GALERIE

Krutá nevinnost

GALERIE
Krutá nevinnost

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Většina z nás vzpomíná na minulost a dětství s přirozenou deformací, obrušující ostré hrany a lichotící skutečné realitě. Náš mozek rád vytěsňuje některé okolnosti, čímž nám usnadňuje život v přítomnosti. Ale skutečnost daná dobou, ve které jsme vyrůstali, růžová nebyla. Generace mých souputníků, narozených v 70. a 80. letech, zažila normalizaci s ruskými vojáky zabydlenými v našich městech, povinnými prvomájovými průvody a malováním vítězné Aurory, přísahou jiskřiček a pionýrů sloužit své vlasti, brannou výchovou a testováním plynových masek, kumulací obyvatel v anonymních sídlištích a spoustou dalších střípků, které se vážou k dospívání v době totality.

Dětství silně formovalo i Jakuba Janovského, který ho trávil se svou rodinou v Jihlavě. Vzpomínky, které zaznamenává na svých obrazech, vyjadřují často strach a nejistotu, samotu, přirozenou lidskou krutost v kontrastu s dětskou čistotou a nevinností, ironii doby, zasazenou do dokonalých kulis normalizačního prostředí. Mezi českými reáliemi se na jeho pískovišti objeví občas i američtí zastánci Ku-klux-klanu, dětský kočárek, z něhož vyrůstá atomový hřib, vedle houpaček a prolézaček stojí gilotina, hororoví klauni nebo oběšený Hurvínek. Z jeho obrazů cítíte naléhavost, objevování světa z dětské perspektivy, pomíjivost, nezřídka tíživá témata, doplněná o černý humor, který je Janovskému vlastní a pomáhá smiřovat se s krutou realitou.

Janovský je znám převážně pro své kresebné figurální obrazy s potlačenou barevností, ve kterých kromě akrylu vystřídal na plátně, zdi či papíře sprej i silikon, naučil se své kresby ve sklářských dílnách zapékat na plech do smaltu, lepil koláže na podklady stržené z pouličních plakátovacích ploch, až se v loňském roce posunul dokonce i k sochařství, kde svou typickou atmosféru zhmotňuje v trojrozměrné podobě. O tom, jak dobře fungují jeho díla dohromady, aktuálně svědčí vydařená instalace v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou, kam se do začátku června vyplatí vypravit nejen za jeho výstavou Betonová zahrada, připravenou v kurátorské spolupráci s Petrem Vaňousem, ale i za nově zahájenou skupinovou přehlídkou umění na téma mužského aktu s názvem MEN.

Jakub Janovsky: Pozor, hlášení, 2019, akryl na plátně, 200 x 160 cm. - Foto: archiv

 

Blanka Čermáková

28. května 2022