Závody v přesnosti prezidentských průzkumů nečekejte, řada agentur je ani neplánuje
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Prezidentské volby se rychle blíží, ale kdo by čekal souboj agentur o přesnější průzkum, byl by překvapen. Řada společností, které tradičně připravují průzkumy veřejného mínění, prezidentské volební modely nechystá. Mezi ty, které v současnosti mají klasický průzkum voličských preferencí v plánu, patří podle informací deníku Echo24 společnost Median, naopak například CVVM nebo STEM/MARK už volební model nepřipraví. Česká televize vydá 1. prosince svůj kompletní předvolební program včetně debat a toho, kdy budou zveřejňovány průzkumy. Se společností Kantar a Data Collect chystá ČT čtyři vlny průzkumů, vyplývá z registru smluv.
Společnost Median před volbami podle informací deníku Echo24 zveřejní ještě dva průzkumy. Listopadový nejspíše 12. prosince, prosincový krátce před volebním moratoriem, tedy asi 9. ledna. Oba termíny jsou podle agentury zatím jen pravděpodobné, nikoliv stoprocentně jisté.
„Rádi bychom připravili též volební model pro druhé kolo, kde jsme ale časově výrazně omezeni oznámením výsledku prvního kola a moratoriem kola druhého,“ uvedla pro Echo24 agentura Median s tím, že s jinou výzkumnou agenturou na volebních modelech spolupracovat nebude.
Zpracování datových výstupů trvá analytikům Medianu dva až tři dny, sběr dat obvykle měsíc. Pokud by byl ale realizován samostatný výzkum, tedy mimo kontinuální výzkumy, trval by sběr dat zhruba týden. Výstupy většinou zpracují zhruba tři lidé. Cenová kalkulace jednoho průzkumu podle vyjádření Medianu pro Echo24 velmi závisí na konkrétní podobě projektu, metodě sběru dat (osobní setkání, telefonicky, on-line), celkovému vzorku (obvykle 1000 respondentů), požadovaných výstupech (data, tabulky, prezentace) a dalších požadavcích.
elkou roli budou hrát také média, která si často průzkumy zadávají. Agentura Kantar, která běžně spolupracuje s Českou televizí, pro Echo24 uvedla, že chystá ve spolupráci s ČT několik vln předvolebních průzkumů. Analytik Kantaru Pavel Ranocha uvedl, že v současné době jeden průzkum probíhá. ČT pro Echo24 uvedla, že 1. prosince zveřejní kompletní plán veškerého programu spojeného s prezidentskými volbami. Mluvčí televize Karolína Blinková deníku Echo24 řekla, že se v současnosti finalizují pravidla a přesný harmonogram, která nyní má v rukou právní oddělení. „My pak budeme postupovat podle těchto pravidel,“ řekla Blinková.
Česká televize podle registru smluv uzavřela 1. listopadu smlouvu právě se společností Kantar v hodnotě 539 000 korun bez DPH za provedení čtyř předvolebních sociologických výzkumů, včetně interpretace těchto výzkumů před prezidentskými volbami v roce 2023. Velikost vzorku v 1., 2. a 3. vlně výzkumu bude minimálně 400 respondentů. Ve 4. vlně výzkumu potom
minimálně 500 respondentů. Celkem minimálně 1 700 respondentů. Metodou sběru dat bude kombinace CATI (telefonické rozhovory se záznamem odpovědí do počítače) a CAWI (on-line panel). Poměr počtu rozhovorů realizovaných těmito metodikami bude cca 70:30 ve prospěch CATI.
ČT rovněž uzavřela smlouvu se společností Data Collect. Smlouva se od té se společností Kantar liší jen minimálně a data mají být následně kombinována. Za tuto smlouvu ČT zaplatí 730 000 korun bez DPH. Lišit se bude také počet respondentů – velikost vzorku v 1., 2. a 3. vlně výzkumu bude minimálně 800 respondentů. Ve 4. vlně výzkumu potom minimálně 1 000 respondentů. Celkem minimálně 3 400 respondentů. Za přípravu dat z výzkumů z 1. až 4. vlny, za jejich spojování a čištění odpovídá dohodou smluvních stran zmíněná společnost Kantar, stejně jako za přípravu tabulek s výsledky volebního potenciálu. Data Collect bude realizovat finální grafické znázornění a komentáře podle vzoru, který vytvoří ČT a který je známý z vysílání. Kompletní harmonogram zveřejní ČT právě 1. prosince.
Mluvčí společnosti Data Collect pro Echo24 uvedl, že agentura nesmí podle svých stanov dělat průzkumy pro politické aktéry, takže nevytvoří žádný průzkum pro žádného z kandidátů.
Ředitel společnosti STEM Martin Buchtík v úterý na diskusním Salonu Týdeníku Echo prozradil, že jeho agentura bude spolupracovat se stanicí CNN Prima News. Do prvního kola vydá STEM dva průzkumy, další pak přidá mezi prvním a druhým kolem. TV Nova si podle informací deníku Echo24 žádný vlastní průzkum zadávat nebude.
