Kampaň za víc než 30 milionů. Válek chce očkovat, dokud tu bude covid
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Heslem nové kampaně ministerstva zdravotnictví na podporu pokračování očkování proti covidu-19 bude „Očkujeme se pro život beze strachu“ s podtitulem „Zdraví přeje připraveným“. Novinářům koncept kampaně v pondělí představili zástupci ministerstva. V létě se nová kampaň objeví na sociálních sítích, v médiích začne na konci září. Podle průzkumu úřadu má zájem o čtvrtou dávku 38 procent populace, pětina není rozhodnutá. Za necelý měsíc, kdy je možné si pro čtvrtou dávku přijít, ji dostalo 95 tisíc lidí. Dosud to bylo možné u praktických lékařů nebo na místech bez registrace, ode dneška je možné se i registrovat předem. Na nákup mediálního prostoru ministerstvo vyhradilo téměř
„Očkování se pravděpodobně bude muset opakovat tak dlouho, dokud ten virus s námi bude,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Vakcíny podle něj i proti současné variantě viru chrání dostatečně. Zhruba šest týdnů po očkování je podle něj člověk chráněný i před nákazou, čtyři až šest měsíců před vážným průběhem.
Připomněl také, že ministerstvo doporučuje nošení respirátorů nebo roušek na rizikových místech jako jsou zdravotnická zařízení a zařízení sociální péče. Jednotlivá města je podle něj mohou zavést také například v hromadné dopravě, pokud bude v daném městě vyšší výskyt nákazy. Opatření by ale neměla být plošná.
„Jsme připraveni na podzimní vlnu, která bezesporu přijde. Pravděpodobně o něco později, než jsme čekali,“ doplnil ministr. Zřejmě by podle něj mohla dorazit v listopadu, letos čeká i chřipkovou epidemii, která ji bude následovat.
Část odborníků s doporučeními ministra Válka nesouhlasí, jeho přístup k očkování proti covidu je přitom shodný se stanoviskem České vakcinologické společnosti, které ovšem odborníci rozporují. Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS) vydalo komentář k doporučením vakcinologické společnosti, který polemizuje s jeho závěry a vychází z připomínek, o něž požádal šéf vakcinologů Roman Chlíbek.
Podle odborníků ze SMIS trpí doporučení zásadními nedostatky, „zcela ignoruje, že lidé po prodělané infekci mají prokazatelně vysokou ochranu proti těžkému průběhu při reinfekci; zcela ignoruje rizika podání 3. či 4. dávek, tedy vyhodnocení ,risk-benefit‘ plynoucí zejména z výskytu závažnějších nežádoucích účinků“. Sdružení také zcela odmítá plošné očkování třetí dávkou vakcíny u dětí od šesti let.
Válek v pondělí zopakoval, že ministerstvo rozhodně nebude zavádět nějaká drakonická opatření. „Znamenaly jen obrovské ekonomické ztráty,“ dodal. Vyloučil, že by se na některá místa vyžadoval negativní test nebo restrikce pro neočkované. Od podzimu by podle něj lidé mohli mít přesto bez žádanky od lékaře jeden antigenní test na covid zdarma.
Podle ředitele odboru komunikace ministerstva Ondřeje Jakoba bude druhá část kampaně spuštěná flexibilně. „Úplně přesně nevíme, kdy se objeví nová vlna covidu a úplně přesně nevíme, kdy budou nové vakcíny,“ uvedl. Kampaň podle něj bude na podzim cílit i na podporu dalších vakcín, například proti chřipce.
V pondělí ministerstvo představilo základní koncept kampaně, kterou připravila reklamní agentura McCann-Erikson. Hodnotu zakázky neuvedlo, jde ale o tendr do dvou milionů korun. Kampaň by měla být podle dřívějších informací v televizích a rádiích, v tisku, na webu, venkovních reklamách a sociálních sítích. Pro nákup mediálního prostoru ministerstvo vyhradilo 30 milionů korun. Nabídky v této veřejné zakázce přijímá podle Jakoba do středy. Původně ministerstvo v zadáních zakázky na kreativní část kampaně uvádělo, že bude spuštěná 1. srpna.
Dosavadní komunikace ministerstva zdravotnictví o koronaviru byla často kritizovaná, podle kritiků začala pozdě nebo slibovala „tečku za koronavirem“, což se později ukázalo jako nereálné kvůli mutování viru. Kromě hesla o „životě beze strachu“ jsou hesly nové kampaně také například „Očkujeme se pro úsměvy bez zábran“, „Očkujeme se pro klid duše“ nebo „Očkujeme se jeden pro druhého“.
Podle údajů ministerstva zdravotnictví má od zahájení očkování koncem prosince 2020 kompletní vakcinaci proti covidu v ČR téměř 6,9 milionu lidí, tedy zhruba 65 procent populace. Proočkovanost seniorů je vyšší než 90 procent, u mladších lidí klesá. Posilující dávku má asi 63 procent těch, kteří již byli očkováni. Druhou dávku přeočkování odborníci doporučují zejména lidem na 60 let a chronicky nemocným.
čtk,