ENERGETICKÁ DRAHOTA

„Miliardář, který zmizel i se zálohami.“ Poradkyně vysvětluje, jak řešit drahé energie

ENERGETICKÁ DRAHOTA
„Miliardář, který zmizel i se zálohami.“ Poradkyně vysvětluje, jak řešit drahé energie

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Několik alternativních dodavatelů energií ukončilo v posledních týdnech činnost, čímž uvrhli statisíce domácností do nejistoty a energetické drahoty. U dodavatelů poslední instance totiž lidé musejí často platit několikanásobně více než dosud. Předsedkyně asociace Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Gerta Mazalová v rozhovoru pro Echo24 říká, že lidem by v případě nezaplacení vysokých záloh neměly hrozit exekuce. Radí také, aby lidé co nejrychleji ukončili dodávky v rámci režimu poslední instance a sjednali si dlouhodobý tarif za běžné ceny.

S čím v poslední době klientům nejčastěji pomáháte?

V tuto chvíli nejčastěji řešíme změny dodavatelů energií, jejich vysoké zálohy a další otázky související s energetickou krizí. V poslední době jsme zaznamenali velký nárůst stížností na neoprávněnou jednostrannou změnu smluv prostřednictvím dodatkům ke smlouvám, které dodavatelé energií rozesílaly zákazníkům – spotřebitelům, a to už byl jasný signál, že tito dodavatelé nejsou schopni dodržet fixní ceny energií, na kterých se se zákazníky dohodli.

Od 14. října už skupina Bohemia Energy přestala dodával elektřinu a o tři dny později také plyn. Proto spotřebitelům doporučujeme nehradit už žádné zálohové platby za energie a plyn těmto společnostem jako jsou Bohemia Energy entity Comfort Energy, Europe Easy Energy, X Energie nebo Kolibřík. Spotřebitelé ale nejsou bez ochrany, nastoupil dodavatel poslední instance, který ihned začal dodávat elektřinu i plyn zákazníkům, ovšem po dobu nejdéle šest měsíců. Během této doby si musí zákazníci najít nového dodavatele. Pomáháme spotřebitelům s rozklíčováním nevýhodných smluv, které bohužel stále i nadále podepisují, pořádáme semináře, přednášky s promítáním a další osvětou, jak se chránit v této energetické krizi.

Co dělat v případě, že lidem přijde od dodavatele poslední instance velmi vysoký rozpis záloh a lidé to nejsou schopni zaplatit?

Nemyslím si, že by dodavatelé poslední instance měli v úmyslu zahajovat nějaké exekuce vůči podvedeným a okradeným lidem, kteří se nijak neobohatili, spíše byli šikovně finančně poškozeni. Podle informací, které máme z Energetického regulačního úřadu, se situace dá řešit, pokud se ovšem nejedná o chorobné neplatiče. Pokud zákazník nemůže uhradit zálohu, která převyšuje vysoce jeho mzdu, důchod a veškeré příjmy, tak mu může sice hrozit odpojení od elektřiny, ale ne okamžitě, protože dodavatelé musejí postupovat podle platné legislativy. Zákazník dostane postupně dvě upomínky, vždy po měsíci, a teprve pak ho mohou odpojit od elektřiny, aby se mu nezvyšoval dluh za spotřebovanou elektřinu. Poté bude dodavatel poslední instance jednat se spotřebitelem o úhradě dluhu, případně o splátkovém kalendáři, dohodnou se spolu a nebude nutné přistupovat k soudnímu vymáhání.

Proč jsou ceny u dodavatelů poslední instance tak vysoké?

Ceny jsou stanoveny v rámci reakce na aktuální ceny na trhu, burzách apod. a jsou o hodně vyšší. Dříve některé velké subjekty prodávaly energie asi za 1800 korun za megawatthodinu, tito podnikatelé nakoupili v podstatě levnou energii pro své stávající zákazníky, ovšem těm tisícům nových zákazníků, které dle zákona museli přijmout, nakupovali už v době velkého zdražení cen na burzách a tak dále.

Na jak dlouho doporučujete uzavírat nové smlouvy s dodavateli energií?

Nejen my, ale i Energetický regulační úřad vyzývá všechny spotřebitele, kteří po ukončení dodávek od firmy Bohemia Energy přešli k dodavateli poslední instance, aby si co nejdříve vybrali standardní produkt z nabídky dodavatelů energií. Vyjde je to levněji, protože dodavatel poslední instance se řídí očekávanou spotřebou na půl roku, zatímco běžní dodavatelé rozpočítávají zálohy na celý rok. Navíc se jedná o zimní měsíce a spotřeba je vyšší hlavně u domácností, kde se elektřinou nebo plynem topí.

Jak si vysvětlujete, že k takové situaci, kdy skončila Bohemia Energy a další, mohlo vůbec v Česku dojít?

Dnes je jasné, že tento problém neřeší jen náš stát, vlastně i Slovenská republika ucítila už před námi dopady této energetické krize. A dnes je prakticky tato situace už i v jiných evropských státech. Já sama se podivuji, proč se mnohonásobnému miliardáři, který zmizel prakticky i se zálohami svých zákazníků, neobstavil alespoň částečně účet, protože nevěřím tomu, že se dočkáme nějakého vyúčtování ze strany těchto naprosto nezodpovědných podnikavců.

Myslíte si, že je správné, že jsou vůči představitelům těchto alternativních dodavatelů podávány žaloby?

Nemyslím si, že by žaloby něco vyřešily, málokdo si je může finančně dovolit, soudy dnes trvají dlouho a je otázkou, zda by byly úspěšné. Spíše se domnívám, že by se měla co nejvíce zapojit také Evropská komise a zástupci vlád jednotlivých států, protože je zřejmě nutné upravit i legislativu tak, aby byli lépe chráněni naši občané, kteří pracují, řádně platí daně i zdravotní a sociální pojištění a nezaslouží si spadnout do chudoby a zadlužení.

 

Vojtěch Drbohlav

8. listopadu 2021