PSYCHICKÉ ZDRAVÍ

Děti jsou ve stresu, distanční výuku zvládají čím dál hůř. Větší problémy mívá druhý stupeň

PSYCHICKÉ ZDRAVÍ
Děti jsou ve stresu, distanční výuku zvládají čím dál hůř. Větší problémy mívá druhý stupeň

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Děti zažívají velký stres, dopady distanční výuky na jejich celkovou duševní pohodu důležitou pro učení jsou ničivé, uvádí na základě průzkumu mezi žáky zakladatelka základní školy Magic Hill v Říčanech u Prahy Martina Olivová. V otevřeném dopise vyzývá ministra školství Roberta Plagu (za ANO), aby se děti urychleně vrátily zpátky do škol a byla obnovena jejich důvěra ve vzdělání. „Pokud i nadále dopustíme tento hazard s celou jednou generací dětí, budeme řešit v budoucnu mnohem závažnější problémy,“ píše. Plaga ve čtvrtek po jednání se zástupci opozice prohlásil, že třídy prvního stupně základních škol by se po návratu do škol měly po týdnu střídat v prezenční a distanční výuce. K návratu by pak mohlo dojít 12. dubna. Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého by takové opatření mohlo mentální situaci dětí pomoct.

Podle již čtvrtého šetření hodnocení distanční výuky mezi žáky Magic Hill se zvyšuje počet těch, kteří s ní mají nadále vážné potíže. „Důležité je, že jich prokazatelně přibývá (navíc se dá předpokládat, že oproti našim žákům, kteří mají zcela funkční zázemí, je situace v některých školách mnohem kritičtější),“ uvádí se v dopise.

V říjnu loňského roku hlásily na prvním stupni potíže 2 procenta z celkového počtu žáků, nyní ale již vystoupala na 10 procent. Žáci na druhém stupni hlásí dokonce ještě vyšší míru zhoršení, z 5 procent v říjnu na současných 20 procent, uvádí Olivová. Větší dopad distanční výuky, únavu a neochotu spolupracovat pozoruje u starších dětí například i ředitel základní školy Milotice v okrese Hodonín Anton Ivánek. „Je tam určitě markantní rozdíl. Ale menších dětí se to týká taky,“ řekl.

„Situace se zhoršuje. Loni na jaře se děti zorientovaly, naučily se nové postupy a práci s IT technikou, na podzim již situaci zvládly dobře, přizpůsobily se, techniku ovládají rutinně. Nicméně aktuální situace je hrozivá. Mnoho dětí, přes kvalitní práci a enormní snahu pedagogů, věnuje výuce stále méně a méně času, jsou rezignované, demotivované, unavené, ztrácejí víru, že se do školy vrátí. Chybí jim běžné podněty ve škole, kontakt s kamarády, a to nejen jako interakce, ale jako nutná podpora učení,“ uvádí Olivová v dopise dále.

Od Plagy žádá některá uvolnění v rámci výuky. „Školy potřebují konkrétní strategii a můžeme rozhodně udělat více než jen opakovat, že se neví, kdy se školy otevřou. To je žalostně málo. Můžeme učinit alespoň dílčí a postupné kroky. Můžeme například otevřít školy třeba jen v některých regionech (když umíme některé uzavřít), děti mohou chodit do školy na několik hodin denně bez společného oběda, mohou se střídat ročníky, mohou se střídat týdny ve škole a týdny doma, cokoliv je možné, je potřeba bez prodlení udělat a následně vyhodnocovat, budeme tak znát skutečný dopad opatření ve školách na stav epidemie. Máme mnoho naočkovaných učitelů, nechme je tedy už dělat jejich práci, oni se totiž právě proto naočkovat nechali,“ podotýká Olivová.

Se závěry průzkumu souhlasí také prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. „Určitě pozorujeme, že už to trvá strašně dlouho, hlavně u těch starších dětí,“ uvedl na dotaz deníku Echo24.cz. Mladší děti se totiž do základních škol dostaly, zatímco ty z druhého stupně a vyšších ročníků stupně prvního prakticky ne. Černý vítá z tohoto hlediska i čtvrteční zprávu o možném střídání prezenční a distanční výuky. „My to rozhodně vítáme, rozhodně doufáme, že jim to může pomoct. V Rakousku to tak třeba funguje, tak nevím, proč by to nemohlo stejně fungovat tady,“ řekl. „Nakonec ale závisí na rozhodnutí ministra Blatného a ministerstva zdravotnictví,“ dodal.

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek před poslanci řekl, že vláda postupný návrat žáků do škol ohlásí po Velikonocích. Ministr zdravotnictví Jan Blatný popsal, že v týdnu od 6. do 9. dubna vláda situaci opět vyhodnotí a podle toho bude postupovat dál. Řekl také, že je připraven plán postupného návratu do škol včetně testování. Žáci by měli absolvovat antigenní testy dvakrát týdně. Nejbližším datem, kdy to podle něj bude možné, je 12. duben. Závisí to ale také na nové hlavní hygieničce Pavle Svrčinové.

 

, jch

27. března 2021