Billboardy u dálnic mají být rok pryč, ale stále tam jsou. Už prý ale jen chvíli
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Téměř rok od zavedení zákazu venkovních reklam se stále řidiči setkávají s billboardy, které jsou kolem silnic a dálnic. K odstranění došlo za celou dobu jen u poloviny reklam. Podle ministerstva dopravy však billboardy mizí, i když velmi pomalu. Šéf ministerstva dopravy Dan Ťok pak slibuje, že k úplnému odstranění by mohlo konečně dojít za měsíc a půl.
Dálnice a silnice jsou skoro po roce stále zavaleny billboardy a venkovními reklamami. Odstranění poutačů nařizuje novela zákona o pozemních komunikacích, která je v účinnosti od loňského září. Ministerstvo dopravy, které má v gesci odstraňování reklam od dálnic a silnic prvních tříd, jich odstranilo zatím polovinu. „Bohužel to nejde tak rychle, jak bychom si přáli – to je způsobeno liknavostí majitelů, kteří neplní svou zákonnou povinnost. Po schůzce pana ministra s majitelem největší společnosti vlastnící reklamy kolem dálnic bylo přislíbeno, že v následujících týdnech odstraní všechny svoje reklamy z dálnic,“ řekl pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Liknavostí a obstrukcemi ze strany reklamních společností argumentují na ministerstvu dopravy od začátku platnosti novely. Zástupci protistrany však tuto argumentaci odmítají. „Náš svaz reprezentuje společnosti, které mají na trhu více než padesátiprocentní podíl, přesto mohu jednoznačně prohlásit, že nikdo z našich členů nepodává ani obstrukční správní žaloby, ani neustále nemění vlastníka či sídlo,“ řekl pro Echo24 prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas.
Ministr dopravy Dan Ťok navíc v Senátu tento týden uvedl, že nedojde k úplnému odstranění reklamních poutačů. „Billboardy, které byly povoleny jako stavebním úřadem před změnou stavebního práva, mají právo tam zůstat. Takže je to docela složitá věc. A musím říct, že i vzhledem k tomu, že v těch smlouvách jak na ministerstvu, tak na ŘSD z minulosti není úplně pořádek, tak je to docela složité,“ řekl Dan Ťok.
V minulosti tak už došlo k situacím, kdy billboardy kolem silnic naopak přibývaly. Například na obce se novela nevztahuje. „Reklamní zařízení k odstranění jsou ty, které jsou v ochranném pásmu dálnic nebo silnic I. třídy mimo souvisle zastavěné území,“ řekl mluvčí Zdeněk Neusar.
Ostatní reklamy mají být odstraněny, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři na začátku platnosti novely napočítali ve vymezených úsecích celkem 3000 nelegálních poutačů, z toho zhruba polovinu v blízkosti dálnic.
Někteří provozovatelé však odmítali své billboardy odstraňovat. Nejznámější případ je u společnosti Czech Outdoor, která nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Společnost si slibovala, že se na ně zákon nevztahuje. To ale ministerstvo odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu. Na konci loňského roku se ministerstvo dohodlo se Svazem provozovatelů venkovní reklamy na harmonogramu, podle kterého budou majitelé odstraňovat každý pracovní den pět zařízení.
Motorkáři nabídli odstranění
Diskuze ohledně odstraňování billboardů dospěla tak daleko, že v dubnu na ministerstvo dopravy přišla nabídka od Motocyklové asociace. Ta navrhovala odstranění billboardů na zakázku, při které by nebylo potřeba výběrového řízení. Důvodem, proč motorkáři chtěli odstranit venkovní reklamy byl, že zvyšují riziko smrti na silnicích a dálnicích. „Když do vás někdo strčí autem a letíte po silnici, dokloužete k tomu billboardu a o ten se rozpůlíte. Když trefíte páteří billboard, je to jasné. Místo toho, abyste spadli do příkopu, tak je tam železná tyč,“ popsal Jaromír Šíd pro Novinky.
Ministr dopravy Dan Ťok však k nabídce přistupoval opatrně. Podle něj chybějí lidé v administrativě, než dělníci, co by reklamy zlikvidovali. „Potřebuji právníky, kteří mi to sepíšou, musíme si vyměnit s majiteli billboardů řadu dopisů,“ řekl Novinkám.