Internetové nákupy

Elektronika i léky online. Češi jsou v Evropě šampiony v nákupech na internetu

Internetové nákupy
Elektronika i léky online. Češi jsou v Evropě šampiony v nákupech na internetu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Češi vedou v Evropě v nákupech technického spotřebního zboží přes internet. Například velké domácí spotřebiče v ČR nakupuje v e-shopech 39 procent lidí, v kamenných prodejnách 38 procent a zbytek využívá oba prodejní kanály. V Evropě přitom v průměru nakupuje tento sortiment on-line 23 procent spotřebitelů. Vyplývá to ze studie GfK FutureBuy.

„My jsme v oblasti technického zboží s odstupem na prvním místě v Evropě ve využívání on-line platforem k nákupům,“ uvedl ředitel GfK Tomáš Drtina.

Nejvíc se v tuzemských internetových obchodech prodává přenosná elektronika, kterou výhradně on-line kupuje 57 procent Čechů, audio zboží 43 procent Čechů a počítače 48 procent lidí. Naopak potraviny 91 procent tuzemských spotřebitelů kupuje v kamenných prodejnách, jedno procent pouze on-line a osm procent využívá obě možnosti.

Vůbec nejméně se, kromě potravin, prodává v e-shopech v Česku prací a čisticí prostředky, přípravky na holení, zboží péče o dítě, volně prodejné léky a produkty osobní hygieny.

Přes internet Češi letos nakoupí 2,5 procenta rychloobrátkového zboží. Počet lidí, kteří kupují potraviny a drogerii on-line v poslední době ale již výrazně neroste. Češi letos více tento sortiment nakupují v diskontních obchodech, jejichž podíl na nákupech rychloobrátkového zboží stoupl na 21,5 procenta z loňských 19,7 procenta. Diskonty jsou v tuzemsku čtyři – COOP Diskont, Lidl, Norma a Penny Market. Dohromady provozují přes 650 prodejen. Mírně se zvýšil i podíl supermarketů (17 pct). Klesá naopak zastoupení hypermarketů (31,6 pct), malých prodejen (10,9 pct) a specializovaných obchodů (5,9 pct).

Dvě pětiny Čechů využívají při nákupu své chytré telefony, nejčastěji porovnávají ceny. Podle studie 29 procent lidí platí přes mobilní zařízení za nákup zboží. V EU je průměr 48 procent.

Počet e-shopů letos dál rychle roste, na konci roku bude v Česku 43.000 internetových obchodů. Je to o pět procent meziročně víc. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 15.000 e-shopů. Česko je dlouhodobě zemí, kde je nejvíce e-shopů v přepočtu na obyvatele.

Češi letos utratí v internetových obchodech za zboží přes 133 miliard korun, meziroční růst dosáhne 15 až 18 procent, vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.

,

25. listopadu 2018