Audi Q8: originál každým coulem
Zaujmout zhýčkané zákazníky v prémiovém segmentu není snadné, tím spíše, když se jedná o třídu velkých luxusních SUV. Nové Audi Q8 však v tomto ohledu drží všechny trumfy – kromě špičkové techniky, příkladné bezpečnosti, překvapivé prostornosti či posledních trendů v konektivitě, se od konkurence odlišuje především svébytným designem, a to má dnes cenu zlata.
Modely SUV postupně po celém světě vytlačují dosavadní klasickou automobilovou produkci a nejinak jsou na tom s oblibou i u nás. V případě značky Audi tvoří zhruba polovinu celkových prodejů v Česku, a tak není divu, že se nová vlajková loď s označením Q8 vyhlížela s velkou nedočkavostí. Od léta už je ale u prodejců a podle prvních reakcí z odborných i laických kruhů má tento model silné předpoklady k úspěchu. Po bližším seznámení se není čemu divit.
Originální design jako velké plus!
Audi totiž se svým novým modelem Q8 dokazuje, že pro úspěch není nutné kopírovat ostatní, ale že lze (pokud se chce) přijít i v tomto prémiovém sub-segmentu čtyřdveřových SUV „kupé“ s originálním a svébytným designem. I když správné kupé má samozřejmě dvoje dveře, efektní použití bezrámových oken účinně přispívá k dojmu z jízdy v něčem extra. Celkově lze design považovat u tohoto auta za výrazné plus, tím spíše, že vzhled hraje při rozhodování zákazníků opravdu významnou roli – auto se v dnešní době musí zkrátka majiteli především líbit. Audi Q8 si podle boční siluety s konkurencí nespletete a máte jistotu, že jezdíte v originálu.
Žádný zbytečný mastodont
Stejně tak potěšující je skutečnost, že v Ingolstadtu nepotřebovali při návrhu nového vrcholného modelu Q8 ke splnění svých představ žádné zásadní rozměrové nárůsty, které by z tohoto auta udělaly hůře manévrovatelný a zbytečně těžký vůz. Audi Q8, i když na to nevypadá, je se svou délkou těsně pod 5 metrů dokonce kratší, než sesterský model Q7 a stejně tak je i nižší (1,71 m). O necelé 3 cm narostlo pouze do šířky, což výrazně napomohlo celkovému dynamickému a sebevědomému dojmu, který vynikne zejména při pohledu zepředu a zezadu. A pokud se na Audi Q8 podíváte zepředu, určitě si všimnete i stylové osmiúhelníkové masky chladiče, která je zároveň novou spojnicí napříč modely rodiny Q. Zezadu pak dominuje úzký lesklý prvek s integrovaným světelným pásem, který je nejen symbolem vrcholných modelů značky Audi, ale také odkazuje na první model quattro.
Nečekaná prostornost
Po konstrukční stránce má Audi Q8 sourozence v podobě dosavadní a velmi oblíbené Audi Q7 a s tímto modelem má i shodný rozvor 2995 mm. Také díky tomu nabízí model Q8 dostatek místa pro cestující i vzadu, a to nejen pro nohy, ale hlavně pro hlavu, což bývá u podobně stylisticky vyvedených vozů docela problém. Stejně tak základní objem kufru 605 litrů je velmi solidní a případnou větší variabilitu lze docílit příplatkovou možností posunu zadních sedadel.
Do začátku výkonný turbodiesel 3.0 TDI
S výběrem motorů si zatím nemusíte moc lámat hlavu, v nabídce je totiž pouze jeden, a to s označením 50 TDI (210 kW/286 k), později se na trhu objeví ještě o něco méně výkonnější verze 45 TDI (170 kW/231 k) a také benzinová motorizace 55 TFSI (250 kW/340 k). Motor 50 TDI však vyhoví drtivé většině řidičů, nejen, že je dostatečně výkonný (zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s), ale jeho točivý moment 600 Nm zaručuje bezvadnou elasticitu v každé jízdní situaci a byť je Audi Q8 samozřejmě především silničním vozem, neztratí se svými parametry ani v terénu. Naprostou samozřejmostí standardní výbavy tohoto modelu je pohon všech kol quattro, ale vůz disponuje také systémem řízení jízdní dynamiky Audi Drive Select se sedmi režimy včetně terénního, nebo systémem pro sjíždění strmých svahů.
Asistenční systémy pro každou situaci
To, že jsou dnes moderní vozy plné nejrůznějších systémů a technologických vychytávek, je všeobecně známé a v prémiovém segmentu to samozřejmě platí dvojnásob. Audi Q8 tuto úroveň dále posouvá a nabízí ve své výbavě to nejlepší, co je v současné době na trhu k mání. Nabízené asistenční systémy jsou k dispozici ve čtyřech paketech a pomáhají řidič nejen na cestách ve městě či na dálnici, ale třeba také při parkování. Ve všech případech tyto pomocníci zvyšují jak bezpečnost, tak cestovní komfort a pohodu řidiče. Reprezentantem špičkových technologií jsou mimo jiné i světlomety, u nichž má zákazník na výběr ze dvou variant…a obě jsou skvělé. Ve standardu dostává LED světla a na přání pak úžasně funkční HD Matrix LED s vysokým rozlišením.
Jednoduché ovládání a konektivita
Všichni výrobci se v současnosti potýkají s tím, jak přehledně a logicky zprostředkovat řidiči a posádce ovládání tak široké škály palubních systémů. U Audi se s tímto nelehkým úkolem popsovali na jedničku a systém MMI s dotykovým ovládáním Touch response, které dává zpětnou vazbu i hapticky a akusticky, s dvojicí displejů na středovém panelu umožňuje vládnout palubním systémům bez zbytečného bloudění přes tajemně ukrytá zákoutí nejrůznějších do sebe vnořených menu. Kromě toho nabízí Audi Q8 i hlasové ovládání v češtině, které třeba rozumí pokynu „Mám hlad“ a automaticky vyhledá restaurace v okolí. Také konektivita dnes neodmyslitelně patří do výbavy prémiového vozu, a tak má Q8 systém Audi Connect, který nabízí i na tomto poli neustálého internetového připojení a aplikací to nejaktuálnější, co lze v současnosti mít.
„Audi Q8 může mít až 5 radarových senzorů, 6 kamer, 12 ultrazvukových senzorů a 1 laserový skener.“