kalamitní situace na D1

Stát pro D1 vybral špatnou firmu, míní Stanjura. Ťok přiznal, že se oprava prodraží

kalamitní situace na D1
Stát pro D1 vybral špatnou firmu, míní Stanjura. Ťok přiznal, že se oprava prodraží

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Nejdříve vyřešme problémy na D1, pak hledejme viníka. Na tom se shodli v pořadu Partie na TV Prima ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s bývalým ministrem dopravy a předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou. Debata se točila především kolem výstavby dálnic a nešťastné prosincové situaci na dálnici D1, kde několikrát zkolabovala doprava. Podle Dana Ťoka nemělo ministerstvo možnost zkolabování dopravy zabránit.

Podle Stanjury mělo ministerstvo už předem signály o tom, že výstavba na D1, která způsobila v kombinaci s počasím kolaps dopravy, nefunguje. Ministerstvo mohlo podle něj kvůli obavám z počasí práci pozastavit. „Máme pochopení pro to, že může vzniknout kalamitní situace, nicméně stát k tomu přispěl tím, že dálnice nebyla na tu zimu připravená, stát si vybral špatnou firmu,“ řekl Zbyněk Stanjura. Podle Ťoka by to však situaci ještě zhoršilo. Ze smlouvy mělo podle Ťoka ministerstvo povinnost nabídnout firmě, která nestíhala, další termín ukončení stavby.

V polovině prosince na dálnici D1 doprava několikrát zkolabovala. Problém projet měla v kolonách i auta zimní údržby. ŘSD pak jízdní pruhy v zúžení rozšířilo tím, že posunulo svodidla.

Nejprve je podle ministra Dana Ťoka potřeba situaci vyřešit, a až pak hledat viníka. S tím Zbyněk Stanjura souhlasil s tím, že předpokládá, že pak stát povede viníky k zodpovědnosti. „My se snažíme, aby se to neprodloužilo ani o měsíc, že se to podraží, je dost pravděpodobné,“ řekl Dan Ťok. „Nemáme zatím nabídky a víme, že ceny stavebních prací jdou nahoru,“ dodal ministr.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením na konci loňského roku skončila. Modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě. Původnímu zhotoviteli už bylo vyměřeno šest pokut za 60 milionů korun.

Ke zpoždění došlo i u plánovaného přechodu z dálničních známek na známky elektronické. Oba politici se shodli na tom, že zpoždění způsobila zbytečně složitá podoba novely. Pokud by šlo o jednoduchý návrh zabývající se jen zavedením elektronických známek, měl by podporu i u ODS, řekl Zbyněk Stanjura. Dan Ťok předpokládá, že v roce 2021 už bude systém elektronických dálničních známek v provozu.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 Kč za rok platí motoristé od roku 2012.

D1 není nová dálnice, shodli se politici

Kritické situaci ohledně váznoucí stavby dálnic se věnovaly i Otázky Václava Moravce na ČT. Pozvaní hosté se zde mimo jiné vyjádřili i k tvrzení premiéra Andreje Babiše z prvních novoročních Otázek, kde řekl, že D1 je novou dálnicí. „Ona se neopravuje, ona se staví nově,“ řekl dříve premiér v pořadu OVM.

Poslanci a členové hospodářského výboru Jan Birke (ČSSD), Martin Kolovratník (ANO) i Marian Jurečka (KDU-ČSL) se shodli na tom, že D1 nelze považovat za novou dálnici a počítat ji tak do nově vystavěných kilometrů ministrem dopravy za ANO Danem Ťokem.

Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala premiérovo tvrzení také zpochybnil. „Nevěřím žádné statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval,“ zmínil Miloslav Kala citát bývalého britského premiéra Winstona Churchilla s tím, že se může jednat o marketingové prohlášení premiéra Andreje Babiše.

, zd