NÁVRAT ŽÁKŮ DO ŠKOL

Blatný: Děti se vrátí do škol asi v druhé půlce dubna. Plaga je proti opakování ročníku

NÁVRAT ŽÁKŮ DO ŠKOL
Blatný: Děti se vrátí do škol asi v druhé půlce dubna. Plaga je proti opakování ročníku

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Děti by se do škol mohly vrátit pravděpodobně ve druhé polovině dubna. Podmínkou je pravidelné testování. Na jednání sněmovního výboru pro zdravotnictví to dnes řekl ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Konkrétní termín několikrát odloženého návratu do škol říci nechtěl. „Čím víc se budeme posouvat, tím víc je tady na stole opakování ročníku,“ míní místopředseda sněmovního školského výboru Karel Rais (ANO). Plošné opakování školního roku by však podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) nedávalo smysl.

Členové výboru se ministra ptali, kdy se děti vrátí do škol. „Já vám v současné době neumím říct termín, kdy by došlo k tomu, že se začnou vracet děti do školy. Pravděpodobně to bude v průběhu druhé poloviny dubna,“ řekl ministr. Podle něj bude otevření škol doprovázeno testováním.

O otevření škol jedná ministerstvo zdravotnictví s ministerstvem školstvím a odbornými skupinami. Podle Blatného je možné, že se bude měnit to, které ročníky škol budou otevřeny jako první. Ministerstvo školství totiž v minulých dnech uvedlo, že se posunou na později přijímací zkoušky či maturity. Podle Blatného tedy není jasné, jestli bude školství trvat na tom, aby mezi prioritními byly poslední ročníky.

„Plošné opakování ročníku nedává smysl,“ míní Plaga

Plošné opakování celého školního roku v Česku by podle ministra školství nedávalo smysl. Úroveň znalostí a případné opakování ročníku u jednotlivých žáků a studentů musí posoudit jejich učitelé. Plaga to dnes řekl na jednání sněmovního školského výboru.

„Plošné opakování ročníku nedává smysl. Musí se posoudit distanční příběh… Tím, kdo ví, jak dítě pracuje a zda má opakovat, nemůže být ministerstvo školství, ale musí to být učitel,“ řekl Plaga. Podle něj myšlenku plošného opakování ročníku nepodporují ani údaje o vzdělávání z České školní inspekce a z průzkumů od sociologů či informace od rodičů.

„Čím víc se budeme posouvat, tím víc je tady na stole opakování ročníku,“ míní místopředseda školského výboru Karel Rais (ANO). Podle něj o opakování ročníku diskutují ředitelé škol, a to hlavně středních odborných. „Je potřeba vědět, co se stane, pokud bude epidemie dlouhodobá,“ dodal Rais.

Podle Plagy ministerstvo s experty a řediteli škol zvažuje možnosti řešení u učňovských oborů. Ředitel by mohl zájemcům povolit zopakování závěrečného ročníku kvůli chybějící praxi. Ministr zmínil, že by se tento postup obešel „bez toho, že by člověk musel propadnout“.

Plošné opakování celého školního roku by mohlo v Česku způsobit mimo jiné problémy na trhu práce. Omezil by se totiž příchod celého ročníku nových pracovních sil. Roční výpadek studentů by měly i vysoké školy. Experti ale poukazují i na to, že dálková výuka dopadá na vzdělanost mladých lidí a ovlivní jejich budoucí uplatnění. Může to negativně ovlivnit českou ekonomiku a její růst.

Distanční výuka prohlubuje rozdíly mezi školáky, tvrdí odborníci

Podle odborníků na vzdělávání a sociologů epidemie a výuka na dálku ještě prohloubily rozdíly mezi školáky z různého prostředí. Děti z chudších domácností jsou znevýhodněny víc než dřív. Rodina jim nemůže zajistit potřebnou techniku, rodiče jim často nedokážou s učením pomoci.

V tomto školním roce se školy zavřely loni 14. října. Do tříd se 18. listopadu vrátili žáci prvních a druhých tříd, o týden později žáci závěrečných ročníků středních škol. Od konce listopadu mohli do školy chodit žáci celého prvního stupně základních škol a z devátých tříd a od 7. prosince do vánočních prázdnin se ve školách střídali i zbylí studenti středních škol a posluchači konzervatoří a vyšších odborných škol. Vrátit se mohla i část vysokoškoláků. Od ledna byla výuka ve škole zas jen pro děti z prvních a druhých tříd, speciálních škol a mateřinek. Od března jsou zavřené všechny školy. Zatím není jasné, kdy se žáci a studenti do nich začnou vracet.

Kvůli zhoršení epidemie se od 1. března zavřel i zbytek tříd, které byly do té doby otevřeny. Nyní fungují jen zařízení vyhrazená pro děti rodičů zdravotníků a některých dalších profesí. Ministerstvo zdravotnictví v minulých dnech uvedlo, že při zlepšení epidemické situace by se mohly vrátit děti do školek a do lavic by jako první mohli znovu usednout žáci prvního stupně základních škol a poslední ročníky základních a středních škol. Ministerstvo by zároveň navrhlo povinné testování ve školách jedenkrát týdně s výjimkou učitelů, kteří jsou očkovaní nebo v uplynulých 90 dnech prodělali covid-19.

 

, , jaf

17. března 2021