OMEZENÍ MHD

Drtivé dopady koronaviru na pražskou MHD. Ve hře je dlouhodobé omezení jízdních řádů i zdražení jízdného

OMEZENÍ MHD
Drtivé dopady koronaviru na pražskou MHD. Ve hře je dlouhodobé omezení jízdních řádů i zdražení jízdného

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zatímco v ostatních dvou největších městech České republiky se již veřejná hromadná doprava vrátila prakticky do normálu, v Praze tomu tak není. Dopravní podnik nemá dostatek volných tramvajových vozů, a tak je na některých linkách omezená kapacita. Spoje navíc jezdí podobně jako o prázdninách v delších intervalech. Pražský magistrát nyní situaci v DPP řeší, kvůli půlmiliardovému výpadku v tržbách zvažuje změnu jízdních řádů i možnost zdražení jízdného.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) to zdůvodňuje tím, že v posledních dnech a týdnech využívá hromadnou dopravu v metropoli meziročně podstatně méně cestujících. Podle dat, které DPP deníku Echo24 poskytl, využívá v současnosti pražskou MHD zhruba 62-65 % cestujících oproti stavu s předchozím rokem.

Vyvoj Prepravenych Cestujicich Metro MAR-JUN 2020 vs 2019 by newsroom on Scribd

Přesto je možné v hlavním městě narazit na přeplněné tramvaje, někdy i autobusy. Například linka 15, která obsluhuje mimo jiné dvě největší pražská vlaková nádraží, je v provozu oproti normálu pouze jedním tramvajovým vozem, který tak má nižší kapacitu. Jedním z důvodů je nedostatek disponibilních vozů. Těch nyní DPP potřebuje více než za běžné situace. Řidiči se totiž v současnosti nestřídají během dne na určitých bodech ve městě, ale čerpají pauzy přímo ve vozech v tramvajových smyčkách. Jde o jedno z protikoronavirových opatření.

Zatímco například v Brně se řidiči střídají přímo na zastávkách, v Praze nebo Ostravě k tomu v současnosti nedochází. „Střídací bod na I. P. Pavlova obnovíme k 1. 7. 2020, střídací bod Hradčanská od 1. 9. 2020. Další střídací body budeme obnovovat v závislosti na objemu objednaných dopravních výkonů ze strany města a ROPIDu, tedy jakmile dojde ke zkrácení intervalů v odpolední špičce,“ sdělil deníku Echo24 vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Podobná situace je v Ostravě. „Naši řidiči se ještě nestřídají,“ potvrdila deníku Echo24 tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Rycková. V Brně ke střídání v zastávkách již dochází.

Zatímco v Brně nebo v Ostravě je už MHD v provozu prakticky bez omezení s běžnými intervaly, v Praze stále platí některá omezení, zejména delší intervaly než je obvyklé. „ Autobusy i tramvaje jezdí podle poloprázdninových jízdních řádů, metro podle posíleného grafikonu (posílená ranní a odpolední špička). Zatímco u povrchové dopravy jezdíme pouze o 6 % výkonů méně ve srovnání s plným stavem před koronakrizí, v MHD jezdí v současnosti o cca 35 – 38 % cestujících méně. Pro srovnání, v loňském srpnu jsme jezdili podle prázdninových jízdních řádů, o pracovních dnech jsme ale denně přepravili v průměru kolem 987 tisíc cestujících. V současnosti jezdíme podle posíleného nebo poloprázdninového jízdního řádu, ale přepravíme denně o cca 270 tisíc cestujících méně než v loňském srpnu,“ argumentuje mluvčí DPP Daniel Šabík.

Jak řešit propad tržeb? Změnou jízdních řádů, nebo zdražením jízdného, zmiňuje možnosti radní

Pražský dopravní podnik zároveň přiznává, že se koronavirus a s ním spojený úbytek cestujících, podepsal rovněž na ekonomické kondici firmy, chybí nejen studenti, ale také část lidí, kteří pracují nyní z domova. Praze také masivně ubyli turisté, kteří MHD ve velké míře využívali.

Omezené výkony se tak DPP hodí ekonomicky. „Propad cestujících za období od poloviny března do konce května 2020 znamená v případě DPP výpadek tržeb z jízdného v součtu téměř půl miliardy korun. Jsme proto přesvědčeni, že jednotlivé kroky posilování MHD i její výsledný stav musí být podle nás kompromisem mezi novými hygienickými standardy, skutečnou poptávkou a současnou ekonomickou realitou,“ říká k možnému budoucímu návratu do běžného stavu Daniel Šabík.

Magistrát musí výpadky v tržbách dopravnímu podniku hradit, řekl deníku Echo24 náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Řeší se úspory a různé možnosti změn jízdních řádů,“ uvedl Scheinherr, který zároveň nevyloučil, že by v tuzemské metropoli mohla zůstat od září podobně omezená doprava tak, jak je nyní.

Scheinherr nevyloučil ani možnost, že by zdražilo jízdné. To se již několik let neměnilo, v porovnání s jinými městy v ČR navíc patří spíš k těm nižším. Ještě před komunálními volbami v roce 2018 prosadil výrazné snížení jízdného pro studenty tehdejší náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Například čtvrtletní kupón pro studenty tak zlevnil ze 720 na 360 korun.

„I o tom samozřejmě diskutujeme,“ řekl o možném zdražení Adam Scheinherr s tím, že to „je ve hře“. „Pokud se všeobecně podíváte, když máte propad tržeb tak co můžete dělat? Hýbat nějakým způsobem s jízdními řády, nebo s cenami,“ řekl Scheinherr s tím, že je to záležitostí budoucích jednání.

O prázdninách se chystá DPP jezdit podle prázdninových jízdních řádů tak, jak je obvyklé každý rok. Vyšší kapacity se dočkají i cestující využívající tramvajovou dopravu, například již zmiňovanou linku 15. Ta má začít jezdit posílená ve dvouvozové sestavě, tak jak bývá obvyklé, od 13. července, sdělil DPP deníku Echo24.

 

Vojtěch Drbohlav

22. června 2020