Nejdříve z donucení, pak už dobrovolně. Lidé přesunují své nákupy z prodejen na internet
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zavřené obchody, omezený pohyb a další překážky v době lockdownů donutily řadu lidí nakupovat přes internet. V minulém roce proto prodeje online očekávaně vzrostly. V letošním roce ale nedochází k tak razantnímu snížení a potvrzuje se tím, že se nakupování přes internet stává běžnou a vyhledávanou záležitostí. Potvrzují to i čerstvá čísla Českého statistického úřadu, podle kterého zaznamenaly e-shopy meziroční nárůst tržeb o 14,5 procenta.
V minulém roce se nákupy v kamenných obchodech stávaly velmi nedostupné kvůli různým zákazům a restrikcím. Lidé mnohem radši než aby stáli fronty začali nakupovat přes internet z pohodlí svého domova. Podle dat Českého statistického úřadu byl v roce 2019 podíl nakupujících 39 procent a v roce 2020 už skokově 54 procent. Lidé začali obecně více využívat internet kvůli telefonování, sociálním sítím či placeným videím.
Ani v letošním roce však nedochází ke snížení zájmu o internetové nakupování. Dokládají to čísla statistiků u maloobchodních tržeb, kdy za měsíc červen meziročně stouply o 7,1 procenta. Navýšení tržeb se dotklo téměř všech obchodníků, až na prodejce na stáních a na trzích. Tržby se navýšily prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením o 24 procent, kosmetickým službám o 11,4 procenta a oděvů a obuví o 10,8 procenta.
Zvlášť ale rostly právě tržby internetových obchodníků, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 14,5 procenta. „Ani po otevření kamenných obchodů nedošlo k poklesu prodejů na internetu. E-shopy naopak hlásí další růst tržeb. Z toho lze usuzovat, že si spotřebitelé v průběhu pandemie osvojili nové zvyky, kterých se již zřejmě nevzdají,“ řekl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Podle něj si nákupy po internetu si oblíbili i starší lidé. Ti jsou zvyklí srovnávat nabídky v obchodech prostřednictvím nákupních letáků. Nově však srovnávají ceny na internetu, což jim umožňuje nakupovat z pohodlí domova za nejnižší možné ceny.
Jeho slova potvrzuje i analytik společnosti Acenta Miroslav Novák. „Meziroční tempo prodejů přes internet sice v posledních měsících zpomalilo, což je však především důsledek extrémně silné statistické základny z loňského roku. Rozhodně tak na základě červnových čísel nelze říci, že poptávka nákupů zboží přes internet slábne. Naopak trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje. Dynamika prodejů přes internet z posledního roku však byla neudržitelná,“ řekl Novák.
Podle něj tak růst tržeb v maloobchodu dál v druhé polovině letošního roku porostou. „Situace by se měla začít postupně zlepšovat i v segmentu ubytování a stravování, kde bylo zatím oživení výrazně pozvolnější,“ dodal.
Český statistický úřad u tržeb maloobchodu nevydává podrobnější rozdělení, zda nákupu přes internet vévodí objednávka potravin či oděvů. Podle dřívějších dat ČSÚ z konce března vyplývá, že lidé v předešlých třech měsících nakupovali přes internet nakupovali zejména oblečení, obuv a módní doplňky. Loni si něco z této kategorie nakoupilo 30 procent lidí starších 16 let. Druhým nejčastěji nakupovaným druhem zbožím byla kosmetika, kterou si nakoupilo 14 procent lidí. Třetí nejčastější kategorií byly film a hudba, včetně placených služeb streamingu. Přes 13 procent lidí si pak nakupovalo potraviny a nápoje.