Další tradiční hráč na poli předvolebních průzkumů, tedy agentura Ipsos, uvedla, že zatím ještě nemá interně vyřešené, jakým způsobem k prezidentským volbám přistoupí. Analytik Ipsosu Martin Kormaňák na diskusi Týdeníku Echo uvedl, že se o plánech společnosti rozhodne tento týden. Mluvčí agentury Markéta Kneblíková pro deník Echo24 uvedla, že plány by měly být známy ve čtvrtek.
CVVM či STEM/MARK modely vytvářet nebudou
Naopak další instituce, která tradičně volební modely zveřejňuje, tedy Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM), průzkum preferencí prezidentských kandidátů vydávat nebude. „V tuto chvíli vydávat výzkum preferencí prezidentských kandidátů neplánujeme. Pravděpodobně budeme zveřejňovat zprávu o obecnějších postojích veřejnosti k prezidentským kandidátům před Vánoci. Ta ale nebude obsahovat klasické voličské preference či volební model,“ uvedl pro Echo24 Matouš Pilnáček z CVVM.
Důvodem je podle něj postupný přechod na kvalitnější metodologii sběru dat, který v tuto chvíli bohužel velmi prodlužuje dobu sběru jednoho datového souboru. Čas sběru je v tuto chvíli dlouhý zhruba dva měsíce. „Dávat informace o tak dynamickém fenoménu jako jsou preference prezidentských kandidátů v takto dlouhém časovém okně by mělo velmi malou informační hodnotu. Nicméně naší ambicí je dobu sběru zkrátit a poté tento typ výstupů opět v budoucnu zveřejňovat,“ řekl Pilnáček.
Podle informací deníku Echo24 v současnosti žádný klasický preferenční průzkum neplánuje ani agentura STEM/MARK. „Neplánujeme měřit volební preference a vytvářet volební model,“ uvedla agentura ve vyjádření pro Echo24 s tím, že takových veřejných výzkumů bude i tak velké množství, ale že by mohla přijít s vlastním originálním průzkumem.
„Spíše bychom šli originálnější cestou, sledovali bychom důvody volitelnosti kandidátů, náhled na prezidentské pravomoci, hodnocení výkonu v debatách, přiřazování přídavných jmen či vlastností ke kandidátům a tak dále,“ dodala agentura.
Předvolební průzkumy nebude provádět ani agentura Nielsen Admosphere. „Žádné průzkumy preferencí voličů před prezidentskými volbami neplánuje, a to ani ve spolupráci s jinou agenturou. Je to z toho důvodu, že také průzkumy nemáme globálně ve svém portfoliu,“ uvedla pro Echo24 komunikační manažerka agentury Eliška Morochovičová.
Národní prezidentská debata
ČT nabídla komerčním televizím Nova a Prima uspořádání společné Národní prezidentské debaty, a to před prvním i druhým kolem voleb. Chtěla tak veřejnosti zajistit co nejrovnější přístup k informacím o kandidátech, kteří se budou o hlasy voličů ucházet. Informovala o tom dnes v tiskové zprávě. Nova návrh odmítla s tím, že obě televize mají odlišné dramaturgické přístupy.
ČT oběma televizím nabídla společné vysílání, společnou dramaturgii i zastoupení moderátorů všech tří médií. ČT má v tuto chvíli potvrzenou účast ve vlastní Superdebatě dne 12. ledna a 26. ledna od favorizovaných kandidátek a kandidátů s výjimkou expremiéra Andreje Babiše, který účast ještě nepotvrdil.
Společný postup velkých vysílatelů vnímá ČT podle mluvčí Karolíny Blinkové jako funkční řešení především pro diváky, ke kterým se budou v období před volbami dostávat informace roztříštěně z desítek různých debat a platforem. „Společná Národní prezidentská debata se pro diváky může v tomto kontextu stát kvalitním informačním základem před rozhodnutím o tom, komu následující den dají svůj hlas,“ dodala.
Nova nicméně uvedla, že dramaturgické přístupy obou televizí jsou tak rozlišné, že společná debata nedává smysl. Podle mluvčí Novy Terezy Žižkové již před několika týdny veřejně informovala nejen kandidáty, ale především diváky, že 12. ledna se uskuteční diskuse tří nejvážnějších kandidátů (podle výsledků relevantních předvolebních průzkumů) a pořad bude moderovat jeden moderátor. „Dramaturgii tohoto typu máme v plánu zachovat. Náš program s takovouto předvolební diskusí stále počítá. Další informace k debatám zveřejníme později,“ dodala.
Televize Prima dál plánuje vlastní debaty prezidentských kandidátů na svých kanálech, návrh ČT výslovně neodmítla. Zváží své dramaturgické plány a následně ČT odpoví. O plánu televizí v souvislosti s debatami jsme více psali zde.
Čím se metody agentur liší?
Průzkumy se zpracovávají a propočítávají různě, při zkoumání volebních výsledků však agentury používají obvykle následující metody:
Kantar
- Náhodný výběr
- Telefonické dotazování
STEM/MARK
- Kvótní výběr dotazovaných
- Kombinace telefonického a online dotazování
IPSOS
- online dotazník
- Kvótní výběr dotazovaných
CVVM
- Kvótní výběr dotazovaných
- Osobní dotazování
Median
- Kvótní výběr dotazovaných
- Osobní a online dotazování
Data Collect
- Náhodný výběr
- Online a telefonické dotazování