„Bude stačit diář, žádné osobní údaje.“ Arenberger popsal, jak to bude u kadeřníka
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ministr zdravotnictví upřesnil, jak bude vypadat provoz kadeřnictví a kosmetických služeb od pondělí 3. května. Petr Arenberger (za ANO) vysvětlil, co si budou muset zákazníci přinést s sebou a jaké údaje budou muset podnikatelé uchovávat o klientech kvůli případným kontrolám ze strany hygieniků. Podle ministra bude podnikatelům stačit vést si běžný diář, kam si zákazníky zapisují. Výsledek testu evidovat nemusejí, při poskytnutí služby se má za to, že byl předložen negativní test. Ministr tak odmítl kritiku Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který poukazoval na to, že osobní údaje nelze zpracovávat bez právního základu.
Ze strany zákazníků, kteří budou chtít navštívit kadeřnictví, masáže, kosmetiku nebo další služby bude třeba při každé návštěvě předložit negativní test na covid-19. Profesionálně provedený PCR test bude platit 7 dní od odběru, antigenní provedený na certifikovaném místě bude možné využít 72 hodin. Použitelné ale budou i testy z práce, zaměstnavatel však musí vyhotovit potvrzení zaměstnanci o tom, že výsledek testu byl negativní.
V případě, že se bude chtít prokázat dítě pomocí negativního testu ze školy, sepíše jeho zákonný zástupce čestné prohlášení o negativním testu, a to včetně data provedení testu. Test bude rovněž možné provést na místě.
Poskytovatelé těchto služeb pak budou muset uchovávat kvůli případné kontrole jméno a příjmení zákazníka, čas poskytnuté služby a údaje o tom, kdo tuto službu poskytl. „Představte si kadeřnici, která má normální diář, v něm má napsanou paní Novákovou. Možná když tam připíše ještě křestní jméno, tak se nic nestane. Určitě paní Nováková zavolala, takže tam bude mít telefonní číslo. Pokud by tam bylo víc kadeřníků, tak si tam napíše, kdo ji česal,“ popsal ministr. Podle něj tam nejsou žádná osobní data, ale informace, které si provozovna stejně zaznamenává.
„Víme, že když tam stříhání proběhlo, tak se buď udělal test, nebo byl předložený certifikát. To nám stačí,“ dodal. Hlavní hygienička Pavla Svrčinová uvedla, že tato data nebudou hygienici hledat při běžných kontrolách, ale jenom při případném trasování kontaktů nakaženého. Zodpovědnost za to, že někdo předložil test, má podle ní provozovatel.
Arenberger řekl, že má stanovisko právního oddělení ministerstva. „Úřad se vyjadřoval k původnímu neúplnému návrhu, ne k mimořádnému opatření, které se objevilo teprve včera večer,“ sdělil. Nebudou podle něj rozhodně evidována rodná čísla, jak se úřad obával.
Mimořádné opatření se týká služeb péče o tělo, jako jsou holičství, kadeřnictví, pedikúra, manikúra, nebo masérských a podobných regeneračních a rekondičních služeb. ÚOOÚ poukázal na to, že pandemický zákon nezmocňuje ministerstvo zdravotnictví k tomu, aby mohlo provozovatelům uložit povinnost vést evidenci zákazníků.
Při návštěvě těchto služeb musí zákazníci předložit doklad o negativním PCR nebo antigenním testu na covid. Vláda původně rozhodla, že test musí být z certifikovaného odběrového místa, ministr zdravotnictví však následně uvedl, že se klienti budou moci prokázat i testy ze zaměstnání nebo školy.