Spor Kapsche s Ťokem

Kapsch hrozí žalobou. Vyzval ministra Ťoka, aby ho přestal poškozovat

Spor Kapsche s Ťokem
Kapsch hrozí žalobou. Vyzval ministra Ťoka, aby ho přestal poškozovat

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Provozovatel elektronického mýtného systému Kapsch poslal ministrovi dopravy Danu Ťokovi (za ANO) předžalobní výzvu s požadavkem, aby se zdržel dalšího poškozování dobrého jména společnosti. Firma označila výroky ministra z poslední doby směrem k ní za manipulativní a lživé a žádá omluvu. Reagovala tak mimo jiné na výzvu, aby ihned snížila náklady na provoz stávajícího systému. Uvedla to v prohlášení pro ČTK. Ťok to považuje za součást snahy Kapsche docílit zrušení mýtného tendru na provoz mýtného systému po roce 2019.

„Poškozuje tím nejen zájmy firmy v tuzemském výběrovém řízení, ale může to mít dopad i na naši globální pověst a vztahy s dalšími zákazníky. Ministr Ťok by si měl uvědomit, že nevystupuje jako soukromá osoba, ale představitel státu a jeho výroky zejména v probíhajícím tendru jsou nepřípustné,“ uvedl generální ředitel Kapsche Karel Feix. Kapsch podle něj v Česku více než 11 let profesionálně a spolehlivě vybírá mýtné a vždy se při tom snažila vycházet vstříc potřebám státu.

Kapsch má v tendru na výběr mýta podle Ťoka stejnou šanci uspět jako všichni ostatní uchazeči. „To jsem nikdy nezpochybňoval. Je to ale právě Kapsch a její ředitel Feix, kdo se zjevně obává, že se mu to nepodaří, a proto se snaží soutěž všemožně napadat s cílem dosáhnout jejího zrušení. Předžalobní výzvu chápu jako součást tohoto tažení,“ uvedl ministr Ťok.

Poslední série údajných manipulací ministra dopravy s veřejností se podle Kapsche týká údajných slev při provozování stávajícího mýta. Kapsch odprezentoval, že při aplikaci podmínek stávajícího výběrového řízení na současné mýto by klesla jeho provozní nákladovost z 15 na 8,6 procenta. Ťok poté vyzval Kapsch, aby snížil provozní náklady ihned, přestože si prý musí být vědom nerealizovatelnosti tohoto úkolu. K tomu, aby bylo možno slevu poskytnout, by totiž nejdříve muselo ministerstvo dopravy změnit základní technické podmínky. Kapsch podle sdělení zlevnění výběru již před dvěma roky navrhoval, ale ministerští úředníci tyto návrhy při sjednávání dodatků odmítli.

„Na mojí výzvě, aby Kapsch snížil provozní náklady, nebylo nic populistického. Pouze jsem reagoval na veřejné tvrzení pana ředitele, že je možné systém provozovat mnohem levněji. Namísto jednání o změně technických podmínek výběru mýta ale Kapsch nesmyslně opakuje, že k nim nechceme přistoupit, a proto sleva není možná. Není to pravda, příslušný dodatek ke smlouvě můžeme přijmout velmi rychle,“ dodal ministr.

Celý tendr na nový mýtný systém po roce 2019 podle Kapsche provází pochybnosti od samého počátku, ať už z hlediska soutěžních podmínek, zadávací dokumentace či hospodárnosti jeho nastavení v případě rozšiřování do regionů. Vrcholem pochybností má být situace, kdy ministerstvo dopravy připustilo únik nabídkových cen na veřejnost. Už po dvou dnech od otevření obálek zveřejnil utajené ceny a jména účastníků internetový magazín Fleetsheet.

Do tendru se vedle Kapsche hlásí další tři firmy. Všechny nabídky údajně obsahují přechod na satelitní systém ze stávajícího mikrovlnného. Deset let provozu nového systému by podle nabídek mělo vyjít na deset až 15 miliard korun.

,

4. dubna 2018