ŽÁDOSTI O OŠETŘOVNÉ

Ošetřovné byrokraticky drtí rodiče. Samoživitelky dostávají zkrácené příspěvky

ŽÁDOSTI O OŠETŘOVNÉ
Ošetřovné byrokraticky drtí rodiče. Samoživitelky dostávají zkrácené příspěvky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ošetřovné se pro řadu rodičů a samoživitelek i samoživitelů stává noční můrou. Když už se k příspěvku za dobu, kdy nemohlo jít dítě do školy, žadatelé i po měsících čekání dostali, tak jim nepřišly peníze za všechny dny. Ty jim budou prý doplaceny v dalších měsících. Stát pro neúspěšné žadatele po skoro dvou měsících čekání zavedl formulář, ve kterém své ztracené žádosti mohou připomenout.

Velká část rodičů má velké problémy dostat od státu ošetřovné, na které mají nárok. Kromě neustálého čekání na vyřízení žádosti se také musejí potýkat se složitým formulářem, se kterým mají problémy i účetní. Dokládá to také příběh jednoho ze zaměstnavatelů, kteří za své zaměstnance podávají žádosti k České správě sociálního zabezpečení.

„Osobně zpracovávám mým zaměstnancům mzdy, tedy i žádosti o ošetřovné. Jedna z mých zaměstnakyň, která je samoživitelka, dostala po dvou měsících zkrácené ošetřovné za březen, s poznámkou ve výpisu, že „nárok ukončen k 26.3.“ . Když se po pěti hodinách dovolala na sociálku pro Prahu 1, tak jí bylo řečeno, že normálně samoživitelé mají nárok na 16 dní a tak jí to neuměli udělat jinak a museli ošetřovné vyplatit pouze za 16 dnů. Prý chápou, že je to špatně a napraví to v dubnu. Peníze jí tak doplatí v červnu nebo červenci,“ řekl pro Echo24 Petr Schnabl z prodejny turistické literatury a map Kiwi.

Podle něj je dobře vidět, že je celá agenda těžkopádná a byrokraticky zamrzlá. Nefunguje totiž jakákoliv digitalizace a podání je velmi složité. Komunikace či zpětnou vazbu pak člověk v žádném případě nemá, protože sociální správa je zahlcená žádostmi a nedá se nikam dovolat. „Žádost podává zaměstnanec přes zaměstnavatele, ale se mnou jako zaměstnavatelem sociálka odmítá komunikovat z důvodu ochrany osobních údajů zaměstnanců, přestože vše zaměstnancům vyřizuji, respektive musím vyřizovat,“ řekl Schnabl.

Redakci Echo24 se již dříve ozvala jedna z matek samoživitelek, která měla obdobné negativní zkušenosti s žádostí o ošetřovné. „Spolu se žádostí o ošetřovné za měsíc březen jsem podle pokynů zaslala i požadované potvrzení o uzavření školy. Přesto jsem za tři týdny byla vyzvána e-mailovou formou, ať toto potvrzení doplním, protože jsem ho prý dosud neodeslala,“ řekla pro Echo24 živnostnice Radka Koubová.

K vyzvání však dodává, že vše potřebné odeslala prostřednictvím pošty v jedné obálce. Rezignovaně tak znovu obratem odeslala opět stejný obsah ještě jednou podle zaslaných pokynů. „Následně jsem dostala pouze potvrzení o doručení, 5 dnů poté potvrzení o přijetí,“ řekla dále s tím, že na peníze stále čeká.

Živnostnice jako osoba samostatně výdělečně činná podávala žádost na ministerstvo průmyslu. Šéf resortu uvedl, že z březnových 68 tisíc žádostí je okolo 7 tisíc stále neproplacených.

Na stát se tak obrací čím dál více naštvaných rodičů, kteří se stále ani v druhé polovině května nemohli dostat k ošetřovnému za březen. Česká správa sociálního zabezpečení proto zavedla forumulář, na kterém se mohou úřadu připomenout. Do dvou pracovních dnů by měla přijít zpětná vazba, z jakého důvodu peníze nedorazily.