Geologický průzkum či výstavba podzemky? Hřib se zbíječkou zahájil práce na metru D
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Výstavba dopravní infrastruktury v Praze již dlouhá léta stagnuje. Přestože bylo pražské metro budováno takřka nepřetržitě od šedesátých let, tak od roku 2015, kdy byla prodloužena linka A z Dejvické do Nemocnice Motol, se do země nekoplo. Současné vedení města již po nekonečném čekání začalo konečně s výstavbou trasy metra D z Pankráce do Písnice, nebo alespoň tímto způsobem prezentuje geologický průzkum, který ve středu započal na Pankráci.
Primátor tvrdí, že geologický průzkum znamená zároveň zahájení stavby. „90 procent vyražených štol bude využito pro samotnou stavbu metra a technické instalace, například větrací šachty,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib pro Echo24. Při zahájení stavby se oblékl do žluté vesty a se sbíječkou v ruce stavbu symbolicky započal.
Fotkou v pracovním mundúru se pochlubil i náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Dnešním symbolickým kopnutím jsme zahájili stavbu metra D geologickým průzkumem. Přeji zhotovitelům mnoho štěstí!“ napsal na Twitter.
A je to tady! Dnešním symbolickým kopnutím jsme zahájili stavbu metra D geologickým průzkumem. Přeji zhotovitelům mnoho štěstí! Od slibů se dostáváme k činům, je to skvělé! Máte taky takovou radost jako já, že se za devět let svezeme na trase D? Jak řekl @ZdenekHrib: Déčko dáme! pic.twitter.com/595M7Sg1BH
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) 19. června 2019
Průzkum vyjde zhruba na 1,58 miliardy korun. DPP musí ještě vyřešit problém s některými chybějícími pozemky, například v Písnici. Náklady na vybudování prvního úseku metra D mají být předběžně 57 miliard. Praha plánuje v budoucnu trasu prodloužit z Pankráce do stanice Náměstí Míru.
„Oblast Pankráce je velmi složité geologické prostředí, proto průzkum děláme, abychom si upřesnili technologii ražeb. Abychom věděli, kde a jak například injektovat, a aby stavba byla co nejrychlejší a nejbezpečnější,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski. Geologický průzkum nám umožní co nejvíce předejít vícepracím,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Průzkum se uskuteční na Pankráci na čtyřech místech. Ve dvou lokalitách by měl skončit v létě příštího roku a ve dvou bude pokračovat až do léta roku 2021. Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vzniknou, nebudou zasypány, ale využity pro metro. Vytěžené šachty a štoly jsou naplánovány v místech, kde se budou nacházet traťové tunely, přestupní chodby nebo poslouží pro vzduchotechniku. Dělníci se při pracích dostanou až 30 metrů pod zem a vyhloubí tunely v délce stovek metrů.
Praha vynaloží letos na průzkum trasy D 445 milionů korun. Největší částku vydá příští rok, a to 765 milionů. V roce 2021 to bude 348 milionů a v následujících dvou letech pak 14 a devět milionů. Letos půjdou peníze jen na uskutečnění průzkumu. V letech 2020 a 2021 bude město platit průzkum a údržbu štol a v posledních dvou letech už pouze údržbu.
V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby bude DPP.