Případ neschopného korupčníka
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nejdražší zakázka v historii České republiky, přitom o ní antimonopolní úřad (ÚOHS) vydá dvě protichůdná stanoviska. Něco takového nemohlo dopadnout dobře, ani kdyby nešlo o správu mýtného systému. Tím spíš, když se do věci vložili ostří hoši od Iva Ištvana z Vrchního státního zastupitelství v Olomouci. Odposlouchávali prvního místopředsedu ANO Jaroslava Faltýnka, informace z odposlechů utekly do médií a tím se zastavil rozlet jednoho z nejmocnějších mužů v zemi.
Kriminální kauza ovládla na celý týden titulní stránky a při všech spekulacích se už ztrácí povědomí, z čeho ištvanovci Faltýnka obviňují. Není přitom pochyb, že zátah ve věci mýtného systému proběhl za nestandardních okolností, pouze jako přílepek důkladné protikorupční akce na radnici Brno-střed. Pět lidí s napojením na tamní korupční buňku už sedí ve vazbě, při mýtném přílepku se policisté spokojili s tím, že zabavili pár mobilů a počítačů. Dost dobře to může znamenat, že si jenom chtěli zajistit materiály pro další vyšetřování a že hlavní odhalení ve věci mýta, pokud nějaké přijde, je teprve před námi. Z pohledu místopředsedy Faltýnka ovšem ke škodě už došlo.
V mýtném systému se točí miliardy, proto na sebe tradičně přitahuje skandály. Už na přelomu let 2005 a 2006 vznikly pochybnosti, když ze čtyř zájemců o dodávku a správu mýta v letech 2007–2016 byli vyloučeni všichni zájemci s výjimkou rakouské společnosti Kapsch. Další aféru vyvolal už současný ministr dopravy Dan Ťok (ANO), když smlouvu s Kapschem nechal bez výběrového řízení prodloužit o další tři roky. V obou případech padala trestní oznámení, zabýval se jimi ÚOHS i správní soud, ovšem bez výsledku, který by potvrdil podezření, že se porušil zákon. Největší skandál si ale mýtný systém schoval až na počátek března 2019, když zasáhl Ištvan. O co olomouckým zástupcům šlo, popisují nejpřesněji Novinky.cz, které měly možnost nahlédnout do vybraných částí vyšetřovací spisu.
Veletoč v Brně
V srpnu 2017 vyhlásil ministr Ťok vítěze soutěže na provozovatele mýta pro léta 2020–2029. Tentokrát nevyhrála rakouská firma, ale slovensko-české konsorcium Sky Toll / Czech Toll, a proto začal šéf české pobočky Kapsche Karel Feix podle policistů „vyvíjet značnou snahu ovlivnit výsledek ve prospěch Kapsche“. Policisté se díky odposlechům dozvěděli, o čem se bavili 10. listopadu 2017 v deset dopoledne v brněnském hotelu Holiday Inn Feix s Faltýnkem a co o hodinu později řekl Faltýnek v hotelu Voroněž předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi. Podle policejní interpretace se Faltýnek s Feixem dohodl, že „zařídí u Rafaje ovlivnění rozhodování ÚOHS ve prospěch společnosti Kapsch“, a Rafajovi Faltýnek řekl, že „je třeba udělat to, co chce společnost Kapsch“.
Kapsch se totiž zachoval stejně jako neúspěšní žadatelé o mýtnou zakázku v roce 2005 a stěžoval si na ÚOHS, že zakázka byla šitá na míru pozdějšímu vítězi a že během soutěže Ťokovi lidé porušili pravidla zákona o veřejných zakázkách. Rafajovi úředníci 23. listopadu 2017 zakázali Ťokovi podepsat smlouvu se Sky Tollem a 9. května vydali na sto čtyřiceti pěti stranách verdikt, kterým výsledek veřejné soutěže zrušili. Ištvan tedy zasáhl proti třem spiklencům z brněnských hotelů a média spekulují, že jeho lidé mají ještě lépe nabito. Minimálně v záznamech z odposlechů bude ještě leccos jiného.
Přesto se průběh sporu o mýto záhy vrátil ke scénáři z roku 2005. V srpnu 2018 Rafaj květnové rozhodnutí zrušil a v září vyšlo na 180 stranách další rozhodnutí, kde byla stížnost Kapsche zamítnuta, a stejně tak bylo o tři měsíce později zamítnuto i odvolání. Kapsch proto v druhé polovině února žaloval český stát u Krajského soudu v Brně.
Sázka na jednu kartu
Od prvního dějství dramatu o mýtu na dálnicích se přesto současný thriller liší, především větší aktivitou v trestněprávní oblasti. Loni v prosinci obdrželo Vrchní státní zastupitelství v Praze trestní oznámení, ve kterém anonym obvinil zástupce ministerstva dopravy, že během soutěže o mýto porušili nejméně dva paragrafy trestního práva. Prosincové podání má zajímavý osud, protože si ho dokola předávali pražské Vrchní státní zastupitelství a jejich kolegové z úrovně města a prvního pražského obvodu. Neobvyklejší přesto byla protikorupční výprava z Olomouce, která zřejmě vznikla z iniciativy tamních státních zástupců. Překvapivě se nezajímá o toho, kdo o zakázce rozhodl, tedy ministra Ťoka, případně toho, kdo ji nakonec získal, z korupce místo toho podezírá poražené.
Faltýnek se samozřejmě neměl s Rafajem bavit o případu, který ÚOHS právě projednával, a na politické úrovni zaslouží ostrou kritiku, případně odvolání z funkcí. Nikdo ovšem dosud neřekl, že policie má opravdu věrohodné důkazy o korupci. Druhý muž ANO neměl k případnému nátlaku politické páky, protože Rafaj slouží už druhé období a tím musí podle zákona skončit. Musel by ho tedy vydírat nebo podplatit. Pokud policie tento příběh doloží, pak stejně platí, že Faltýnek je jako korupčník neschopný, když Rafaj po pár měsících otočil a umožnil tím, aby vyhrál někdo jiný než Faltýnkův klient.
Ištvanovo vyšetřování má pochopitelnou logiku. Když stejní zaměstnanci ÚOHS při verdiktu o desetimiliardové zakázce změní během čtyř měsíců názor o 180 stupňů, pak je opravdu co vysvětlovat. Například otázku, jestli průběh veřejné zakázky na mýto lépe zhodnotil stopadesátistránkový verdikt z května 2018, anebo ten ze září o 180 stránkách. V této chvíli ji řeší správní soud. Ištvan se dostává do nejistého terénu, protože automaticky vychází z předpokladu, že ohnutý byl květnový verdikt, a že tedy trestní odpovědnost má spojenec Kapsche Faltýnek. Může se však zjistit, že tendenční byl naopak rozsudek ze září, který dal za pravdu tomu, jak postupoval Ťok. Potom bude mít Ištvan co vysvětlovat.