návrat tramvají

Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí do roku 2023, plánuje magistrát

návrat tramvají
Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí do roku 2023, plánuje magistrát

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Návrat tramvají na Václavské náměstí má stále jasnější obrysy. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že by trať měla být hotová na přelomu let 2022 a 2023. Vybudování by mohlo vyjít na 262 milionů korun. Není to však konečná částka, jelikož v ní nejsou zahrnuty například okolní opravy. Trať by mohla pomoci zklidnit přetížené trasy od Lazarské ulice přes Karlovo náměstí směrem na náměstí Míru. Změna však negativně postihne řidiče automobilů. Tramvaje totiž vytvoří další překážku na frekventované magistrále.

Výstavba tramvajové trati v horní části Václavského náměstí začne v roce 2022 a hotová by měla být na přelomu let 2022 a 2023, serveru Echo24 to řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Vybudování by mohlo vyjít podle odhadu pražského dopravního podniku (DPP) na 262 milionů korun. Náklady ale nezahrnují opravy v okolí trati. DPP musí v souvislostí s vybudováním trati mimo jiné ještě prozkoumat stropní desky stanice metra C Muzeum.

Odhadované náklady zahrnují vybudování pouze samotné 0,6 kilometru dlouhé tramvajové trati. V odhadu tak nejsou zaneseny například peníze nutné na případné opravy stropní desky metra, nad níž by tramvaje projížděly. Podle Filipa Jiříka z DPP se začal zkoumat stav stropních desek. „Letitý provoz magistrály se na nich podepsal,“ řekl. Konkrétní výsledky podnik zatím nemá.

Podle Scheinherra však oprava desek nesouvisí pouze s chystanou výstavbou tramvajové tratě, ale s celkovou jejich životností. „Cena je stále jen odhad. Nepředpokládám, že by zesílení desky mělo nějaký zásadní vliv na navýšení. Na přesnou cenu je ale nutné počkat, až bude hotový projekt a následně soutěžen dodavatel,“ řekl Scheinherr pro Echo24.

Stejně tak podnik nezapočítával do nákladů obnovu náměstí. Není zatím jasné ani to, kudy trať přesně povede. Jisté pouze je, že bude ve středu náměstí napojena na trať mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Podnik musí nejprve vybrat projektanta a rovněž jednat o vedení kolejí s architektonickou kanceláři Cigler-Marani, která před více než deseti lety zvítězila v architektonické soutěži na proměnu Václavského náměstí. „Výsledná podoba bude odpovídat výhernímu návrhu z architektonické soutěže,“ řekl Scheinherr pro Echo24.

Tramvajová trať pomůže celé Praze

Obnovení tramvajové tratě má především dopomoci k celkové efektivitě pražské dopravy. „Tato stavba je důležitá hlavně pro zvýšení stability celé tramvajové sítě v centru města, kdy menší nehoda způsobuje kolaps na tratích v Ječné ulici nebo Jindřišské / Vodičkově,“ řekl již dříve pro Echo24 k funkci chystané tratě náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Stejně pozitivní vliv obnovené tratě vidí i architekt Petr Kučera, který se na projektování podílí. „Tato trať v tramvajovém systému fatálně chybí. Dnes máte jediné propojení Vinohrad z centra pouze přes I. P. Pavlova, což vede k tomu, že ta trať mezi náměstím Míru, I. P. Pavlova, Karlovým náměstím a Lazarskou je na hranici kapacity a tramvaje tam jezdí přibližně každých deset vteřin. Koleje přes Václavské náměstí by pomohly trasu výrazně odlehčit. Má to spoustu výhod při výlukách či haváriích. Dnes stačí, aby se dvě auta nabourala na I. P. Pavlova a zkolabuje veškerá silniční i tramvajová doprava v Praze,“ řekl Kučera již dříve pro Echo24.

Vojtěch Šeliga

7. května 2019