Hnutí ANO hasí u ČSSD nový spor o mýto. Kremlík má představit vládě další řešení
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nejasná situace okolo provozovatele mýtného systému začala znervózňovat některé představitele sociální demokracie. Ti požadovali, aby hnutí ANO na středeční koaliční radě vysvětlilo, jak se ministerstvo dopravy postará o hladký přechod na nový systém. Premiér Andrej Babiš na reakci nervozních socialistů nařídil ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi, aby materiál o mýtu zpracoval na jednání vlády. Šéf resortu navíc připravuje záložní plán, pokud stát neuspěje s rozkladem rozhodnutí.
Jeden z největších tendrů od roku 2014 se na ministerstvu dopravy začíná komplikovat. Nepravomocné rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ohledně zákazu plnění smlouvy mezi státem a konsorciem CzechToll/SkyToll velmi rozezlil sociální demokraty. Ti žádali svolání koaličního jednání, kde by hnutí ANO vysvětlilo současnou situaci.
„Vnímáme, že se situace komplikuje a dobře víme, že ohrožení zavedení nového systému, či dokonce výpadek výběru mýta, by bylo obrovským problémem,“ uvedl poslanec a odborník na dopravu Jan Birke (ČSSD). Na včerejším zasedání koaliční rady se však problém mýta neprojednával. Na blížící se spor totiž reagoval předseda vlády Andrej Babiš. „Premiér rozhodl, že ministr Kremlík musí materiál ohledně mýta předložit na vládě. S tím samozřejmě sociální demokracie souhlasí,“ řekl pro Echo24 Jan Birke.
Ministr dopravy také musel reagovat na nedávné rozhodnutí antimonopolního úřadu. Podle Kremlíka žádné komplikace nehrozí a přechod na nový systém běží podle plánu. „Stěžejní je fakt, že mýtná smlouva je stále platná. I v tom nejméně příznivém případě bude platná počínaje dnešními dny zhruba ještě 13 až 15 měsíců,“ uvedl ministr Kremlík.
Zároveň však ministr začal připravovat nové zadávací řízení, které se bude týkat služby provozu nového mýtného systému. Ten v současné době připravuje vítěz tendru CzechToll a SkyToll.
Objevují se však kritické hlasy, že pokud by smlouva s CzechTollem za rok byla zrušena, mohl by stát přijít o celou částku uzavřenou za tendr, tedy 10,75 miliardy korun. To však vyvrací ministerstvo dopravy. „V nabídkové ceně vítězného uchazeče jsou obsaženy jednak náklady na dodávku mýtného systému, jednak náklady na provoz mýtného systému po dobu 10 let. Platit budeme to, co odebereme, ať už jde o dodávky či o služby provozu,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Právní dohady, které provázejí celý spor o tendr, přinášejí zátěž i dopravcům. Podle informací nového provozovatele mýta se zatím do systému zaregistrovalo na 38 tisíc vozidel ze 4 tisíc dopravců. Malí dopravci však s registrací vyčkávají. „Stav právní nejistoty kolem budoucnosti mýtného systému v Česku nám neprospívá. Namísto registrací řešíme dotazy dopravců, zda bude satelitní mýtný systém opravdu spuštěn a zda se mají registrovat,” uvedl Matej Okáli ze společnosti CzechToll.
Tendr může skončit totálním fiaskem
Přípravu na nového provozovatele mýtného systému rozjel bývalý ministr dopravy Dan Ťok, který byl ze začátku velkým optimistou. Ještě v roce 2014 prohlašoval, že „mýto není takový problém, jaký se z něj dělá“. Ministerstvo dopravy se tak pod ním ocitlo pod palbou kritiky zejména od opozice, která na problém s mýtem dlouhodobě upozorňovala.
„Je to další z velkých selhání Babišovy vlády. Místo jasně a transparentně vysoutěženého nového provozovatele mýtného systému tu máme kvůli fatálním chybám ministerstva dopravy nezákonně podepsanou smlouvu s novým provozovatelem,“ řekl dříve pro Echo24 člen podvýboru pro dopravy Stanislav Blaha (ODS).
Podobně problém vidí i poslanec hnutí ANO Přemysl Mališ. „Vnímám to jako problém a pochopitelně výběr mýta může být ohrožen,“ řekl pro Echo24 Mališ po rozhodnutí Krajského soudu v Brně z letošního července, že ÚOHS musí smlouvu znovu projednat.Výsledek soudu pak očekával i další z členů podvýboru Marian Jurečka (KDU-ČSL), podle kterého může celý tendr skončit krachem.