STÁTNÍ POMOC AEROLINKÁM

Dusno kolem Smartwings. Letecká společnost tvrdě tlačí na stát

STÁTNÍ POMOC AEROLINKÁM
Dusno kolem Smartwings. Letecká společnost tvrdě tlačí na stát

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letecká společnost Smartwings nepřestává tlačit na kabinet Andreje Babiše a lobbovat za státní pomoc. Firma je jako ostatní letecké společnosti ve finančních problémech a argumentuje tím, že některé státy dopravcům pomáhají. Na rozdíl od firmy Smartwings se ale jedná o strategické podniky, které navíc neměly problémy už před nástupem koronavirové krize.

Firma Smartwings již dříve vytvořila ke svému PR speciální web, který se věnuje různým druhům pomoci. Firma také uvádí, že je „český národní letecký dopravce“ a dokonce navrhuje, jakou formou by měla vláda Andreje Babiše pomoci. Podle společnosti ostatní vlády pomáhají aerolinkám státními subvencemi, státními úvěry, zárukou za úvěr u komerčních bank, kapitálovým vstupem do společnosti, znárodněním nebo úplným převzetím či nákupem akcií společnosti. Že je firma polovičně vlastněná čínským fondem CITIC, se ale na stránkách nikde neuvádí.

Letecký dopravce si také během pátku zaplatil v některých denících inzeráty, ve kterých společnost shrnuje pomoc, která se různým aerolinkám dostala ve světě. „Proč Česká republika váhá s poskytnutím překlenovacího úvěru nebo záruky za něj pro letecké společnosti Smartwings a ČSA? Pokud by existoval podpůrný program pro velké firmy typu Smartwings, přihlásíme se do něj. Žádný takový program neexistuje,“ uváděl inzerát, kde se firma opírala o pomoc, která se dostala například k německé Lufthanse nebo francouzské Air France.

Inzeráty se objevily také v deníku MF Dnes, které patří do svěřenských fondů premiéra Andreje Babiše. Předsedu vlády navíc pojí blízké přátelství s jedním ze spolumajitelů Smartwings Jiřím Šimáněm, se kterým za socialismu pracoval v podniku zahraničního obchodu.

V minulém týdnu navíc aerolinka uvedla, že požádá stát o úvěr ve výši 900 miliard korun. Firma se také po zasedání valné hromady rozhodla, že v případě státní pomoci pomůžou společnosti finančně všichni akcionáři.

Vláda nemá jasný názor

Vystupování vládních politiků ke Smartwings se mění. Ministryně financí Alena Schillerová dříve byla pro vstup státu do podniku a jeho případný odkup. Nyní dává od jakékoliv pomoci ruce pryč. Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček ale naopak není jednoznačně proti a v jeho resortu dokonce pracuje speciální tým, který se tématu věnuje.

“Máme kompletní analýzu včetně výhledu do konce roku. Udělal se v posledních dnech kus práce, akcionáři se sjednotili na společném postupu a jsou připraveni podpořit firmu úplně novými zdroji ve výši minimálně 1 miliardy korun. To je významný posun. I to ale nebude stačit, Smartwings a ČSA musí zajistit další financování v řádu stovek milionů korun, na které požadují státní záruku. To je dle mého férové řešení, banky s tím takto souhlasí a proto se snažím nálezt variantu vládní záruky, což ostatně dostává celá řada dalších firem,” řekl pro Echo24 Karel Havlíček.

Pokud by tato varianta byla přijatelná pro všechny strany, tak by ji ministr průmyslu podpořil. “Pak by určitě měli současní vlastníci poskytnout státu garanci nějakého aktiva. Za ministerstvo dopravy a ministerstvo průmyslu podporuji tuto cestu, je to vyvážené, zapojí se vlastníci, banky, věřitelé, udržíme klíčového dopravce, regionální letiště, servis pro naše cestovky a tisíce pracovních míst. Jednání v následujících dnech pokračují, dodal Havlíček

Ekonomové oslovení deníkem Echo24 tvrdí, že se rozhodně nejedná o strategický podnik, který by musel stát subvencovat. „Pokud bychom se bavili čistě o pomoci, potom máme k dispozici jasně nastavené státní garanční programy COVID a Smartwings můžou zažádat jako každý jiný. Kvůli poklesu příjmů ale pravděpodobně úvěr nedostanou, proto hledají cesty jinudy. Nicméně zažívají realitu desítek tisíc drobných podnikatelů, kteří řeší stejný problém. Proč by ale stát měl pomáhat zrovna jedné z mnoha a ostatním ne? Stát má jedinečnou možnost ukázat, že se nesnaží zachraňovat jen ty velké s bohatým lobbistickým oddělením. Ať je férový a dává stejné podmínky Smartwings jako pekárně na rohu. Jinak jsme na cestě k tomu nejhoršímu ze všech světů. Tvrdému kapitalismu pro chudé, ale socialismu pro bohaté,“ řekl dříve pro Echo24 hlavní ekonom Roklen Dominik Stroukal.

Podle něj strategický podnik neznamená mít hodně zaměstnanců, ani vysoké odvody, které platí všechny firmy stejně. „Strategičnost si obhájíme u bezpečnosti, ale pro bezpečnost stát skutečně nepotřebuje nakupovat aerolinku,“ dodal Stroukal.

Podobný pohled má i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, podle kterého by také měl stát zachraňovat strategické společnosti. „Vzhledem k nadměrným kapacitám jiných leteckých společností v Evropě nehrozí, že by zánik Smartwings vedl k izolaci České republiky ve vzdušném prostoru. Rovněž nehrozí, že by vznikl monopol, protože na trhu zbude dost jiných leteckých společností. Nevidím tedy pádný důvod, proč by stát měl do Smartwings vstupovat. Pravděpodobně by to vedlo jen ke zbytečným nákladům, které by nakonec musel zaplatit daňový poplatník,“ řekl pro Echo24 Křeček.

 

, lsu

13. června 2020