DAŇOVÁ OPTIMALIZACE?

Berňák odmítá říct, zda prošetřil miliónovou smlouvu o reklamě na Čapím hnízdě

DAŇOVÁ OPTIMALIZACE?
Berňák odmítá říct, zda prošetřil miliónovou smlouvu o reklamě na Čapím hnízdě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Německý finanční úřad v Chemnitzu před čtyřmi lety upozornil českou finanční správu, že se holding Agrofert možná dopouští daňových úniků. České Generální finanční ředitelství (GFŘ) ale odmítá sdělit, zda a jak s německým podnětem naložilo. Němci totiž tuzemský berňák upozornili na smlouvu uzavřenou mezi německým Agrofertem a Farmou Čapí hnízdo. Na základě smlouvy německý Agrofert zaplatil Čapímu hnízdu v roce 2012 téměř devět milionů za reklamu. Čapí hnízdo přitom mělo podnikat v pohostinství a stravování. V podnikaní obecně platí, že přes výdaje na reklamu se dají zvyšovat náklady ve firemním účetnictví, a tím snižovat daně z příjmu. 

Smlouva mezi Agrofertem Deutschland GmbH a Čapím hnízdem se z Německa do České republiky dostala na základě výměny informací, která probíhá mezi správci daně zemí EU. Informaci deníku Echo24 potvrdilo Generální finanční ředitelství (GFŘ) v srpnu, detaily ale sdělit odmítlo.

V době, kdy Němci podnět odeslali, byl nynější premiér Andrej Babiš (ANO) čerstvým ministrem financí. Kvůli zákonu o střetu zájmů je dnes jeho majetek, včetně holdingu Agrofert, zaparkovaný ve svěřenském fondu. Babiš a další lidé jsou navíc trestně stíháni v dotační kauze Čapí hnízdo.

Deník Echo24 se informací, jak finanční správa s německým podnětem naložila, domáhá na základě zákona o svobodném přístupu k informacím (tzv. stošestky) a na základě veřejné kontroly činnosti finanční správy. GFŘ ale úpěnlivě odmítá informace sdělit od července. A to i poté, co se Echo24 odvolalo a ministerstvo financí, coby nadřízený GFŘ, rozhodnutí informace nezodpovědět zrušilo a vrátilo k novému projednání. „(...) jelikož GFŘ nedisponuje věcnou kompetencí takové řízení vést, toto náleží do věcné příslušnosti finančního úřadu,“ uvedlo s GFŘ poté, co odmítnutí dotazů deníku Echo24 zavrhlo ministerstvo financí. Tímto odkazem na konkrétní krajský finanční úřad celý proces získávání informací vrátilo GFŘ na začátek. Proč o tom, že „nedisponuje věcnou kompetencí“ nehovořilo GFŘ už v srpnu, kdy dotazy deníku Echo24 odmítlo zodpovědět, už nepíše.

Deník Echo24 podal žádost o informace na základě zákona o svobodném přístupu k informacím 31. července. Do 12. listopadu finanční správa na dotazy neodpověděla. Týkaly se toho, zda na základě informace od finančního úřadu v Chemnitz (Saská Kamenice) zahájila finanční správa nějaké řízení, zda a jak bylo ukončeno a zda byl dán podnět orgánům činným v trestným řízení.

Deník Echo24 se na detaily podnětu ptal i německého finančáku v Chemnitzu, i ten ale odmítl věc komentovat.

Výměna informací

Německý Finanční úřad v Chemnitzu smlouvu poslal svému českému protějšku v prosinci roku 2014 sám od sebe. To mu ukládá směrnice 2011/16/EU, jde o takzvanou výměnu informací z vlastního podnětu, někdy nazývanou spontánní. K té musí členský stát přistoupit ve chvíli, kdy má podezření, že firma by mohla krátit daně v daném státě. V tomto případě tedy německý finanční úřad informoval tuzemské Generální finanční ředitelství, protože měl o smlouvě mezi oběma firmami pochybnosti.

Že si holding Agrofert objednával reklamu za stovky milionů korun, zjistily už dříve Hospodářské noviny. V podnikání přitom platí za obecně známé, že přes výdaje na reklamu se dají zvyšovat náklady ve firemním účetnictví, a tím snižovat daně z příjmu. 

O objednávání reklamy Agrofertem u farmy Čapí hnízdo informovaly HN v lednu 2018 s tím, že tak mohla farma pomáhat holdingu šetřit na daních. Zároveň díky tomu byla farma Čapí hnízdo schopna splácet úvěr. Mělo přitom jít o 280 milionů, které byly vyúčtovány v letech 2009 až 2013.

Smlouva mezi německou dcerou a farmou z roku 2012, kterou má Echo24 k dispozici, tak představuje zlomek objednané reklamy. Přináší ale popis toho, co měla farma za miliony od Agrofertu dělat. Imoba ani Agrofert totiž nechtěly HN říci, o jaké konkrétní služby šlo.

Agrofert platil za „instalaci nosičů s logem objednatele“

Propagace měla podle smlouvy zahrnovat instalaci reklamních nosičů s logem objednatele na Čapím hnízdě a v jeho okolí, rozvoj a udržování fungujících webových stránek v českém jazyce s popisem ekonomické a obchodní činnosti objednatele, zhotovení různých tiskovin v různých formátech s firemním logem Agrofertu, promítání firemního loga do televizní reklamy v areálu Čapího hnízda. Zároveň měla farma poskytovat prostory a organizovat akce za účelem poradenství potenciálním zákazníkům a během nich instalovat stojany s informačními brožurami Agrofertu.