BREXIT

Zájem evropských učitelů o vyučování v Británii klesá, školy sužuje nedostatek pedagogů

BREXIT
Zájem evropských učitelů o vyučování v Británii klesá, školy sužuje nedostatek pedagogů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

V Británii se v době chaotického jednání o vystoupení země z Evropské unie objevila další nepříjemnost. Počet učitelů ze zemí EU, kteří se hlásí o možnost učit na britských školách, spadl za poslední rok o celých 25 %. Děje se tak navíc v době, kdy se objevují opakovaná varování o nedostatku učitelů v zemi a očekávaných dopadech na kvalitu výuky. Informuje o tom britský deník The Guardian.

Propad žádostí o celou čtvrtinu vyvolává další obavy, že brexit ještě více prohloubí nedostatečný počet pedagogů v zemi. Odliv aplikací přitom přichází po řadě varování před nedostatečným stavem napříč zemí, některá hovoří o velmi závažném stavu, který povede k nemožnosti výuku stíhat a tedy nevyhnutelnému zhoršení její kvality. Odliv učitelů ze zemí EU by se nejvíce dotkl výuky cizích jazyků.

Podle oficiálních dat se ve školním roce 2017/2018 úspěšně o možnost vyučovat na většině státních škol přihlásilo 3525 občanů z členských států EU. To je o 25 % méně než za předchozí období. Zatímco u Španělska a Řecka šlo o 17% a 18% propad, počet žádostí z Polska klesl dokonce o 33 %.

Podle odborové asociace sdružující ředitele britských škol se v minulém roce nepodařilo najít dostatečný počet učitelů pro všechny předměty kromě biologie, angličtiny, dějepisu a tělesné výchovy. Podle člena asociace Iana Hartwrighta tak nedochází k tomu, že by učitelé z EU zabírali místo těm britským, naopak se jim dařilo vyplňovat chybějící pozice a zmírňovat následky nedostatečného počtu pedagogů.

Stav, který kritizuje opozice, chce ministerstvo školství řešit novou strategií pro nabírání učitelů. „Ve školách napříč zemí je více než 450 000 učitelů, to je o víc než 10 000 v porovnání s rokem 2010,“ reagoval na nové údaje mluvčí ministerstva školství.

Školy tíží i úbytek studentů

Počet studentů ze zemí Evropské unie, kteří se zapsali ke studiu na předních britských univerzitách v akademickém roce 2018/2019, klesl o tři procenta. Informovala o tom skupina Russell Group (RS), která sdružuje 24 prestižních vysokých škol. Největší pokles zaznamenaly univerzity v počtu studentů, kteří se hlásí k postgraduálnímu studiu. Podle univerzit je na vině plánovaný brexit. Možnost, že by Británie opustila EU bez dohody, podle RS představuje „jednu z největších hrozeb“, jakým kdy britské univerzity čelily.

Představitelé zhruba 150 britských vysokých škol včetně těch ze skupiny Russell Group, kam patří například univerzity v Oxfordu, Cambridge, Edinburghu či londýnská Imperial College, v dopise adresovaném britským poslancům varovali, že případný odchod Británie z evropského bloku bez dohody je poškodí na desítky let. Jejich odvětví přitom podle nich přispívá do britského hospodářství částkou 21 miliard liber (téměř 600 miliard korun) a přímo či nepřímo zaměstnává 944 000 lidí.

V dopise univerzity varovaly, že brexit bez dohody by měl zásadní vliv i na výzkum. Postihl by například bádání v oblasti nových způsobů léčby rakoviny či vývoj technologií pro boj proti klimatickým změnám.

„Cenná výměna studentů, zaměstnanců a znalostí by byla vážně poškozena,“ uvedli akademici. Podle nich by trvalo „bez přehánění (…) desítky let“, než by se britské vysoké školství z těchto škod vzpamatovalo. Univerzity britskou vládu rovněž vyzvaly, aby jim dala záruky, že peníze, které nyní dostávají od EU, po brexitu nahradí vládní prostředky.

„Věda nezná hranic a Spojené království má úctyhodnou historii v přijímání předních světových vědců a výzkumníků k práci a ke studiu. Toto se nezmění ani potom, co opustí EU,“ reagovala na varování od univerzit mluvčí britské vlády.

Britské univerzity patří k těm nejlepším na světě. V různých žebříčcích se pravidelně spolu s americkými vysokými školami umisťují na předních pozicích.

, zd