Trička s nápisy proti Babišovi vynesla podnikateli pokutu 21 tísíc. Byla to kampaň, říká úřad
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Přes 20 tisíc korun má zaplatit podnikatel, který před loňskými parlamentními volbami prodával oblečení s nápisy kritizujícími aktivity premiéra Andreje Babiše. Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran se nelíbí, že e-shopy zboží nabízely prostřednictvím placené inzerce. Rozhodnutí na svém facebooku zveřejnila skupina AUVA.
Pokutu úřad muži udělil už na konci minulého roku, o tématu jsme informovali zde. Ondřej Fuchs, na internetu vystupující jako Oskar Fuchs, nabízel na svých webových stránkách www.threeka.cz a www.bojkot.shop trička, letáky, plakáty a samolepky. Podle úřadu se prodejem a propagací těchto produktů zapojil do předvolební kampaně tím, že vedl negativní kampaň proti hnutí ANO a jeho předsedovi Andreji Babišovi. Fuchs měl zaplatit 25 tisíc korun, proti jejímu uložení se však odvolal. Nové rozhodnutí úřad vydal na konci letošního dubna, podnikateli vyměřil pokutu 21 tisíc.
Aktivisté uvádějí, že za uložením pokuty stojí provozování e-shopu. „Úřad mu vyměřil pokutu 21.000 Kč, a k tomu 1.000 Kč jako náklady řízení. To vše za to, že před volbami prodával výrobky s antiBABIŠovskou tématikou. Bohužel se naplno ukázalo, že se dá tento úřad, založený na základě zákona, který měl zastropovat limity na kampaně, využít k likvidaci aktivistů,“ napsali zástupci skupiny AUVA na Facebooku.
Tuto interpretaci však odmítá Úřad pro dohled nad hospodařením stran. Podle něj není problémem provozování e-shopu, ale skutečnost, že byly produkty nabízeny prostřednictvím reklamy. V rozhodnutí uvádí, že na posouzení věci jako přestupku měla vliv především to, že šlo o propagaci, za kterou je běžné platit. „Kampaní je nejen to, co je v prospěch nebo neprospěch kandidáta, ale i to, za co se vynakládají peníze,“ řekl pro Echo24 Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran. Dodal, že samotné jednání Fuchse není problémem. „Pokud chtěl ale tuto činnost provozovat, stačilo, aby se v kampani zaregistroval jako třetí osoba, nicméně to neudělal,“ řekl zástupce úřadu.
Úřadu konkrétně vadila například prezentace výrobků na facebooku, kde nebylo jasné, že se jedná internetový obchod. „Šlo o to, že na ty výrobky bylo možno odkazovat na facebooku, a tam už se to netvářilo jako e-shop, tam to vypadalo jako kampaň proti ANO nebo proti Andreji Babišovi,“ řekl deníku Echo24 Tomáš Hudeček, pověřený zastupováním předsedy úřadu.
„Doporučuji si to rozhodnutí přečíst, když už ho zveřejnili. Problém není e-shop, ale propagace e-shopu, která nese sdělení v neprospěch kandidáta. Podobně jako u knihy prezidenta Zemana nebyla problém kniha, ale propagace knihy, která zase byla sdělením ve prospěch kandidáta,“ připomněl Jan Outlý na twitteru další případ, o němž v letošní roce úřad rozhodoval. Na začátku dubna byla udělena pokuta nakladatelství Olympia, které prostřednictvím billboardů propagovalo knihu rozhovorů s prezidentem Milošem Zemanem. Více o tématu jsme psali zde.
Doporučuji si to rozhodnutí přečíst, když už ho zveřejnili. Problém není e-shop, ale propagace e-shopu, která nese sdělení v neprospěch kandidíta. Podobně jako u knihy prezidenta Zemana nebyla problém kniha, ale propagace knihy, která zase byla sdělením ve prospěch kandidáta.
— Jan Outlý (@JanOutly) June 19, 2018
Fuchs se již dříve ohradil proti tomu, že by jeho produkty jakkoliv zasahovaly do volební kampaně. V odvolání se bránil tím, že texty na výrobcích nikoho nenabádaly ke konkrétnímu chování. „Samotná propagace probíhala stejně jako u každého jiného e-shopu jako reklamní, nikoliv jako volební,“ uvedl Ondřej Fuchs.