Soud zakázal prodej českého kola Favorit. Může za to spor majitele s designérem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Slibovaný návrat legendárního českého kola značky Favorit se komplikuje. Může za to spor mezi majitelem Richardem Galovičem a designérem Petrem Novaguem. Ti však po konfliktu od spolupráce ustoupili a podnikatel Galovič, který ochrannou známku Favorit koupil před osmi lety, nyní nesmí podle předběžného opatření soudu kola navržená Novaguem prodávat.
Novague získal s modelem kola Favorit dvě prestižní ceny a Galovič se zpočátku spoluprací chlubil. „Nastudoval historii značky a naše technologické možnosti a pak navrhl kolo, které duši původního Favoritu dokázalo zachytit,“ uvedl například v roce 2015 v magazínu deníku Právo. Nakonec skončili u soudu a každý má svou interpretaci sporu.
Podle Hospodářských novin (HN) Novague tvrdí, že mu podnikatel odmítl zaplatit za užívání designu, ačkoliv mu původně sliboval poměrně vysokou částku. „Sliboval, že dostanu tisíc korun za každé prodané kolo,“ uvádí designér, který na Galoviče podal žalobu. Soud předběžným opatřením zakázal prodávat firmě Favorit Technology kola s designem od Novagua. Galovič vidí celý konflikt opačně.
Na jaře roku 2012 podle něj došlo k dohodě mezi oběma muži. Designér však prý Galovičovi nic kloudného nepředložil. „Spolupráci jsme ukončili v září 2012, kdy jsem projekt převzal pod sebe. Neplnil termíny, neodevzdával žádné věci a to, co z něj vycházelo, bylo naprosto nepoužitelné,“ uvedl Galovič pro HN. Proč však ještě v roce 2015 tvrdil, že design vytvořil Novague a dovolil mu přihlásit model do několika soutěží, aniž by si postěžoval, není jasné.
Kola je stále možné koupit
Momentálně nelze zjistit, kolik favoritů je v prodeji. Galovič počty neuvádí a do sbírky listin nezakládá výroční zprávy.
„Spolupracovali jsme do jara 2016. Byla to PR marketingová spolupráce, která měla podpořit jeho značku a naši značku. S tím, že obě z toho budou mít prospěch,“ uvedl pro HN podnikatel.
Galovič mimo jiné zpochybňuje i znalecký posudek, který si Novague na podporu svého autorství nechal udělat. „Neříká nic o tom, že by vytvořil nějaký soubor a my ho převzali,“ poukazuje šéf firmy s tím, že skutečnými autory kola je zhruba dvanáct lidí, které koordinoval. „Ty jsme soudu jmenovali i s popisem, na jaké části kol pracovali,“ uvedl. Znalec zase v posudku porovnal kolo, s nímž Novague vyhrál designérské soutěže, s těmi, která Favorit nabízí na svých stránkách. „Obě kola vykazují shodné silné znaky autorského díla,“ napsal znalec Miroslav Ludvík.
Podle Galoviče se nyní Favorit soustředí na vývoj a prodej závodních speciálů pro silnici a cyklokros a rovněž městská elektrokola. Souvisí to podle něj s vývojem celého trhu. „Problém je hlavně v tom, že nemůžeme rychle doprodat skladové zásoby,“ dodal. Na svých stránkách Favorit stále nabízí čtyři základní řady městských kol „na míru“ v ceně od 54 tisíc do 112 tisíc korun. Zájemci si mohou sami nastavit vybavení, velikosti či barvu. Galovič zavřel showroom Favorit, který měl na pražských Vinohradech. Podle podnikatele k tomu došlo ještě před vydáním předběžného opatření soudu a se sporem to vůbec nesouvisí.
Kolo značky Favorit se poprvé objevilo v roce 1951. Fabrika v Rokycanech postupně zvyšovala výrobu a v osmdesátých letech se vyrábělo už 200 tisíc kol ročně. Celkem se prodalo 2,5 milionu kusů. Později však favority vytlačila horská kola a dovoz z Asie, firma tak v roce 2001 zbankrotovala.
„Vlastnit kolo Favorit byl svého času sen každého kluka a mnohdy se na něj stávaly dlouhé fronty. Když jsme na počátku definovali budoucí směřování značky Favorit, vytyčili jsme si za cíl vyrábět kola, která budou krásná, spolehlivá, bezúdržbová, lehká a snadná na ovládání. Kola, která budou přinášet svým majitelům čistou radost z jízdy,“ říkal ještě v roce 2016 majitel a ředitel firmy Favorit Czechoslovakia Galovič.