Doprava v Praze 2022: bude rozestavěné metro D a parkovací zóny přívětivější
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Za čtyři roky by v Praze mohlo být rozestavěné metro D, přívětivější parkování a pracovalo by se na propojení centra města s Letištěm Václava Havla a Kladnem. V různých formulacích o tom hovoří ANO, ODS a Piráti, kteří se v říjnových komunálních volbách spolu s dalšími stranami a hnutími hlásí o vedení pražské radnice. Deník Echo24 oslovil zástupce těchto stran a hnutí, mezi nimiž se může nacházet příští pražský primátor. Co slibují v roce 2022, pokud v říjnu vyhrají volby a povedou příští čtyři roky Prahu?
Dopravní výzva číslo 1: Metro D
Metro D považují ODS, Piráti i hnutí ANO za klíčové a jeho stavbu slibují podporovat. Podle Pirátů by v roce 2022 měl být první úsek metra mezi Pankrácí a Novými Dvory ve stavu zahájené stavby. Hnutí ANO je optimističtější, pokud by vyhrálo volby, v roce 2022 by dle něj měla být první etapa těsně před dokončením. ODS hovoří o plné rozestavěnosti metra D čtyři roky od říjnových voleb.
„Aktuálně je nezbytné provést geologický průzkum, dokončit stavební řízení, transparentně vysoutěžit dodavatele a především dokončit výkupy pozemků. Praha bude moci využít institut mezitímních rozhodnutí pro vyvlastnění. To znamená, že za předpokladu základního vyplacení nesporných náhrad původním vlastníkům bude možné začít stavět i před dokončením vleklých soudů o finální ceně pozemků,“ uvedl pro deník Echo24 pirátský lídr a kandidát na primátora Zdeněk Hřib. Praha by dle něj ale neměla zapomínat ani na rozvoj tramvajové dopravy, která je levnější než metro.
Podobně hovoří i místostarosta Prahy 9 a trojka na kandidátce ODS Tomš Portlík. Zhotovitel by měl být tvořen silným konsorciem stavebních firem, které odborností a kapacitou dokáží stavbu co nejvíc urychlit. „Spolu s tím by měly simultánně učinit následující kroky. Permanentně tlačit dopravní podnik, aby urychlil jednání s vlastníky pozemků, které jsou strategicky důležité pro tuto stavbu, a aktivně přicházel s takovým oboustranně přijatelným kompromisem, který by co nejdříve zprůchodnil vydání stavebního povolení. A zajistit financování, a to s významnou účastí státu,“ uvedl Portlík.
Metro D je důležité pro řešení nejpalčivějšího problému Prahy, tedy dopravy v metropoli, zejména pak ve východní části, odpověděl kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík. „Jsem pro jeho co nejrychlejší výstavbu, proto by ideálně v roce 2022 měla být první etapa těsně před dokončením. Samozřejmě nejrychlejší ne za každou cenu,“ dodal Stuchlík.
Dopravní výzva č. 2: Cesta na letiště
Výstavbu rychlodráhy na Kladno s klíčovou odbočkou na letiště Václava Havla můžeme ulehčit, tvrdí kandidát ANO Petr Stuchlík. Středočeská hejtmanka Jaroslava Jermanová, premiér Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok i ředitel Českého aeroholdingu jsou nominováni právě hnutím ANO a naše názory na výstavbu jsou si velmi blízké, uvedl Petr Stuchlík. Praha nicméně není investorem, upozornil. „Je to státní stavba. Praha může pomoci hlavně v přípravném řízeni a při povolování stavby,“ dodal Stuchlík.
Konkrétnější je ODS. Dopravu na letiště by dle ní řešilo prodloužení metra, nebo právě rychlodráha s tím, že nákladnější je prodloužení metra. Oproti tomu výstavba rychlodráhy je rychlejší a není problém prodloužit ji i za hranice Prahy. „Vize je taková, že na tuto rychlodráhu by bylo možno nastoupit v Kladně a měla by zastávky na letišti Praha, Masarykově nádraží, Hlavním nádraží a končila by na Smíchovském nádraží,“ uvedl Tomáš Portlík. Kritizoval ale současné vedení Prahy a Středočeského kraje, že k podobné variantě nedospěla. „Je smutnou realitou, že i když jsou primátorka Prahy a hejtmanka Středočeského kraje ze stejného hnízda, tedy toho čapího, nedokázaly se ani na této, dle mého oboustranně výhodné variantě, dohodnout,“ dodal Portlík.
Propojení Prahy, letiště a Kladna slibují i Piráti. „Maximálně urychlíme změny územně plánovací dokumentace nutné pro její realizaci. Budeme pečlivě sledovat úkony investora (SŽDC) a usilovat o jejich maximální otevřenost a transparentnost, aby nedocházelo ke zbytečným průtahům, jako bylo nedávné zrušení stavby dálnice D35 ze strany ÚOHS z důvodů netransparentního jednání ŘSD,“ uvedl Zdeněk Hřib.
Dopravní výzva č. 3: Parkování
ODS slibuje v případě vyhraných voleb a vedení Prahy jednu parkovací zónu. „Budu navrhovat systém jedné velké parkovací zóny, která by měla být po celém městě, kromě historické části Prahy. To Pražanům zajistí pohodlné parkování bez ohledu na konkrétní městskou část,“ řekl kandidát na primátora za ODS Bohuslav Svoboda, který už byl pražským primátorem v letech 2010 až 2013.
Hnutí ANO hovoří o dvou zónách, dražší zóně pro centrum a pro vnější zónu, a navrhuje přehodnotit systém parkovacích zón tak, aby Pražané byli zvýhodněni před návštěvníky metropole. „V obou zónách by obyvatelé Prahy byly výrazně zvýhodněni, případně v nich parkovali po dohodě s městskými částmi zcela zadarmo. Naopak návštěvníci by platili více. Počítáme i se zvýhodněním v kombinaci s Lítačkou či dlouhodobými kupony na MHD,“ uvedl kandidát na primátora Petr Stuchlík.
Jiné řešení nabízí Piráti. „Preferujeme model dynamických parkovacích zón, kdy by každý řidič dostal parkovací oprávnění, které by platilo v určité vzdálenosti od domu, minimálně 2 km, nicméně přesný radius je k diskuzi. Vyřešil by se tak problém parkování na hranicích městských částí,“ řekl Zdeněk Hřib s tím, že parkovací oprávnění by nemělo být vázané na konkrétní vůz. „Rezident by tedy měl mít možnost kdykoliv v systému změnit RZ vozu pro podporu carsharingu a parkování návštěv. Nedostatek parkovacích míst v nočních hodinách lze vyřešit jedině navýšením počtu parkovacích míst například stavbou parkovacích domů. Dále chceme uplatnit principy reálného SmartCity a umožnit například navádění řidičů do aktuálně volné zóny pomocí mobilní aplikace,“ řekl Hřib.