TURISTICKÝ RUCH

Česko zmizelo z turistické mapy světa. Propad je zdrcující, třetině hotelů hrozí krach

TURISTICKÝ RUCH
Česko zmizelo z turistické mapy světa. Propad je zdrcující, třetině hotelů hrozí krach

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Dramatický úbytek turistů i v porovnání s minulým rokem, situace je kritická. Tak hodnotí sami provozovatelé i odborníci propad v turistice v souvislosti s pandemií koronaviru. V celém Česku se v prvním čtvrtletí ubytovalo 282 000 lidí, proti loňsku o 91,1 procenta méně. Kvůli epidemii koronaviru se snížil také počet noclehů o 88,2 procenta na 1,1 milionu nocí. Nejvýrazněji ubylo zahraničních turistů.

Ubytovací služby byly letos kvůli epidemii omezené po celé první čtvrtletí, loni restrikce začaly s počátkem šíření nákazy platit až během března. „Omezení poskytování ubytovacích služeb z důvodů pandemie trvá již více než rok,“ poukázal vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu ČSÚ Pavel Vančura. Počet ubytovaných ze zahraničí od ledna do konce března klesl o 96,3 procenta, domácích hostů ubylo o 86,4 procenta. Návštěvnost hotelů se snížila o 91,5 procenta, do penzionů přijelo o 87,3 procenta hostů méně a ostatní zařízení hlásí pokles o 92,5 procenta. V krajích se počet ubytovaných v prvním čtvrtletí pohybuje mezi třemi až 17 procenty loňských čísel.

Ze zhruba 56 000 zahraničních hostů tvořili v letošním prvním čtvrtletí největší část Slováci, ale s meziročním poklesem o víc než 88 procent na 12 000 ubytovaných. „Němců se ubytovala jen dvě procenta a Poláků čtyři procenta loňské návštěvnosti v prvním čtvrtletí. Rovněž počty příjezdů jiných hostů ze zahraniční nedosahují ani desetiny loňských výsledků,“ uvedl ČSÚ.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda uvedl, právě propad i ve srovnání s loňským rokem dohnal řadu hotelů a dalších ubytovacích zařízení na pokraj krachu. „V prvním letošním čtvrtletí jakoby Česko zmizelo z turistické mapy světa. „Výrazněji odpadají krátkodobá ubytování, například při obchodních cestách, neboť průměrný počet přenocování – tedy nocí strávených v daném ubytovacím zařízení – vzrostl letos v prvním čtvrtletí na rekordní hodnotu 3,8,“ řekl Kovanda s tím, že běžný průměr doby pobytu se normálně pohybuje kolem dvou a půl až tří nocí.

„S ohledem na epidemiologickou situaci musely být zrušeny firemní akce, wellness pobyty i sportovní zájezdy. Pro hotely se tak poslední záchranou staly delší rodinné pobyty. Už loni proto začaly cílit na desítky tisíc domácností z velkých měst, které kvůli uzavření škol musely trávit čas v domácí izolaci,“ vysvětlil Kovanda. „Na delší pobyty pak často poskytovaly výrazné slevy,“ dodal s tím, že hotely často poskytují příjemnější prostředí s rychlým internetem, kde lidé mohou bez problémů pracovat.

„I tak je nyní bankrotem ohrožena zhruba třetina hotelů. Naopak třeba kempy se o klientelu bát nemusí. Budou letos praskat ve švech. Češi totiž budou dovolenou opět ve zvýšené míře trávit doma,“ myslí si Kovanda.

Praha letos bude cílit na tuzemské klienty

S ještě horším výsledkem skončila Praha, která je dlouhodobě na turismu z krajů nejvíce závislá. Zaznamenalo totiž propad o 92,9 procenta oproti prvnímu čtvrtletí roku 2019, který nebyl ovlivněn pandemií. Zahraničních turistů ubylo celkově o 97 procent. Problém je však i srovnání s loňským rokem, kdy v prvním čtvrtletí ovlivnila pandemie pouze březen.

V letošní sezóně se metropole podle společnosti Prague City Tourism primárně zaměří na domácí příjezdový cestovní ruch. „Následující měsíce počítáme s tím, že budeme cílit hlavně na tuzemské návštěvníky. Sice věříme, že se bude situace už jenom zlepšovat, ale stále nejsou jasně nastavená pravidla cestování s ohledem na různé tempo očkování a odlišný vývoj pandemie v jednotlivých státech,“ řekl šéf společnosti František Cipro.

Podle něj je jasné, že tento rok budou jednotlivé evropské destinace bojovat o každého turistu. „Jsme v úzkém kontaktu s agenturou CzechTourism, se kterou nastavujeme efektivní marketingové kampaně na zahraničních trzích, abychom přilákali do metropole i turisty ze zahraničí. Samozřejmě se tento rok bude jednat primárně o evropský trh,“ uzavírá Cipro.

Pražská radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková v oficiálním stanovisku uvedla, že propad cestovního ruchu je zdrcující. „Již minulé léto jsme si vyzkoušeli, že pokud budeme na postupné uvolňování epidemických opatření připraveni, umíme do Prahy nalákat poměrně vysoký počet tuzemských návštěvníků. I na letošní sezonu se připravujeme a těšíme se na návštěvníky z různých koutů republiky i ze zahraničí,” uvedla Třeštíková.

, jkr