Křetínský s CMI kupuje řadu rádií včetně Frekvence 1 a Evropy 2
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní a řídí miliardář Daniel Křetínský, kupuje od skupiny Lagardére rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. K těm patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2. Prodejní cena činí 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy Kč). V úterý to oznámil člen představenstva CMI Daniel Častvaj.
Na podmínkách prodeje rozhlasových stanic se CMI dohodla s Lagardére Group. Pro uzavření transakce je podle Častvaje potřebný souhlas regulačních orgánů v dotyčných zemích. Lagardére podle agentury Reuters oznámila, že prodej je součástí širší strategie zeštíhlení skupiny.
"CMI tak získává do svého portfolia nový mediatyp postavený na silných rozhlasových brandech," uvedl Častvaj. CMI prostřednictvím svých dceřiných společnosti Czech News Center (CNC) a CN Invest dosud působila zejména v oblasti tisku. Vydává čtyři deníky, mezi nimi Blesk, Sport a Aha!, desítky časopisů, například týdeník Reflex nebo Svět motorů, a také webové tituly. Společnost také vlastní dvě tiskárny a je lídrem ve vydávání knih a distribuce tisku.
Společnosti provozující rozhlasové stanice, které jsou předmětem transakce, vykázaly loni konsolidované tržby přibližně 56 milionů eur (1,4 miliardy Kč), uvedl Častvaj. V Česku do nadnárodní sítě Lagardére Group patří mediální skupina Lagardere Active ČR. Provozuje pět českých rozhlasových stanic, jednu slovenskou stanici a mediální zastupitelství Regie Radio Music. Z českých rozhlasových stanic vedle Evropy 2 a Frekvence 1 pod Lagardére spadá Rádio Bonton, Dance Radio a stanice Zet.
Podle mediálního experta Jana Potůčka se tuzemská média soustřeďují do rukou českých podnikatelských skupin. "Pro CNC to je velká posila, očekávám hodně synergií mezi bulvárními deníky Blesk, Aha! a rádii Evropa 2 a Frekvence 1. Průniků může být více, navíc se nabízí crossmediální propagace, například Reflexu ve vysílání Evropy 2," řekl ČTK. Akvizice tak podle něj dává smysl, společnosti Czech News Center ale v portfoliu nadále chybí televize. "Očekávám, že bude velká snaha nějakou stanici získat. Nemyslím si, že by stavěli novou televizi na zelené louce, spíše nějakou koupí," dodal Potůček.
CNC se podle šéfredaktora serveru Mediář.cz Ondřeje Austa již k televiznímu byznysu přiblížila, když na začátku letošního roku získala menšinový podíl ve firmě Magical Roof, která na českém trhu provozuje televizní stanici Joj Family. CNC v televizní firmě získalo 20 procent, většinových 80 procent dál patří společnosti Slovenská produkčná, která na Slovensku vlastní a provozuje kanály TV Joj a TV Joj plus.
Spoluzakladatelem skupiny Lagardére Active ČR je současný prezident firmy Michel Fleischmann. Skupina vznikla v roce 1991, kdy spustila první ze svých rádií Evropu 2, která je v Česku druhým nejvíce poslouchaným rádiem. Frekvenci 1 patří čtvrté místo. Podle průzkumu Radioprojekt poslouchalo v loňském druhém a třetím čtvrtletí Evropu 2 denně 858.000 lidí, Frekvence 1 měla denně 814.000 posluchačů. Nejposlouchanějším celostátním rádiem je Impuls, třetí je Radiožurnál.