní tratě včetně té do Modřan. Vzhledem k tomu, že nám v tuto chvíli zůstává vyměnit posledních několik kol (všechna vytipovaná kola budeme mít vyměněna do středy 18. 12. 2019), tramvaje 15T v současnosti již opět jezdí na všech tratích podle standardních jízdních řádů,“ řekl Šáblík.
Kvůli hrozícímu omezení se dopravní podnik chystá své tramvaje reklamovat u výrobce, plzeňské Škody. Zároveň plošně nahrazuje problémové pryžové vrstvy novým typem. „Všechna měření i analýzy, které jsme provedli ve spolupráci s ČVUT a výrobcem tramvají, Škoda Transportation, ukazují, že příčinou problémů s tramvajemi 15T jsou některé šarže pryžových segmentů v kolech tramvají, u nichž dochází k rychlejší degradaci. Žádné konstrukční problémy u tramvají 15T neregistrujeme,“ uvedl mluvčí dopravního podniku.
Údajně hrozí snížení povolené rychlosti z 60 na 40 kilometrů v hodině. Výsledek správního řízení ještě není pravomocný. „Mohu pouze potvrdit, že Drážní úřad zahájil s DPP správní řízení. Vzhledem k tomu, že řízení je ze zákona neveřejné, nemáme oprávnění k němu sdělovat žádné detaily do jeho pravomocného ukončení. Nicméně tramvaje 15T nadále jezdí standardní rychlostí dle provozních předpisů vozidla a v souladu s dopravním značením. Činíme taková opatření, která mají za cíl eliminovat potenciální závady kol tramvají 15T,“ dodal Šáblík.
V minulosti měly problémy také tramvaje 14T zvané Porsche především v prudkých zatáčkách. „Tramvaje 14T jezdí pouze na vybraných trasách, ale tohle je interní provozní rozhodnutí DPP, které vůbec nesouvisí s předchozími problémy kol tohoto typu vozidla. Tramvaje 14T mají jinou konstrukci než tramvaje 15T, nemají otočné podvozky, tudíž z provozního i technického hlediska je mnohem výhodnější je nasazovat na převážně tratě bez větších zatáček, což i činíme. Obecně je můžeme nasazovat na libovolné tratě v Praze, ale současné nastavení nám provozně vyhovuje,“ vysvětlil Šáblík pro Echo24.