Nezvládnutá inkluze. Ministerstvo ji chce okrouhat a propouštět asistenty, bouří se učitelé
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Po vyhlášení stávky kvůli sporu o navýšení platů mají učitelé další záminku k protestům. Ministerstvo školství totiž plánuje podle Pedagogické komory MŠMT propustit výrazný počet asistentů pedagoga a zároveň snížit prostředky určené na inkluzi o necelé dvě miliardy, což zástupci komory považují za nepřijatelné. V otevřeném dopisu zaslaném poslancům požadují pro školy také celkové zvýšení částky putující ze státního rozpočtu.
Plánem ministerstva je podle šéfa Pedagogické komory Radka Sárköziho propustit až 2600 asistentů, kteří učitelům ve třídách pomáhají při inkluzivním vzdělávání, a zároveň ve výhledu rozpočtu na následující roky snížit finance na inkluzi určené. V příštím roce by se měly prostředky snížit o 400 milionů, za dva roky pak o 1,4 miliardy.
Sárközi upozorňuje na „nedomyšlenou“ inkluzi, kvůli níž školy musí do již přeplněných tříd přednostně zařazovat i děti se závažnými speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud dojde k výraznějšímu krácení počtu vyškolených asistentů, zůstane péče o tyto žáky pouze na učitelích.
Pk Poslanci Rozpocet Skolstvi 2020 Zadost by newsroom on Scribd
„Povede to jen k dalšímu přetěžování učitelů a jejich odchodům ze školství. Učitelé opouštějí školství nejen kvůli finančním podmínkám, ale rovněž kvůli špatnému nastavení inkluzivního vzdělávání a s tím souvisejícímu nárůstu povinností a byrokracie. Pedagogové nedostávají za práci navíc, která je spojená s inkluzí, žádné nárokové příplatky a dělají vše zadarmo,“ říká pro Echo24 Sárközi a dodává, že v současné době ve školách působí přibližně 17 tisíc asistentů pedagoga.
Samotné ministerstvo školství však se závěry Pedagogické komory nesouhlasí. „Racionalizace a efektivní nastavení financování inkluze je jedním z dlouhodobých úkolů resortu, který realizujeme již od roku 2017 řadou systémových a legislativních opatření,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva Aneta Lednová.
Resort odmítá i částku 1,8 miliard, o níž by se měly prostředky inkluzi snižovat. „Pro rok 2020 je předepsáno snížení objemu prostředku na společné vzdělávání ve výši 400 milionů, pro následující však pouze o 1,2 miliardy. O rozpočtu na rok 2021 nicméně budou vedena jednání v příštím roce, navíc snížení prostředků nemusí zákonitě znamenat omezení asistentů pedagoga,“ tvrdí Lednová.
Rozpočet je pouze udržovací, tvrdí komora
Problémem je také návrh vyčíslení školské kapitoly v aktuálně projednávaném státním rozpočtu, který komora hodnotí jako „pouze udržovací“. Sárközi připomíná původní vládní slib o patnáctiprocentním navýšení učitelských platů pro rok 2020 a navrhuje posílit finance na příplatky pro třídní učitele a za specializované činnosti o 2 miliardy korun. Dále žádá o navýšení prostředků na odměny, které rozdělují ředitelé škol, o 5 miliard korun, což by zajistilo v příštím roce růst platů učitelů o původně slíbených 15 %.
Pokud by byl rozpočet podle Sárköziho schválen ve stávající podobě, nelze očekávat, že by nastartoval zlepšení kvality českého školství a výsledků vzdělávání. Komora naopak věští další zhoršování situace.
Plaga plánuje v inkluzi změny
Školský resort v říjnu na odborném semináři představil změny týkající se inkluze na školách. Podle ministra Roberta Plagy se po dvou letech ukazuje, že současný zákon není optimální a některé části by měly projít změnou. Novinkou by tak například bylo, že školy budou mít vlastní pedagogické asistenty. Dnes je asistent žákovi s postižením přidělen.
Ke změnám dohnalo ministerstvo patrně i nedávný průzkum Nadace OSF, podle které zavedení inkluze před dvěma lety nevedlo ke zlepšení situace ve školách v sociálně vyloučených lokalitách. Podle výsledků průzkumu spíše naopak došlo v této oblasti obecně ke zhoršení, protože nyní školy nedosáhly na výhody a projekty, které dříve měly k dispozici.
Učitelské odbory v minulých dnech vyhlásily stávku za nesplnění slibu, podle kterého měl stát přidat 10 procent na platy učitelů. Vláda však poté odhlasovala, že platy porostou pouze o 8 procent, přičemž 2 procenta půjdou do odměn, o kterých rozhodnou ředitelé škol. Premiér Babiš přitom původně sliboval, že na učitelské platy půjde celkem 15 procent, kdy se 10 promítne v tarifech a 5 v odměnách.
Podle odborářů nakonec zůstalo zavřeno na 1221 škol a více než 2700 škol omezilo provoz. Další téměř tři tisícovky dalších institucí protest učitelů podpořilo. Dle odborů se tak jednalo o více než polovinu všech škol, tedy počet, který před stávkou uváděli jako reálný. Ministerstvo školství však čísla rozporuje a uvádí, že se do stávky zapojila pouze desetina, maximálně čtvrtina všech škol.