Akvizice PepsiCo

Karlovarské minerálky koupily českou pobočku Pepsi, nákup povolil antimonopolní úřad

Akvizice PepsiCo
Karlovarské minerálky koupily českou pobočku Pepsi, nákup povolil antimonopolní úřad

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil koncernu Karlovarské minerální vody (KMV) nákup české pobočky firmy PepsiCo. Již dříve nákup slovenských a maďarských aktiv PepsiCo povolily úřady na Slovensku a v Maďarsku. ČTK to dnes oznámili zástupci KMV, cenu nákupu firma nesdělila. Obchod byl oznámen letos v lednu. Analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo odhadl cenu transakce na pět miliard korun. KMV uvedla, že se tak stala největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě.

Podle Pavla Nováka, který KMV mediálně zastupuje, je obchod po právní i finanční stránce vypořádaný, nyní se začne s provozním spojováním. ÚOHS se nákupem zabýval od dubna. PepsiCo CZ s.r.o. byla dosud součástí mezinárodní společnosti PepsiCo Inc.

Skupina KMV, kterou vlastní italská rodina Pasquale, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. V Česku vyrábí vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka. Své produkty vyváží do 20 zemí. KMV mají 11 závodů, z toho sedm v ČR. Pracuje pro ně 2400 zaměstnanců a mají obrat kolem 12,5 miliardy korun.

„Akvizice bude dokončena v následujících měsících,“ uvedl generální ředitel KMV Alessandro Pasquale. Převzetím poboček PepsiCo získaly KMV tři firmy, které mají dohromady zhruba 900 zaměstnanců a dva výrobní závody.

„KMV touto akvizicí výrazně rozšiřuje portfolio produktů slazených nápojů a bude tak napřímo konkurovat společnosti Kofola. Pokud bychom přihlédli k tržním násobkům Kofoly na burze cenných papírů, dala by se cena transakce odhadovat na úrovni okolo pěti miliard korun,“ uvedl analytik Rovný. Podle něj je podmínka prodeje některých značek KMV podobná situaci, když předloni kupoval Anheuser-Busch InBev konkurenční pivovary skupiny SABMiller. Tehdy se skupina musela vzdát pivovarů v ČR, Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Slovensku, následně je včetně Plzeňského Prazdroje koupila japonská skupina Asahi.

„Pozice PepsiCo na slovenském a maďarském trhu byla obdobná jako na českém trhu. PepsiCo měla významný tržní podíl v segmentu sycených nealkoholických nápojů, ale nebyla tržní jedničkou,“ dodala analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. Cena obchodu je podle ní těžko odhadnutelná. „Výsledná cena zahrnuje také prémii za nákup známých světových značek a Karlovarské minerální vody získají díky této transakci vysoký tržní podíl,“ dodala.

Celková výše tržeb společnosti PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku je zhruba 4,2 miliardy korun. ÚOHS posuzoval výrobu a prodeje nealkoholických nápojů a slaných pochutin, PepsiCo vyrábí například chipsy pod značkou Lay´s. Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654.000 korun. Tržby vzrostly meziročně o zhruba 355 milionů na 2,75 miliardy Kč.

KMV jsou hlavním hráčem na trhu přírodních a ochucených vod, nyní jsou třetí i na trhu sycených nealkoholických nápojů, po spojení mají značky Pepsi, Schweppes, Mirinda či 7Up. Posilují také v kategorii džusů se značkami Granini a Toma.

Skupina KMV vlastní i značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a na Ukrajině. Ve všech zemích, kde KMV podniká, zaměstnává zhruba 1500 lidí.

,