ŠKODA TRANSPORTATION

Bouře v Praze. Důvodem je zakázka na servis metra za 14,6 miliardy bez soutěže

ŠKODA TRANSPORTATION
Bouře v Praze. Důvodem je zakázka na servis metra za 14,6 miliardy bez soutěže

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zastupitelé ODS v pražském zastupitelstvu požadují odvolání ředitele dopravního podniku (DPP) Petra Witowského. Důvodem je zakázka na servis souprav metra za 14,6 miliardy korun, kterou podnik zadal prostřednictvím tzv. jednacího řízení bez uveřejnění, tedy bez veřejné soutěže, firmě Škoda Transportation. Vyvození zodpovědnosti požaduje i ANO. Zástupci opozice to sdělili na dnešním jednání zastupitelstva a dvou tiskových konferencích. Witowski pochybení odmítl, schválení zakázky je podle něj čistě v kompetenci představenstva podniku.

Zástupci opozičních stran kritizovali fakt, že podnik zakázku zadal bez jakéhokoliv projednání s orgány města, které je stoprocentním vlastníkem podniku. „Dokonce jsme o tom ani nevěděli, a nejen my jako opozice, ale ani rada hlavního města,“ řekl zastupitel a bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Upozornil i na to, že o zakázce nevěděla ani dozorčí rada podniku. Zástupci ODS hovořili o zakázce za 22 miliard, DPP dříve uvedl, že je za 14,6 miliardy korun. Witowski novinářům potvrdil, že patnáctiletý kontrakt má hodnotu 14,6 miliardy.

Na místě je podle Svobody odvolání Witowského. „Prostě proto, že takto nemůže ředitel podniku jednat,“ řekl. Postup vedení podniku kritizovali i zástupci ANO, požadavek na odvolání ředitele však zatím nepotvrdili. „Ještě o tom budeme na klubu jednat, ale pokud by měl být odvolán ředitel Witowski, tak úplně stejnou míru zodpovědnosti nese pan náměstek (Adam) Scheinherr,“ řekl zastupitel hnutí Radomír Nepil.

Podle DPP bylo rozhodnutí o zakázce dáno tím, že Škoda Transportation jakožto výrobce souprav metra vlastní práva na jejich dokumentaci a reálně tak servis žádná jiná firma zajišťovat nemůže. V reakci na kritiku Witowski řekl, že rezignovat rozhodně nehodlá a že představenstvo postupovalo podle zákona. „Nařčení z netransparentnosti odmítám,“ řekl. Jednací řízení bez uveřejnění je podle něj zcela legitimní způsob řešení veřejné zakázky a tento typ obchodních smluv je plně v kompetenci představenstva podniku. Dozorčí rada bude o kroku informována na jednání příští týden, řekl dále. Podnik si podle něj nechal zpracovat několik analýz, ze kterých vyšlo, že zvolený postup byl jediný možný.

Náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že ředitele odvolávat nehodlá. DPP podle něj v roce 2009 propustil 300 zaměstnanců, kteří se starali o servis metra. Po nástupu do funkce zadal prověření možnosti zajištění servisu interně, řekl. „Ze všech podkladů, které máme, tato varianta vyšla jako velice riziková a nákladná,“ vysvětlil.

Scheinherr uvedl, že podobnou zakázku již v minulém volebním období bez většího rozruchu DPP přidělil u souprav metra Siemens. Vedení podniku podle něj postupovalo podle zákona a na základě zpracovaných analýz a za svoje rozhodnutí nese trestněprávní odpovědnost, není proto důvod Witowského odvolávat. Pro příště by nicméně podle náměstka bylo na místě, aby zástupci města o podobných rozhodnutích věděli předem.

„Já sám nejspíše navrhnu úpravu stanov tak, aby vznikla nějaká stropní hladina, kdy představenstvo společnosti má informovat valnou hromadu, tedy radu města,“ řekl náměstek. Případná úprava by se měla týkat i dozorčí rady, kterou nyní představenstvo o svých krocích informuje ex post. Úpravy stanov schvaluje pražská rada.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu dodal, že situace tzv. vendor lock-inů, tedy závislosti na jednom dodavateli, je dědictvím minulých politických reprezentací. „Bohužel vendor lock-iny tady zavedla ODS,“ řekl. „Tyhle vaše šméčka, které jste tady dělali v minulých letech, budeme velmi intenzivně řešit,“ dodal směrem k zastupitelům ODS.

Zástupci opozice navrhli otázku zařadit na program jednání. Přesné znění možného usnesení zatím není známé, má však hovořit o vyvození zodpovědnosti za schválení zakázky. Program zatím schválen nebyl, kromě opozice však zařazení bodu v diskusi podpořili také radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). „Nechci být v koalici, kde budou pochyby o zakázkách v řádech miliard korun,“ řekl.

„Považuji za absurdní, že zakázku, která byla podepsána loni 23. prosince, jsme v rámci koalice vůbec neprojednávali. Žádné informace nedostala ani Rada hl. města Prahy. Takový postup je minimálně netransparentní a pochybný,“ napsal Pospíšil ve čtvrtek na Facebook.

Klub Spojených sil pro Prahu bude podle Pospíšila žádat o zařazení tohoto bodu na program čtvrtečního jednání zastupitelstva a bude, jak sám dodává, požadovat detailní vysvětlení od zástupců Prahy sobě.

DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 tisíc lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.

 

,