TIMMERMANS V ČESKU

Zelený ideolog obhajoval radikální cíle EK. „Jediná správná cesta. Česko si to musí uvědomit“

TIMMERMANS V ČESKU
Zelený ideolog obhajoval radikální cíle EK. „Jediná správná cesta. Česko si to musí uvědomit“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Česko bude muset zmodernizovat svůj průmysl a uvědomit si potenciál nové zelené bezuhlíkové ekonomiky, je to totiž jediná správná cesta. Alespoň tak obhajoval přelomové klimatické návrhy Evropské komise (EK) známé jako New Green Deal její místopředseda Frans Timmermans, který do Prahy přijel o plánech jednat s českými politiky. Že musí Češi brát dopady klimatických změn vážně, ospravedlňoval Timmermans mj. řáděním tornáda na jižní Moravě. Nejkritizovanější návrh na zákaz spalovacích motorů do roku 2035 podle něj není problém, protože automobilky se na to prý již připravují a elektromobily zlevňují. Premiér Andrej Babiš (za ANO), který přitom Česko k zelené politice zavázal, uvedl, že návrhy jsou příliš radikální.

Podle vizí EK by se měly unijní země odklonit od fosilních paliv a cílem je eliminovat skleníkové plyny do roku 2050. K tomu je ale podle komise zapotřebí přeměnit řadu oborů, což tvrdě dopadne na běžné občany a spotřebitele. Radikální je například návrh zakázat prodej aut se spalovacími motory po roce 2035. Elektromobilita však dosud není rozšířená a zdaleka není dostupná pro širokou veřejnost.

Nizozemec Timmermans na tiskové konferenci, kterou pořádal před odjezdem vlakem do Ostravy, zopakoval jen stále omílané teze komise o tom, že přechod na bezuhlíkovou ekonomiku je nutný, a že ho zvládnou všechny unijní země. Jak přesně však nebyl schopný zodpovědět. Stejně tak nebyl příliš konkrétní v odpovědi na dotazu deníku Echo24, zda se vůbec bere v potaz odpor členských států, které jsou orientované na průmysl, a zákaz spalovacích motorů tak na ně může těžce dopadnout.

Podle Timmermanse není problém s tím, aby do roku 2035 došlo k úplnému zákazu aut se spalovacími motory. Mnoho automobilek už prý totiž k elektromobilitě směřuje. „Měli byste si uvědomit obrovský potenciál této nové ekonomiky. Lidé po celém světě si kupují elektrovozy, protože některé z nich jsou už levnější na provoz než klasická auta s motory na fosilní paliva. Navíc by elektroauta měla být do roku 2035 levnější, než jsou nyní,“ tvrdil Timmermans s tím, že věří, že se komisi podaří přesvědčovat, že je to „správná cesta“.

Povinné zavádění elektromobility by mělo na Českou republiku, která je na automobilovém průmyslu závislá, velký dopad. Zavádění emisních povolenek i na silniční dopravu by také skokově navýšilo náklady dopravců. Nejvíce by tedy vše dopadlo na běžné spotřebitele, kteří by si znatelně připlatili. Více jsme psali například zde.

Na to, co mají podle komise dělat lidé mimo velká města, kteří pravidelně dojíždějí za prací a denně tak využívají svá – třeba i starší auta, Timmermas opáčil, že je prý nutné podporovat veřejnou dopravu. Ta by však podle něj také měla mít nulové emise. „Je nutné vytvořit takovou infrastrukturu, aby se lidé po městě mohli pohybovat bez aut,“ vyhnul se tak Timmermans odpovědi na to, co mají dělat lidé mimo města.

Navíc prý nikdo nechce „trestat“ lidi za to, že používají auta se spalovacím pohonem, je ale nutné jim „pomoci“, aby si mohli pořídit elektroauta. Tím Timmermans narážel na speciální klimatický fond, který chce komise zřídit, a z kterého by se měly kompenzovat dopady opatření v jednotlivých zemích. Podle představeného plánu by do něj měla jít čtvrtina peněz získaných z prodeje povolenek ze silniční dopravy a vytápění budov. To však podle ekonomů nebude stačit a na řadu tak přijdou buď další peníze od daňových poplatníků nebo intervence Evropské centrální banky.

„Každý nový návrh povede ke skepticismu a to musíme respektovat. A my musíme udělat vše proto, abychom dokázali, že naše plány tu nejsou k trestání občanů. A my budeme stále vysvětlovat, že naše plány jsou správné, a budeme se snažit přesvědčovat českou vládu, že je to správná cesta,“ prohlásil Timmermans. To, že se do roku 2030 musí snížit emise o 55 procent, označil za „právní povinnost, o které se nediskutuje.

„Budeme stavět továrny, rekvalifikujeme zaměstnance“

Otázku odporu ze strany některých států si je prý nutné připouštět, důležité je ale podle Timmermanse diskuse. „Čím rychleji začneme, tím rychleji můžeme změnit ekonomiku, stavět továrny, rekvalifikovat zaměstnance tak, aby byla práce pro každého. Tento trend nastane, a my budeme muset využívat toho, co nabízí přechod na bezemisní ekonomiku a elektromobilitu,“ uvedl Timmermans.

Babiš označil klimatické návrhy EK ještě před schůzkou s Timmermansem za radikálnější, než se plánovalo. Má prý obavy o průmysl a zaměstnanost. „Jsou tu zvláštní nápady, že už nebudeme vyrábět ani prodávat auta na spalovací motory po roce 2035, to jsou věci, které jsou zarážející a musíme vědět, kam to směřuje,“ uvedl Babiš.

Pro Česko považuje Babiš za nejdůležitější zachování nezávislého energetického mixu. „To znamená, my chceme jádro, potřebujeme, když skončíme spalování uhlí pro teplárenství, přechod přes plyn a samozřejmě, pokud máme a chceme splnit klimatické cíle, tak musí Evropská komise zohlednit problém kůrovce,“ řekl premiér.

Cestou do Ostravy Timmermans jednal s ministrem průmyslu a dopravy Karlem Havlíčkem a ministrem životního prostředí Richardem Brabcem (oba ANO). V sobotu se v Ostravě zúčastní kulatého stolu s oběma ministry, s hejtmany Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje či se zástupci podniků, odborů i regionálních inovačních center.

 

, jhr, mal

16. července 2021