Nedostatek řidičů

Kvůli zrušení karenční doby nám přibylo nemocných řidičů, stěžuje si dopravní podnik a omezuje provoz

Nedostatek řidičů
Kvůli zrušení karenční doby nám přibylo nemocných řidičů, stěžuje si dopravní podnik a omezuje provoz

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražský dopravní podnik (DPP) oznámil nedávno omezení provozu autobusů pražské hromadné dopravy z důvodu nedostatku řidičů. Narostl totiž počet nemocných řidičů, což dává ředitel DPP Petr Witowski do souvislosti se zrušením tzv. karenční doby, tedy proplácení prvních třech dnů nemocenské, které prosadila socialistická vláda Andreje Babiše (ANO) a vstoupila v platnost letos v červenci. Podle Witowskiho je nemocnost řidičů 10 % a DPP od listopadu přistoupil k prodloužení intervalů autobusů. Navíc chystá na začátek kalendářního roku omezený provoz MHD. Podnik to oznámil v tiskové zprávě.

DPP prodloužil či upravil provoz od 1. listopadu hned na 20 autobusových linkách v tuzemské metropoli. Důvodem je nedostatek řidičů. Jak přiznává šéf dopravního podniku Petr Witowski, firmě výrazně zkomplikovalo vypravování autobusových spojů zejména zrušení třídenní tzv. karenční doby, kdy se neproplácely první tři dny nemocenské.

„Situaci s řidiči se nám díky obětavosti všech lidí v provozu, plánování operativních záloh, motivačními opatřeními a práci kolegů z náboru daří dlouhodobě zvládat. Letos za prvních devět měsíců se nám povedlo stabilizovat počet odchodů řidičů, který je oproti minulému roku nižší o více než pětinu (o 22 %), ale aktuálně nám vše zkomplikovala změna v systému proplácení nemocenské. Od 1. července se proplácí i první tři dny marodění, což se projevilo růstem nemocnosti ve všech profesích, u řidičů v září meziměsíčně o téměř tři procentní body na celkových 10 %,“ řekl novinářům na konci října ředitel DPP Petr Witowski.

Podle něj není problém nedostatku řidičů o tom, že by dostávali málo peněz, ale v tom, že mnoho z nich odchází do důchodu nebo také to, že mají dost jiných pracovních nabídek. „Nedostatek řidičů autobusů řeší skutečně všichni. Starší ročníky odchází do důchodu a mladí se za volant nehrnou, mají v dobře rozjeté ekonomice dost jiných nabídek. Dnes už to není ani o penězích. V Praze a okolí si vydělávají řidiči i 35 až 40 tisíc korun hrubého za měsíc. Dopravci nabízí náborové příspěvky, když přijdete s řidičákem na osobní auto, sami vám jeho rozšíření na autobus zaplatí, přiváží sem řidiče z Ukrajiny i Srbska a opravdu se snaží,“ řekl Daniel Adamka, prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech a generální ředitel Arrivy.

Budou řídit autobusy opět i 19letí řidiči?

V pražském dopravním podniku se kvůli nedostatku řidičů tak objevil zájem angažovat i řidiče mladší 21 let. Generální ředitel DPP by byl pro, aby mohli řídit autobusy řidiči již od 19 let. 

„Jedním z témat, která se tak nově dostávají na stůl, je diskuse o tom, zda by nemohli řídit autobus za konkrétních a omezených podmínek už mladí lidé od 19 let. Takové opatření v Československu dříve fungovalo. Studenti z učilišť nebo technicky zaměřených středních škol by často rádi šli řídit, ale za volant autobusu se smí posadit až v 21 letech. Mezitím si najdou po škole jinou práci a k řízení linkových spojů ve městě se už nikdy nevrátí. Musíme tuto diskusi otevřít,“ dodal Daniel Adamka.

Kromě omezení městské hromadné dopravy v Praze před Vánoci, se chystá ještě ráznější utlumení spojů na začátku nového roku. Zadavatel dopravy, společnost ROPID, to zdůvodňuje tím, že je v lednu a únoru nižší poptávka ze strany cestujících. Přiznává ale zároveň, že to i proto, že řidiči odpracovali moc přesčasů a někteří budou muset mít volno.

„Budu upřímný, musíme nechat řidiče autobusů trochu vydechnout od nekonečných přesčasů a dát jim možnost vybrat si také dovolenou, aby pak všechno jezdilo, jak má, zejména v měsících, kdy cestuje v Praze nejvíce lidí. V lednu a únoru, kdy je poptávka skutečně nejnižší, se tak intervaly autobusů na základě dohody s vedením města i dopravním podnikem a dalšími dopravci mírně prodlouží. Půjde o pokles o cca 9 % oproti běžným všedním dnům roku. Není to takové omezení jako o letních prázdninách a budou i linky, například 180 či 201, které pojedou úplně normálně,“ řekl náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt.

DPP omezil provoz v prvních měsících roku už letos. Podnik na konci října zároveň oznámil, že v adventní době dojde k posílení metra i některých vybraných autobusových spojů.

Stát zrušil karenční dobu od 1. července 2019, podle některých dat došlo k nárůstu nemocnosti. Svaz průmyslu a dopravy ČR zároveň tvrdí, že podle statistik ministerstva práce a sociálních věcí dojde k nárůstu nákladů kvůli proplácení prvních třech dnů nemocenské o pět miliard korun.

 

Vojtěch Drbohlav