doprava v Praze

Praha vede ideologickou válku proti autům, tvrdí kritici zavřených nábřeží

doprava v Praze
Praha vede ideologickou válku proti autům, tvrdí kritici zavřených nábřeží

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ucpaná Národní třída, komplikace kolem Strahovského tunelu a Blanky či zpoždění tramvají směrem do centra. S takovými komplikacemi se musí Pražané potýkat v souvislosti s experimentem magistrátu s dočasným uzavřením průjezdů přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu. Praha uvažuje, že by v budoucnu mohla omezit vjezd aut do centra trvale. Takový krok však zákonitě komplikuje situaci na jiných místech metropole.

Přestože by si jistě velká část obyvatel hlavního města přála, aby se automobilová doprava v centru města zklidnila, není na to zatím metropole připravena. Vnější okruh bude hotov nejdříve v roce 2028 a východní část vnitřního okruhu je zatím pouze na papíře. Tunelový komplex se navíc v době silné dopravy může z bezpečnostních důvodů uzavřít, čímž by se doprava ještě více zkomplikovala. Automobilovou dopravu bohužel adekvátně nenahradí ani MHD. Dopravní podnik má naopak v poslední době problém s nízkým počtem řidičů a některé autobusové linky musí dokonce omezovat či rušit. Řidiči si navíc stěžují, že kvůli omezení dochází k dopravním komplikacím například v okolí Národní třídy.

S kroky vedení města nesouhlasí například šéf pražských zastupitelů ANO. „Nelze dělat takovéto pokusy na lidech. To je opravdu ideologická předpojatost. Tady se něco opravuje, vůbec nedochází ke koordinaci. Nakonec se to z několika dnů prodlouží na dva týdny. Mám pocit, že v koalici převažuje ta politická síla, která považuje řidiče a automobily za největší nepřátele lidstva,“ vysvětlil Patrik Nacher.

„Negativní motivace nefungují. Lidé jsou svobodné bytosti a není možné jim komplikovat život a převychovávat je, aby opustili auto a v roce 2019 se vrhli na kolo nebo využívali MHD. Připomínám, že třeba linka metra C je na hraně kapacity. Navíc mezi řidiči MHD je extrémní nedostatek, takže některé linky se naopak utlumují. Já si dovedu představit situaci, kdy se automobilová doprava v centru omezí, ale naopak se posílí spoje MHD, ale tím, že se to neděje, tak lidé budou ve výsledku jenom naštvaní. Je to ideologie, se kterou já nesouhlasím,“ dodal.

**** clink rendering error ****

Podobně se na problém dívá i ODS. „Po Praze je totální dopravní kolaps. Auta si nacházejí nové trasy a ulice, které nebyly tolik zatížené, tak dnes stojí. I my to velmi silně pociťujeme na Praze 2. Já si určitě dokážu v budoucnu představit zklidnění dopravy nejenom v užším, ale i širším centru Prahy. Má to ale jednu a to zcela zásadní podmínku, a to je dokončení vnitřního a vnějšího okruhu, včetně radiál. Dokud tohle nebude hotové jenom blázen může pomýšlet na uzavírání jakékoli silnice,“ vysvětlila pro Echo24 první místopředsedkyně ODS Alexandra Udženija.

Je to předčasné, říká Pospíšil

Podle náměstka pro dopravu, však uzavírka žádné velké komplikace nepřinesla. „Jsme v unikátní situaci zjistit a vyhodnotit, zda bychom mohli přistoupit k lepší ochraně historického centra, o kterém se mluví už od přelomu tisíciletí. Praha je asi jediným městem na světě, jehož památkově chráněnou zónou projíždí tak intenzivní automobilová doprava,“ řekl Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) k tomu uvedl, že prodloužená dopravní omezení město využije také ke sběru dat o kvalitě vzduchu. „Tato data by nám měla jednoznačně prokázat, že regulace dopravy zavedením mýta pro vysokoemisní vozidla je účinný nástroj pro zlepšení kvality vzduchu v Praze,“ vysvětlil. Dodal, že omezování automobilové dopravy v centru je trendem v moderních metropolích a že o omezení průjezdu Malou Stranou pro nerezidenty se již uvažovalo v souvislosti s otevřením tunelového komplexu Blanka. V minulosti padly návrhy i na zneprůjezdnění Smetanova nábřeží, žádný z plánů však nebyl uskutečněn.

Naopak šéf klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil se klaní spíše k názoru opozice, že by se mělo o trvalém omezení dopravy v centru uvažovat až po otevření klíčových staveb. „Uvědomujeme si, jak je v současnosti dopravní situace v Praze složitá. Proto TOP 09 podporuje dočasnou dopravní uzavírku na obou březích Vltavy jen do 17. listopadu. Jedná se o nejkratší z navrhovaných variant v rámci Rady hl. města Prahy. Hovořit o uzavírce na půl roku nebo dokonce natrvalo, jak navrhují a zmiňují naši koaliční partneři, je podle nás v současnosti předčasné. Zásadní je sběr relevantních dat o hustotě, bezpečnosti a plynulosti provozu ve zmiňovaných úsecích a dobudování okruhu. Samozřejmě jsme připraveni se o věci dál otevřeně a koncepčně bavit,“ napsal na svůj Facebook.

 

Vojtěch Šeliga

13. listopadu 2019