STÁTNÍ POMOC AEROLINKÁM

„Manipulativní, nehorázné a nemorální“. Na Smartwings míří kritika za lobbing

STÁTNÍ POMOC AEROLINKÁM
„Manipulativní, nehorázné a nemorální“. Na Smartwings míří kritika za lobbing

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Financování záchrany letecké společnosti Smartwins rozpoutala hádku mezi ekonomy, poslanci či osob z blízkosti vedení podniku. Kritikům vadí zejména zmanipulovaná debata o tom, jak je firma pro stát strategická a nenahraditelná, přitom se podle nich jedná o opak. Aerolinka se totiž snaží u vlády získat pomoc pro záchranu podniku kvůli koronavirové krizi. Firma přitom měla problémy ještě před karanténou, protože Smartwings čelila obtížím s uzeměnými Boeingy 737 MAX.

Po čtvrtečním zasedání valné hromady společnosti vznikla dohoda, že v případě pomoci státu pomohou firmě všichni akcionáři. Předseda představenstva Jiří Šimáně, který je známým premiéra Andreje Babiše (ANO), uvedl, že firma potřebuje od státu půjčku či garanci na úvěr ve výši 1,7 až 2 miliardy korun. Nakonec zřejmě firma zažádá o úvěr ve výši 900 milionů korun, což někteří poslanci tvrdě odmítají.

Proti vystupuje zejména pirátský poslanec Jan Lipavský, který v minulosti několikrát upozornil, že se nejedná o strategickou, ale ani o ryze českou společnost. Český stát by tak měl být s pomocí zdrženlivější a nabídnout firmě pouze dostupnou pomoc, která je v nabídce pro všechny ostatní živnostníky a podnikatele. „Přijde mi šokující míra manipulace ve veřejných vyjádřeních. Zejména co řekla mluvčí Smartwings, která označuje stát za jednu strany dohody. Jako kdyby bylo automatické, že stát musí pro společnost něco udělat. Je to naopak, měli by spíše s pokorou žádat,“ řekl pro Echo24 Jan Lipavský.

Naráží tím na vyjádření mluvčí Smartwings Vladimíry Dufkové, podle které je možná dohoda všech stran. „Všichni akcionáři společnosti jsou připraveni, za předpokladu dosažení komplexní dohody všech tří stran včetně státu, finančně se podílet na záchraně společnosti,“ řekla Dufková po jednání valné hromady.

Podle Lipavského je tak celá debata manipulativní a nemorální, která je ze strany Smartwings tvrdě vylobbovaná. Navíc poslanec označil člena představenstva čínské společnosti CITIC Europe Holdings Jaroslava Tvrdíka, který má ve Smartwings menšinový podíl, za lháře. „Nehorázná lež z dílny Jaroslava Tvrdíka. Pro Lidovky uvádí, že vláda označila společnost Smartwings za strategickou. Vláda nikdy nic takového neudělala. V koncepcích se píše o českých leteckých přepravcích, ne o čínsko-britskopanensko-nizozemsko-českých,“ uvedl Lipavský na Twitteru.

Od Tvrdíka se pak dočkal odpovědi, že lhářem je ale pirátský poslanec. „Pane Lipavský, jestli někdo nehorázně lže, tak jste to vy. Premiér i vicepremiér vlády ČR veřejně opakovaně označili Smartwings za společnost se strategickým významem. Jestli máte trochu cti v těle, omluvíte se,“ uvedl Tvrdík v odpovědi. Lipavský ale odpověděl, že premiér Andrej Babiš, ani ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček, nejsou celá vláda. „Na to jste možná zvyklý z totalitní a komunistické Číny. Za druhé, jejich výroky nejsou v souladu se schválenou koncepcí. Smartwing neplní strategické funkce pro český stát,“ dodal Lipavský.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund a člena Národní ekonomické rady vlády je dohoda akcionářů signálem pro stát, že s největší pravděpodobností firmě pomůže. „Rozhodnutí akcionářů Smartwings podílet se zmíněnou miliardou na záchraně dopravce zvyšuje šanci, že vláda pomoc poskytne. Při spoluúčasti akcionářů bude takový krok vlády politicky průchodnější a je možné, že záchrana už je předjednána a stát ji podmínil právě větším zapojením akcionářů,“ uvedl Kovanda.

Podle něj ale výsledkem je, že pro běžného daňového poplatníka bude výsledkem pouze dluh. „Zmíněné přizpůsobení trhu znamená to, že budou bankrotovat živnostníci, firmy i podniky, které v podmínkách státní krize neobstojí. Budou tedy bankrotovat ti, včetně Smartwings, z jejichž hrubého zisku se platí třeba starobní důchody. Když zbankrotují, bude místo nich muset platit penze opět stát – tedy na dluh, protože stát sám žádné peníze nevydělává,“ dodal Kovanda.

 

6. června 2020