Dolaroví milionáři

Čeští dolaroví milionáři chtějí zatím zůstat anonymní. Jsou jiní než v cizině

Dolaroví milionáři
Čeští dolaroví milionáři chtějí zatím zůstat anonymní. Jsou jiní než v cizině

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čeští dolaroví milionáři se snaží být více anonymní než zbytek majetných Evropanů. Vyplývá to z průzkumu společnosti J&T Banky mezi 173 lidmi, jejichž disponibilní majetek má hodnotu minimálně milion dolarů (21,7 milionu Kč). V České republice je podle odhadů asi 25 tisíc dolarových milionářů. "Přístup k majetku a prezentování bohatství je zatím u nich dost rezervované a konzervativní. Hodně to souvisí s tím, že se jedná o první generaci," řekl pro Echo24 hlavní ekonom J&T Banky Petr Sklenář.

Čeští dolaroví milionáři v průzkumu uvedli, že ze 75 procent je pro ně nejdůležitější zdraví jejich nejbližších. Celoevropský průměr je však u dolarových milionářů na devatenácti procentech. Podobný výkyv je patrný i u otázky osobního bezpečí. Pro české milionáře je důležité ve 46 procentech. Evropští milionáři upřednostňují osobní bezpečí pouze ve 20 procentech. Zachování vlastního soukromí je pak důležité pro polovinu dotazovaných milionářů.

Dají se vyprofilovat dolaroví milionáři, kteří chtějí zůstat v anonymitě? Jsou to určité typy podnikatelů?

To se nedá přesně takto říct. Obecně se může předpokládat, že skupina milionářů bude velmi podobná. Během komunikace s klienty z vlastní zkušenosti bych řekl, že není nijak dramaticky jiná.

Soustředí se tedy na určitý obor, který jim vyhovuje?

To souvisí s tím, že dolaroví milionáři dělají investice i v rámci svého okolí, u kterého nepotřebují aby věděli jeho jméno. Schovávají se za různé firmy. V některých průzkumech, které jsme dělali v minulosti, bylo toto hledisko velmi důležité. Není to v zásadě ale problém toho, že by měli problém prokázat původ majetku. Je to pouze čistá ochrana.

Pokud to řeknu extrémně lapidárně, tak spousta klientů, kteří jsou velmi bohatí, tak je nepoznáte když odejdou z dveří banky. Část z nich nemá potřebu se jakkoliv veřejně prezentovat.

Je to trend, který bude v našem případě v České republice dále pokračovat?

To je spíše sociologický dotaz, jaké jsou trendy ve společnosti. Zatím je však přístup k majetku a prezentování toho, že jsem bohatý, dost rezervovaný a konzervativní. Hodně to souvisí s tím, že se jedná o první generaci. Nemyslím to škaredě, ale zatím se nenaučili žít s bohatým majetkem, tedy se vším co k tomu patří. Zjednodušeně se dá říci, že řada z nich začínala v panelácích a prožívalo dětství na sídlišti. Nyní jsou z nich ale úspěšní podnikatelé. Druhá generace, která nyní vyrůstá, už může mít jiný přístup.

Je v době sociálních sítí jednoduché pro bohaté lidi zůstat v soukromí?

Asi ano. Řekl bych, že to bude nadále dost možné. Spousta lidí bude mít možnost nadále žít si svůj obyčejný život. Okolí to sice o nich bude vědět, že jsou bohatí, ale nikdo nebude vědět jak. Budou mít pěkný rodinný dům jako ostatní lidé v malé vesnici či městě a jezdí dražším autem. Tak to ale má více lidí. Nikdo ale neřeší, jestli má milion nebo sto milionů.

Průzkum, který J&T Banka vypracovala ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd, probíhal mezi červencem a srpnem 2018. Cílem průzkumu bylo zmapovat investiční chování a životní styl dolarových milionářů, tedy těch, jejichž disponibilní majetek má hodnotu minimálně 1 milion dolarů.  Do průzkumu se zapojilo celkem 287 respondentů z řad dolarových milionářů (173 Čechů a 114 Slováků). Data byla sbírána pomocí on-line dotazování. Kvalitativní pohled doplnily hloubkové rozhovory s 20 respondenty (15 v České republice, 5 na Slovensku). Poprvé byly mezi respondenty hloubkových rozhovorů zařazeni také nástupci, dědici (12 otců zakladatelů, 8 nástupců dědiců).

29. září 2018