STŘET ZÁJMŮ

Transparency International: Analýza ministerstva podezření o Babišovi nevyvrací

STŘET ZÁJMŮ
Transparency International: Analýza ministerstva podezření o Babišovi nevyvrací

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Analýza ministerstva spravedlnosti se nevěnuje konkrétní situaci okolo možného střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO), míní organizace Transparency International (TI). Jde podle ní o obecný právní rozbor, který podezření nijak nevyvrací. Analýzu ministerstvo vypracovalo v souvislosti s případem dotací pro holding Agrofert, který Babiš vložil do svěřenských fondů. Podle uniklého dokumentu právní služby Evropské komise může být Babiš kvůli evropským dotacím pro Agrofert ve střetu zájmů.

„Jedná se de facto o obecný právní rozbor toho, zda je možné zákon o střetu zájmů, tedy zejména jeho § 4c, aplikovat na struktury, ve kterých nalezneme majetek vložený do svěřenských fondů,“ uvedla TI. Podnět k Evropské komisi kvůli podezření na možný Babišův střet zájmů podala v září právě Transparency International.

Ministerstvo uvádí, že zákon o střetu zájmů zakazuje poskytovat dotace nebo investiční pobídky společnostem, ve kterých veřejný funkcionář nebo jím ovládaná osoba vlastní alespoň čtvrtinový podíl. Podle zákona o obchodních korporacích ale ovládanou osobou může být pouze obchodní společnost, nikoli svěřenský fond. Podle tohoto výkladu by tedy svěřenské fondy, které spravují majetek Agrofertu a rozhodují o fungování holdingu, nemohly být ovládány Babišem podle toho, jak zákon vysvětluje slovo ovládání.

Ministerstvo také uvádí, že zákon o střetu zájmů by se mohl vztahovat na svěřenský fond v případě, kdy tento fond ovládá konečného příjemce dotací. V takovém případě by se zákonné omezení vztahovalo na správce fondu, nikoli na osobu, která do fondu vložila majetek.

Podle TI ale analýza v závěru výslovně připouští, že prostřednictvím svěřenského fondu může veřejný funkcionář uplatňovat rozhodující vliv v jiném subjektu v rozporu se zákonem o střetu zájmů. Organizace se domnívá, že při určitém nastavení vztahů ve svěřenském fondu může rozhodující vliv uplatňovat i obmyšlený či zakladatel, což by však muselo být vždy předmětem zkoumání v každém jednotlivém případě.

„Analýza dále jednoznačně poukazuje na to, že u posuzování rozhodujícího vlivu nezáleží na tom, zda je tento vliv reálně uplatňován či nikoli. Postačí reálná možnost ho uplatnit. Uvedené skutečnosti vyvrací mnohá tvrzení Andreje Babiše – že svůj vliv reálně nevykonává, jelikož na to nemá ani čas. To však není dle uvedeného vůbec podstatné,“ dodala Transparency International.

Podle textu právní služby Evropské komise, který o víkendu unikl do několika evropských médií, by Babiš mohl být ve střetu zájmů a je podezřelý z porušení unijních pravidel kvůli dotacím pro holding Agrofert. V materiálu se píše, že Babiš má zájem na ekonomickém úspěchu Agrofertu a jako premiér má možnost ovlivňovat rozhodování spojené s využíváním fondů přicházejících z evropského rozpočtu. Podle zprávy hrozí, že Česko bude muset uhradit přinejmenším část z 82 milionů eur (2,1 miliardy Kč), které byly Agrofertu vyplaceny v letošním roce.

,