Nečekaná rána, metro D bude Prahu stát nejspíše o 17 miliard více
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Náklady na výstavbu metra D mohou být skoro o polovinu vyšší než se předpokládalo. Vyplývá to z nejnovější analýzy, kterou si nechal vypracovat dopravní podnik. Původních 40 miliard by už na stavbu nestačilo, dnes se počítá s 57 miliardami. Zodpovědní politici se ale nemohou shodnout, kdo za zvýšení nákladů může. Současné vedení města viní své předchůdce, podle kterých padá vina na hlavu vedení Prahy 4. „Předložte důkazy,“ reaguje starosta městské části. Podle DPP jsou hlavními viníky především inflace a navyšování cen práce.
„Zmíněná částka rozhodně neznamená žádnou závaznou kalkulaci. Jedná se o přibližné vodítko pro úvahy o rozpočet Prahy na další roky. Částka 40 mld. byla kalkulována před šesti lety v roce 2013. Od té doby naši předchůdci s metrem D bohužel vůbec nepohnuli a na základě současných cen se dostáváme na vyšší částky. Kromě toho se částka navýší kvůli dodatečným pracím (například doplňkový geologický průzkum) nebo nákupu delších souprav vozů metra (14 kusů po 100 metrech délky namísto původně plánovaných 60 metrů),“ uvedl pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Jeho předchůdce Petr Dolínek (ČSSD) s ním ale nesouhlasí a viníky hledá na Praze 4. „Zvyšování ceny stavby díky posunu v čase padá na hlavu vedení Prahy 4 a také na některé subjekty v současném vedení Prahy. Kdykoliv někdo přišel s návrhem, jak urychlit přípravu výstavby, tak to zablokovali, anebo zpomalili. Nicméně cena každé stavby v čase roste a s tím se musí počítat. Otázkou je, zda se vyplatí nyní ještě stále dělat geologický průzkum. Zda by nebylo vhodnější rovnou soutěžit stavbu. To by bylo vhodné, aby nechal pan Witowski také posoudit, aby nedošlo ke zbytečnému utrácení,“ uvedl Petr Dolínek pro Echo24.
Takovéto nařčení zase nelíbilo dlouholetému starostovi Prahy 4 Petru Štěpánkovi: „Naprostý nesmysl. Naše městská část je naopak v této věci jediným kompetentním orgánem, protože jsme byli schopni vydat územní rozhodnutí pro celou trasu D. Stejně tak máme všechny pozemky ve vlastnictví městské části potřebné pro výstavbu metra smluvně i právně vyčištěné a jsme připraveni je s městem směnit nebo pronajmout po dobu výstavby. Pokud někdo tvrdí něco jiného, ať předloží důkazy.“
Nakonec vrátil úder bývalému náměstkovi pro dopravu. „Dolínek nebyl schopen ani zahájit geologický průzkum na budoucí stanici Olbrachtova, kde jsme mu již před dvěma lety vyčistili pozemek pro přístup do podzemí. Dolínek se místo toho věnoval přípravě naprosto nevýhodného společného podniku, který nic nevyřešil. Takže veškeré prostoje jdou za ním,“ uvedl pro Echo24 Štěpánek.
Opoziční ANO a ODS se nechtěli k navýšení nákladů více vyjadřovat, dokud se neseznámí s nejnovější analýzou dopravního podniku. Generální ředitel DPP Petr Witowski hledá příčinu především v inflaci a navyšování cen práce. Řekl to v rozhovoru pro deník E15.