Dopravní sliby

Další přehnaná čísla? Ťok chce příští rok začít stavět 172 kilometrů silnic a dálnic

Dopravní sliby
Další přehnaná čísla? Ťok chce příští rok začít stavět 172 kilometrů silnic a dálnic

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Stát příští rok zprovozní 46 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy, stavební práce pak zahájí na dalších 172 kilometrech. Na tiskové konferenci ve středu to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Aktuálně se podle něj staví na 204 kilometrech a nově otevřeno mělo být letos 45,5 kilometrů. Ministerstvo dopravy je dlouhodobě kritizováno, že stavba dálnic je pomalá. Dan Ťok už v minulosti uváděl, že se od roku 2014 postavilo 203 kilometrů dálnic a silnic prvních tříd.

Otevřeno by podle plánů ministerstva mělo být v příštím roce celkem 22,5 kilometrů dálnic, konkrétně úsek D1 mezi Přerovem a Lipníkem a na D3 mezi Bošilcem a Ševětínem. Další část nově zprovozněných cest budou tvořit silnice první třídy I/13, I/15 a I/16 na severu Čech a dále I/53 a I/38 na jižní Moravě.

Ministerstvo by chtělo v příštím roce zahájit práce na dálnicích D3, D35, D46, D48 a D49. Příprava stavby nových úseků je podle Ťoka v pokročilé fázi před vydáním stavebních povolení. Ještě letos by se pak měly začít stavět úsek D3 Časy-Ostrov a obchvat Českých Budějovic na D3.

Pokračovat bude také modernizace dálnice D1, kde se v současnosti staví na dvou úsecích mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem a mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. V příštím roce by se mělo začít pracovat na dalších pěti úsecích. Pracovat by se tak mělo již na všech zbývajících úsecích D1, které dosud nebyly dokončeny, jedná se zhruba o 70 kilometrů. Kompletně hotovo by mělo být za tři roky.

Ministr dopravy Dan Ťok však v různých vstoupeních uvádí odlišná čísla. V červnu uváděl, že ve výstavbě je nyní 200 kilometrů nových silnic a připravena je výstavba 150 kilometrů nových komunikací. Podle něj se otevřelo na 203 kilometrů dálnic a silnic prvních tříd.

Předseda vlády Andrej Babiš se Dana Ťoka několikrát zastal a při předvolební debatě v říjnu řekl, že se ministr dopravy postavil 177 kilometrů nových silnic a dálnic. „Toto je Ťok tohle. Tady je Stajnura, malinkej. Bendl je ještě menší. A tady je Řebíček, který stavěl… jeho firma stavěla…  Koukejte kolik ten Ťok toho udělal, 177 kilometrů. Přestaňte už konečně lhát,“ vykřikoval Andrej Babiš a mával grafem s výstavbou dálnic.

Ministerstvo dopravy poté uvedlo, že číslo 177 kilometrů je počet zahajovaných úseků. „Údaj 177,7 kilometrů je počet zahajovaných úseků dálnic za působení ministra dopravy Dana Ťoka, včetně modernizace D1 (která je z toho 69,7 kilometrů). Počet zprovozněných dálnic je pak za období od roku 2014 celkem 151,9 kilometrů, z čehož nové úseky dálnic jsou 62,9 kilometrů a modernizovaná D1, která se staví za provozu, je 89 kilometrů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Oprava D1 ve skluzu

Ťok na středeční tiskové konferenci zmínil i problémy na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, který je ve skluzu. „Máme tam velké problémy, nedodržují se termíny. Budeme samozřejmě postupovat podle smlouvy a vymáhat penále. V současnosti ale hlavně budeme tlačit na to, aby se tam dalo spolehlivě jezdit a dálnice byla postavena v kvalitě jaké by měla být,“ řekl. Zakázku za 1,75 miliardy korun provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group. V konsorciu dříve figurovalo také kazašské SP Sine Midas Stroy, které však podle ministra již ve stavbě nepokračuje. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.

Opravy D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou provádí ŘSD postupně od roku 2013. Dálnice byla kvůli modernizaci rozdělena na 21 úseků, z nichž je zatím dokončeno 13 částí.

Ministr dopravy se také ohradil vůči kritice, že se nové dálnice staví pomalu. Podle něj se naopak během jeho funkčního období staví daleko více než dřív. „Když někdo říká, že se nestaví a že jsou to sliby, které se neplní, tak chci vzkázat, že to není pravda,“ podotkl.

K urychlení dopravních staveb by měla přispět nedávno přijatá novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Zrychlit by se měl především úřední proces před zahájením stavby. Zákonodárci navíc v současnosti řeší další změny zákona.

, ,