Rekonstrukce D1 nabírá zpoždění. U Prahy jsou opravy v polovině
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Řidiči projíždějící dálnicí D1 se musejí obrnit trpělivostí. Kvůli rozsáhlé modernizaci, která se oproti plánům protáhne o rok, je na několika místech omezený průjezd. Řidiči se tak pokoušejí opravovaným úsekům vyhnout přes různé objížďky. Ministr dopravy Dan Ťok před pěti lety prohlašoval, že se modernizace páteřní dálnice povede do letošního roku. Nyní už je ale jasné, že se práce potáhnou minimálně do roku 2021. Největší zpoždění je pak na úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.
Na úseku dlouhém čtrnáct kilometrů pracuje česko-kazašsko-italské sdružení firem. Kvůli zpoždění bude muset předložit do 14 dnů technická řešení věcí, které stavbu brzdí. Na společné schůzce se tak domluvil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa společně se zástupci společností. Na briefingu uspořádaném k rekonstrukci D1 Kroupa dodal, že stavební práce na úseku jsou ve skluzu o 35 procent oproti původnímu plánu. „Do měsíce předloží časový harmonogram, ve kterém mají firmy dotáhnout to zdržení, které nabraly na začátku stavby. Tak jak nám zástupci deklarovali včera na jednání, tak nevidí jediný důvod, proč by v roce 2020 neměli otevřít tu stavbu do provozu,“ řekl Jan Kroupa.
Už dříve ŘSD upozorňovalo, že se na úseku nepracuje tak jak má. „Velmi dramaticky zanedbávají nastavený a zasmluvněný harmonogram. To znamená jednoduše, lidsky, nepracuje tak, jak má,“ řekl pro Český rozhlas mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Ten kritizoval právě sdružení, které je tvořené italskou společností Toto Costruzioni Generali, kazašskou SP Sine Midas Stroy a českou stavební společností Geosan Group.
Kroupa připomněl také jeden z nejzatíženějších opravovaných úseků, tedy mezi 12. a 16. kilometrem u Prahy. Dle generálního ředitele ŘSD projede na úseku 100 tisíc vozidel během čtyřiadvaceti hodin. „Máme ambici dodržovat termíny, je vidět, že se tady ty termíny dodržují a jsou velmi přísné, na druhou stranu tady zaznívá, že musíme hlídat kvalitu, abychom se v rámci reklamačních záležitostí nemuseli zpátky vracet,“ řekl Jan Kroupa. Oprava tohoto úseku je zhruba v polovině.
Ministr dopravy Dan Ťok si před pěti lety dal za cíl, že do roku 2020 bude zmodernizována dálnice D1, která spojuje dvě největší města v republice. Jako komplikace uvádí ministr zdržení při soutěžích nebo napadání stavebních povolení od ekologického spolku Děti Země. Z toho důvodu se celá modernizace prodlouží až do roku 2021.
„Podle mě je to problém ministra dopravy. Je ve své funkci dost dlouho na to, aby dokázal prosadit státní zájem a zabránil ekologickým aktivistům stavby blokovat. Zatím pro to neudělal nic,“ řekl pro Echo24 člen sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Zahradník (ODS). Další z členů sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Bauer (ODS) upozorňuje, že se dálnice rozšířila o pouhých 57 centimetrů, takže se o nové dálnici nedá mluvit.
Jako obranu proti kritice používá Dan Ťok argument, že se nejedná o rekonstrukci D1, ale o úplně novou dálnici. „Já tvrdím, že dálnice D1 je dálnice, která se staví zcela nová ve stávající stopě, že to není úplně tak černobílé,“ řekl dříve Dan Ťok.
Problémy s mýtem
Kritika na ministra dopravy nezaznívá pouze za nepovedenou rekonstrukci dálnice D1. V půlce května oznámil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, že ruší tendr na provozovatele mýta po roce 2019. Když Dan Ťok nastupoval do úřadu, prohlašoval, že problém mýta není nijak veliký. „Mýto není takový problém, jaký se z něj dělá. Čas na vypsání soutěže ještě je,“ uvedl 6. prosince 2014 v rozhovoru pro MF Dnes. Už teď je jasné, že se nepovede vyhlásit nové výběrové řízení do stanoveného roku 2019.
Místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti) vidí problém v samotném vypsání tendru. „Celý záměr hraničí s určitou hospodárností. Je to zahození mýtného systému tak, jak dnes funguje. Je zaplacený z majetku státu a nějakým způsobem už běží. Místo toho, aby stát vysoutěžil nového provozovatele, tak chce postavit systém úplně nový,“ řekl dříve pro Echo24 Ondřej Polanský.
Polanský vidí problém v rozhodnutí ministerstva rozšířit stávající síť, kde se dá vybrat mýto. „Argumentem je těch 900 kilometrů nově zpoplatněných silnic, což je číslo, které není ničím podložené. Nevychází to dobře ani z té studie, co si nechalo zadat ministerstvo dopravy,“ řekl Ondřej Polanský. Pirátský poslanec vidí podobně jako Zahradník problém na ministerstvu. „Mám rád technické argumenty a řeč čísel. Chyba je v politickém rozhodnutí, proč těch 900 kilometrů. Proč to s nikým neprojednávali. Takže ano, pochybení ministerstva tady vidím celkem fatální. Nebavím se o tom technickém procesu toho tendru, ale spíše o tom celkovém záměru,“ řekl Ondřej Polanský.
Desetiletý tendr, který vyhrálo konsorcium Czech Toll/Sky Toll, se tak možná bude posouvat. Do té doby bude mýto vybírat společnost Kapsch, která zároveň přislíbila, že by ho vybírala i po roce 2020. „Je velká škoda, když se podařil ten tendr realizovat, že to celé spadne pod stůl. I přesto, že se podařila rozšířit síť, vysoutěžilo se to za velmi dobré podmínky, tedy vypadalo to pozitivně po mnoha letech,“ řekl exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). „Kdyby Česká republika měla dlouhodobou koncepci ve výběru mýta, tak by se nic takového nemuselo stát,“ dodává Ondřej Polanský.