Ministerstvo dopravy a ÚOHS podaly kasační stížnost v kauze mýtného

Ministerstvo dopravy a ÚOHS podaly kasační stížnost v kauze mýtného

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministerstvo dopravy a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS) v kauze mýtného. Brání se tak rozsudku Krajského soudu v Brně, který v červenci vyhověl žalobě společnosti Kapsch a zakázal uplatňovat smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Czech Toll a Sky Toll na provoz mýtného systému od letošního prosince. Stěžující strany chtějí, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Ke stížnosti se následně přidal i CzechToll. Podle Kapsche jde však jen o zdržování celého dění kolem mýta.

Úmysl podat kasační stížnost oznámil již v červenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), ve čtvrtek na podání upozornila Česká televize. Ministerstvo následně stížnost potvrdilo. "S rozhodnutím Krajského soudu v Brně nesouhlasíme, je tedy naší povinností náš postoj hájit," řekla ČTK mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

"Podali jsme ji současně s ministerstvem," uvedl Švanda. Kapsch se prostřednictvím soudních sporů snaží dostat znovu do hry o miliardovou zakázku na mýtný systém.

Ke kasační stížnosti se přidalo také vítězné konsorcium z mýtného tendru CzechToll/SkyToll. "Bez ohledu na žaloby současného provozovatele však pracujeme na přípravě nového mýtného systému, jehož zkoušky byly zahájeny ve středu ráno. Soutěž na nového provozovatele mýtného systému proběhla férově a podle všech pravidel," řekl ČTK mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.

Podle Kapsche jde pouze o zdržování ze strany státu a úřadu. "Touto stížností chtějí oba subjekty pouze získat čas, aby naplnily jednoduchý scénář - zdržovat až do spuštění nového systému, kdy už budou moci prohlásit, že se sice staly určité protiprávnosti, ale už nejdou efektivně napravit,“ řekl ČTK mluvčí Kapsche David Šimoník.

Kapsch podal proti postupu a rozhodnutí ÚOHS již dvě žaloby. V první požadoval znovu prošetřit námitky směřované k ÚOHS proti podmínkám mýtného tendru. Jde například o námitku, která se týkala porušování zásady rovného zacházení. V tomto případě Krajský soud v Brně Kapschi vyhověl v květnu. ÚOHS podal kasační stížnost, která není dosud vyřešená. Návrh na odkladný účinek NSS zamítl a Kapsch v pondělí podal další žalobu proti nečinnosti ÚOHS.

Ve druhém sporu, kterého se týká i čtvrteční kasační stížnost, Krajský soud v Brně vyhověl žalobě Kapsche, v níž se domáhal toho, aby ÚOHS znovu přezkoumal smlouvy státu s konsorciem Sky Toll a Czech Toll a zakázal plnění smlouvy.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.

Podle vyjádření konsorcia je nový mýtný systém hotový a připravený k zahájení zkušebního provozu podle stanoveného časového harmonogramu.

"Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn," řekl v červenci ČTK mluvčí CzechToll Miroslav Beneš. Rozdíl mezi nabídkovou cenou 10,75 miliardy a cenou 7,2 miliardy za desetiletý provoz podle něj tvoří položky za případné změny, které stát může, ale nemusí požadovat.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy.

,

1. srpna 2019